Peugeot 607
Grootse schoonheid
Zitten en rijden. De Peugeot 607 is voornamelijk gericht op de zakelijke markt waar tijd geld is. Ook de redactie heeft een belangrijke afspraak, zodat de testrit luttele seconden na het in ontvangst nemen van de sleutels aanvangt. Tijd voor een interview of bestuderen van de brochure is er niet. Eigenlijk is dit een prima test, want juist bij auto's met zeer veel extra's is het zaak dat deze gebruikt kunnen worden zonder eerst een studie te hoeven maken van een lijvig instructieboek. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar waarbij de knoppen aan de zijkant op het gevoel zijn te vinden en te bedienen. Het stuurwiel en de hoofdsteunen moeten wel met de hand op de gewenste hoogte worden ingesteld.
De radio, de boordcomputer en het navigatiesysteem delen een centraal geplaatst beeldscherm. De bediening van deze laatste twee is rondom het display te vinden, terwijl de knoppen van de radio laag in de middenconsole zijn ondergebracht. Met een druk op de volumeknop komt het audiosysteem tot leven. Uit acht luidsprekers klinkt een volle warme klank die de drukke ochtendspits veraangenaamt. Het vermogen van deze fabrieksradio is ongekend, voor het gevoel is de versterker krachtig genoeg om de ramen uit de auto te blazen! Wel is het jammer dat de detaillering van het geluid iets te wensen over laat en het geluidsbeeld aan de linker hoek kleeft door een minder gelukkig gekozen plaatsing van de luidsprekers.
Het gehele systeem laat zich tevens bedienen met een kleine hendel aan het stuur, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Ook het uitgebreide klimaatcontrolesysteem is zo eenvoudig te bedienen dat het al tijdens de eerste testkilometers exact naar wens kan worden ingesteld. Voor bestuurder en passagier kan de temperatuur afzonderlijk tot op de halve graad nauwkeurig worden bepaald. Behalve de temperatuur van de lucht, is dankzij stoelverwarming ook de temperatuur van iedere zetel instelbaar.
Automaat
Zoals dat hoort bij een limousine als deze, is het testexemplaar voorzien van een automatische versnellingsbak en dieselmotor. Met een inhoud van "slechts" 2,2-liter voor een dergelijke grote auto, rijzen bij de bestuurder enige vragen over het prestatieniveau. Dankzij de overbrenging ligt het antwoord op die vragen geheel en al bij de bestuurder. Standaard heeft de automaat een duidelijke voorkeur voor comfort en een laag geluidsniveau. Als het gas stevig wordt ingetrapt, maakt de motor iets meer toeren maar schakelt de automaat niet terug. De 607 is in dat geval vlotter dan het overige verkeer, maar mist het gevoel van de snelle zakenauto.
De sportstand van de automaat lost dat gemis op. Wanneer het sportprogramma is gekozen, laat de schakelhulp de motor meer toeren maken en kiest de elektronica graag een lager verzet om tot prima prestaties te komen. Wie dan nog niet tevreden is, heeft de mogelijkheid zelf sequentieel te schakelen. Door de versnellingshendel in "M" te zetten, is een tikje naar voren voldoende om de volgende versnelling te kiezen en volstaat een tikje terug voor het vorige verzet. Daarbij koppelt het systeem automatisch en doet dat snel en vooral heel soepel. Wel vraagt de nu handgeschakelde versnellingsbak enige gewenning, omdat slechts vier (zeer lange) overbrengingen beschikbaar zijn.
De ruim 300 Nm sterke diesel heeft echter voldoende kracht en souplesse voor handen om in iedere versnelling te presteren. Alleen bij het verkeerslicht laat de diesel nadrukkelijk van zich horen. Nadat de 607 tot stilstand komt, gaat een nadrukkelijk dieselgeluid met lichte vibratie door het gehele interieur. Een fractie van een seconde later grijpt de elektronica in, zakt het toerental iets en is het limousinegevoel weer terug.
