Skoda Superb (2008 - 2015)
De Skoda die geen Skoda wilde zijn
Een statige sedan van bijna vijf meter lang is geen typische Skoda. Een weelderig interieur, afgewerkt met leder, chroom en hout is ook niet kenmerkend voor Skoda. De Superb is dan ook het absolute topmodel.
Super-Skoda
Daarom is het ruim bemeten interieur voorzien van alle gangbare luxe. Alles wat elektrisch verstelbaar of bedienbaar moet zijn, is dat ook. Van elektrisch verstelbare stoelen tot regensensor, overal is in voorzien.
Met een groot aanraakgevoelig kleurenscherm midden op het dashboard worden audio, video (!), telefonie en navigatie bediend. In de sleutel worden de instelling van de stoelen, de spiegels en de boordcomputer opgeslagen zodat de auto zich aanpast aan iedere berijder. De koplampen passen de lichtbundel en intensiteit aan bij de situatie, snelheid en weersgesteldheid. Optioneel kan de Superb zichzelf inparkeren; de bestuurder hoeft alleen gas te geven, de computer draait aan het stuur. Terwijl de andere Skoda's alleen het hoogst noodzakelijke bieden, wordt de bestuurder van deze super-Skoda verwend!
Achterin
Het draait bij de Superb echter niet alleen om de bestuurder. Deze grootste Skoda is mede bedoeld als auto-met-chauffeur. Zowel de hoofd- als beenruimte op de achterbank zijn overweldigend. Volwassenen kunnen hier met gestrekte benen zitten. De ruimte achterin de Superb is vergelijkbaar met die van grote limousines van Audi, BMW en Lexus. De Superb kost echter een fractie van die auto's!
Toch is er wel degelijk verschil merkbaar. Ook achterin is de Superb keurig afgewerkt en geeft de auto een bevoorrecht gevoel. Skoda voorziet in een voetenbankje, achterbankverwarming, zonwerkingen, een paraplubak in de achterdeur en een eigen luchttoevoer achterin. Maar bij de Superb is de achterbank niet verstelbaar en is de luchttoevoer niet onafhankelijk regelbaar van de temperatuur voorin de auto.
Twin Door
De royale ruimte voor- en achterin de Superb gaat niet ten koste van de bagageruimte. Die is zeer diep en vooral zeer goed toegankelijk. Dat laatste is te danken aan de "Twin Door"-achterklep. Normaal gesproken opent de achterklep zoals bij iedere andere sedan.
Wanneer dat nodig is, scharnieren ook de achterruit en hoedenplank mee voor een extra grote toegang tot de bagageruimte. Waarom scharniert de achterruit niet altijd mee? Omdat dat koude lucht in het interieur laat en omdat de kleine achterklep minder kracht vraagt om te openen. Zelfs tijdens deze eerste praktijktest bleek dit systeem al uiterst praktisch.
Rijden
Zoals het hoort bij een auto als deze, is de Superb uiterst comfortabel en vooral heel stil. Toch gedraagt deze Skoda zich heel anders dan grote limousines van andere merken. Zulke (veel duurdere) auto's glijden majestueus over het wegdek en geven de bestuurder als vanzelf een superieur gevoel. Het ontbreekt de Superb aan die grandeur.
In plaats daarvan gedraagt de Superb zich als een gemiddelde, moderne zakenauto. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, maar precies goed. De Superb voelt wendbaarder en kleiner dan de auto in feite is.
De wegligging is prima en ook in grenssituaties reageert de Superb goedmoedig en voorspelbaar. Alleen door richels in een snelle bocht laten de achterwielen zich kortstondig uit het spoor brengen. Let op: tractie-controle is wel standaard, ESP niet.
Motoren
Bij de introductie, is de Superb leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Omdat de Superb naar verwachting vooral zakelijk zal worden ingezet, is voor deze test gereden met de fluisterstille 2.0 TDI (140 pk / 320 Nm).
Dat lijkt misschien onderbemeten voor een grote auto als deze, maar in de praktijk zijn de prestaties prima. Nooit komt de Superb diesel vermogen tekort, altijd is voldoende reserve paraat om er nog een schepje bovenop te doen. Met name in combinatie met de razendsnel schakelende DSG-automaat presteert de 2.0 TDI prima.
Opnieuw gedraagt de Superb zich niet als de statige limousines van de concurrentie. Die auto's zijn in de regel voorzien van grotere motoren die meer souplesse en daarmee meer superioriteit geven. De viercilinder van Skoda biedt logischerwijs niet de verfijning van een zescilinder, maar daar is de prijs dan ook naar.
Bovendien is de bescheiden krachtbron van Skoda al even bescheiden in het verbruik. Dat maakt de Superb niet alleen voordeliger in aanschaf, maar ook in gebruik. Kortom: de Superb is een echte Skoda!
Conclusie
De Superb is een echte Skoda. De auto biedt een uitmuntende prijs/prestatie verhouding en is slim in elkaar gezet. Dat laatste blijkt uit onder andere de "Twin Door"-achterklep en de moderne elektronica. De rijeigenschappen zijn goed, maar niet beter dan die van andere auto's in dit segment.
Op andere punten is de Superb geen typische Skoda. Met de boze blik van het front wijkt de uitstraling sterk af van de andere modellen. Bovendien is het lijnenspel niet helemaal in balans. Dat komt omdat de daklijn zeer ver is doorgetrokken om ook achterin ruimte van limousine-niveau te kunnen bieden. De uitrusting is voor- en achterin weldadig. Deze Superb voelt zich misschien te goed om een Skoda te zijn, het is dan ook de beste Skoda van dit moment! De naam "Superb" is meer dan verdiend.
- Scherpe prijs
- Ruim als een limousine
- Slimme twee-delige achterklep
- Mooi is anders
- Opdringerig geluid audiosysteem
- Kleine achterruit geeft matig zicht in binnenspiegel