Hyundai Grandeur
Naam of faam?
Testrijden met de Grandeur voelt als een spelletje "zoek de verschillen". Rekening houdende met de omvang en de technische specificaties, kosten vergelijkbare auto's vaak het dubbele van de Grandeur. Hyundai weet auto's scherp te prijzen, maar dit keer is het verschil zo groot dat de test met enige scepsis aanvangt.
Vormgeving
Het prijsverschil is in ieder geval niet terug te vinden in de vormgeving. Koreaanse fabrikanten weten steeds beter hoe een Europeaan zijn of haar auto graag ziet. Hyundai's nieuwste creatie misstaat daarom niet op een parkeerplaats tussen directieauto's van Europese makelij. De Grandeur straalt de broodnodige "grootsheid" uit, terwijl het Hyundai-logo voor een zekere bescheidenheid zorgt waaraan het bij de imago-auto's nog wel eens ontbreekt. De achterzijde met dubbele uitlaten maakt echter duidelijk dat de Grandeur een auto is om serieus te nemen.
Met het interieur weet de Grandeur opnieuw te overtuigen als alternatief voor een conventionele directiesedan. Donkere lijnen van hout accentueren hoe ruim het met crème-leder beklede interieur is opgezet. De inzittenden voelen zich direct behagelijk en comfortabel. Waar het echter aan ontbreekt is een overweldigende schoonheid en overrompelende luxe.
De Grandeur is voorzien van onder andere elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, links/rechts gescheiden airconditioning, een navigatiesysteem en DVD (video) speler, parkeerhulp en cruise-control. Maar steeds gaat deze voordeel-limo een stapje minder ver dan een topmodel van de concurrent. Om de lijst op volgorde af te lopen: de lengte/breedte van de voorstoelen is niet verstelbaar, de airconditioning is niet voor/achter regelbaar, de DVD-speler heeft achterin geen beeldschermen (en geen TV-functie), parkeerhulp is alleen beschikbaar voor achteruit inparkeren en de cruise-control kan niet automatisch afstand houden. Terwijl deze Hyundai alle luxe biedt die verwacht mag worden, gaan andere merken een stapje verder met hun (dubbel zo dure) topmodel en imponeren de koper met de nieuwste technieken.
Een verschil in uitrusting is eenvoudig te vinden, een verschil in ruimte niet. De Grandeur weet voor- en achterin te overtuigen met hoofd- en beenruimte. De rechter voorstoel kan iets minder ver naar achteren dan de bestuurdersstoel en dat zorgt ervoor dat de Grandeur prima is in te zetten als auto met chauffeur. De ruimte achterin (vooral rechts) is ruim voldoende om breeduit te zitten en een krant te lezen. Het is daarom jammer dat de auto niet van zaken als een tafeltje voor de laptop is voorzien, dat had de Grandeur naar een nog hoger plan kunnen tillen.
Motor
Op het moment van introductie is de Grandeur leverbaar met één motor. Zeker als naar de prijs wordt gekeken is dat een uitstekend aanbod: een 3,3-liter V6 (in juni 2006 wordt een 2,2-liter diesel verwacht). De zescilinder maakt de Grandeur tot veel meer dan zomaar een grote luxe auto. Bij starten is slechts een tevreden spinnend geluid in de verte hoorbaar. Bij flink accelereren blijft het zo goed als stil en is slechts een gesmoorde brom waar te nemen.
In alle omstandigheden presteert de Grandeur prima. Dankzij de grote motorinhoud blijft het toerental laag, waardoor een enorme reserve beschikbaar is. Dat geeft als vanzelf een superieur gevoel.
Wanneer die reserve wordt aangesproken, spuit de Grandeur er desgewenst vandoor. Op de snelweg zijn tussenacceleraties vlot, bij een verkeerslicht is de Grandeur razendsnel weg. Steeds blijven de rust en waardigheid behouden.
De standaard 5-traps automaat voelt de bestuurder goed aan. Naar wens is ook sequentieel te schakelen, waarbij de bestuurder daadwerkelijk controle heeft over de motor (computers van duurdere auto's zorgen ervoor dat zelf schakelen geen enkel effect heeft). Kortom: op de aandrijving van de Grandeur valt niets af te dingen.
Weggedrag
Een grote auto heeft dankzij de breedte en lengte als vanzelf een stabiel en rustig weggedrag. Koreaanse auto's waren in het verleden echter zeer zacht afgeveerd waardoor vooral de "comfortabele" exemplaren reden als een waterbed op wielen. Ook hier heeft Hyundai goed naar de Europese clientèle geluisterd. Alleen bij hard remmen of zeer snel wegtrekken bij een verkeerslicht, wil de auto iets dansen op de veren. In het dagelijks gebruik is de Grandeur aangenaam stevig geveerd en gedraagt de auto zich als een Europeaan.
Pas in grensgevallen verraadt de Grandeur zijn afkomst. Bij plotselinge en zeer hevige stuuracties gaan de banden snel piepen. Ook bij (te) snel bochtenwerk is de grens beduidend eerder bereikt dan bij de echte stuurmansauto's in dit segment. In die uitzonderlijke gevallen staan bovendien minder geavanceerde veiligheidsvoorzieningen paraat dan bij de (veel) duurdere concurrenten. Het potentieel maakt van deze auto zeker geen sportwagen. Deze Hyundai laat zich bij voorkeur rijden als een echte limousine: met grandeur.
Conclusie
De Hyundai Grandeur zal geen auto worden die het straatbeeld bepaalt, geen hardloper waarmee kantoorparkings worden gevuld en geen veel geziene gast op society party's. Maar dat heeft niets te maken met de techniek of het uiterlijk. In vergelijking met grote sedans met eenzelfde prijskaartje biedt de Grandeur een beduidend grotere motor, meer comfort en een riante uitrusting. Alleen auto's die dubbel zo veel kosten bieden nog betere prestaties, een nog geraffineerder onderstel, nog geavanceerdere electronika en de overrompelende luxe die bij de Grandeur uitblijft.
Zij die voor de Hyundai Grandeur kiezen, kopen een auto om zelf van te genieten zonder dat aan anderen te etaleren via een logo. Anderen hechten aan een naam en zullen ongeacht de kwaliteiten de voorkeur blijven geven aan bekende namen. Wie echter zelf nadenkt heeft met de Grandeur nu een groots alternatief.
- Zeer ruim (vooral achterin)
- Slim alternatief voor dure imago-auto
- Limousine-comfort voor een middenklasse-prijs
- Zittingen te kort
- Geen innovaties of technische hoogstandjes
- Bediening audio- en navigatiesysteem onnodig ingewikkeld