Lunch
Haast ongemerkt zijn de eerste 200 km afgelegd en is ook de eerste bestemming bereikt. Tijdens een lunch langs de snelweg is het dan eindelijk tijd om het lijdend voorwerp van deze test eens rustig te bekijken. De vormgeving is bijzonder, want alhoewel de 607 op het eerste gezicht een gewone grote sedan is, heeft Peugeot voor heel bijzondere verhoudingen gekozen. Hier geen ranke slanke lijnen zoals bij de andere modellen, maar een breed en vooral stevig figuur. Het is dan ook een groot compliment aan de ontwerpers dat de 607 ondanks de enorme buitenmaten zo'n aantrekkelijke verschijning vormt.
Voor de fotograaf is het een des te grotere uitdaging om het bijzondere lijnenspel op zijn waarde te schatten en deze breed geschouderde schoonheid zo gunstig mogelijk op de gevoelige plaat vast te leggen. Daarbij zijn de "ogen" het mooist, want de prominente scherpe koplampen geven de 607 een markant en sterk karakter. In dit geval lijkt het te zeggen: "ik ben modern en elegant, ga met mij overal naar toe en ik zal goed voor je zorgen". Die belofte zou de 607 gedurende de kennismakingsperiode meer dan waarmaken.
De volgende bestemming ligt ver van huis en dus doet de gelegenheid zich voor het navigatiesysteem te testen. Dit systeem is geïntegreerd met de boordcomputer en behoort op het gebied van graphics tot een van de allermooist verzorgde systemen op de markt. Een menu met grote kleurige iconen geeft toegang tot de boordcomputer, het audiosysteem, informatie over de auto, televisie/video en uiteraard het navigatiesysteem. Het gehele systeem laat zich eenvoudig en duidelijk bedienen dankzij een grote draaiknop die moet worden ingedrukt om een keuze te maken.
Om de fotograaf opnieuw van dienst te zijn wordt er voor gekozen snelwegen te vermijden, zodat hij nog vele malen zijn ludieke, kunstige maar altijd smaakvolle kunsten op welgekozen locaties kan vertonen. Rijdende over kronkelende B-weggetjes en door kleine dorpskernen begint het karakter van de 607 zich duidelijk af te tekenen. De grote koets moet met zorg door bochtjes worden gedraaid en de parkeerhulp bewijst meer dan eens zijn nut omdat de laag aflopende kofferbak aan het zicht van de bestuurder wordt onttrokken. Op slecht wegdek is het onderstel in staat iedere oneffenheid schijnbaar glad te strijken voor de inzittenden.
Maar het is op de snelweg waar de 607 helemaal thuis is. Dan is de Peugeot de rust zelve door de lange wielbasis en de aangename snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Deze auto is bedoeld voor de lange afstand, waar de zakenman met grote stappen snel binnen is.
Conclusie
Wie een klein vermogen investeert in de Peugeot 607 krijgt daarvoor niet alleen een zakenpartner, maar ook heel veel schoonheid. Gezien de familiegeschiedenis en het indrukwekkende C.V. belooft de 607 heel wat. Gelukkig houdt Peugeot zich aan die belofte met een moderne, complete en luxe zakenauto die dankzij een geavanceerde dieselmotor nette prestaties met een gunstig verbruik en lage emissie combineert.
Toch ligt de belangrijkste kracht van Peugeot in het gevoel dat de auto geeft. Dat komt vooral voort uit het subliem verzorgde interieur, de uitrusting en de uitstraling. Wie op stap is met de 607 ervaart het als een voorrecht een dergelijke partner te mogen hebben. Dat maakt de Peugeot 607 tot een waar genoegen om zaken mee te doen, als was dat voor deze gelegenheid korter dan gewenst.
- Zeer luxueus
- Gigantisch groot en toch mooi
- Veel handige en goed doordachte electronica
- Matige prestaties dieselmotor
- Op details te veel plastic-gevoel
- Ruimte valt tegen gezien buitenmaten