Publicatiedatum: 15 juni 2005
Hyundai Sonata
Rij-impressie

Hyundai Sonata

Hoe blijf ik rijk?

Rij-impressie - Hoe word ik rijk? Onderzoek toont aan dat veel geld verdienen slechts de helft van het werk is. Zuinig met het geld omgaan is minstens zo belangrijk. Dat kan betekenen dat zelfs een autominnend miljonair in spe op zoek gaat naar de goedkoopste auto op de markt. Maar er is een andere oplossing: een auto die het gevoel geeft een topklasse reisauto te rijden, maar slechts een fractie ervan kost. Althans, dat is wat Hyundai belooft met de nieuwe Sonata V6.

Dat een deel van de belofte van Hyundai in ieder geval klopt, is eerder aangetoond met een test van de 4-cilinder uitvoering van de Sonata. Die proefrit bewees al dat de Sonata ruim en luxueus is, maar desondanks slechts een fractie kost van een vergelijkbare Europese auto. Daarbij oogt deze Koreaan niet alleen modern en Europees, de auto rijdt ook zo. Dankzij de forse motorinhoud van de 4-cilinder presteerde de eerder geteste Sonata ook nog eens prima. Waarom dan toch nog een 6-cilinder?

Hyundai Sonata

V6

Het verschil tussen de 4 en 6-cilinder motor is al snel duidelijk. De 4-cilinder is snel, maar de 6-cilinder zeer snel. Dat is leuk, maar nauwelijks zinvol in het dagelijkse verkeer. De echte charme van de V6 zit daarom niet in de prestaties, maar de manier waarop ze worden neergezet. Eenmaal op snelheid, ligt de naald van de toerenteller lui onderin de schaalverdeling en is de motor vrijwel onhoorbaar. De Sonata presteert dankzij de V6 met gemak en rust, wat de hele auto naar een hoger plan tilt.

Hyundai Sonata

Een tikje op het gas is voldoende voor een flinke versnelling. Wanneer om prestaties wordt gevraagd, is de V6 levendig en snel bij de les. Dan is het geluid minder diep dan dat van de gemiddelde V6, maar juist rauw. Het zijn daarom nog steeds de kleine finesses waarin Hyundai haar afkomst verraadt.

Dat geldt juist niet voor een nadeel dat in de eerste Sonata-test werd gevonden: de wegligging in extreme situaties. Doordat de auto zwaarder is geworden, is deze nu ook rustiger. In grensgevallen is de auto beter controleerbaar en voorspelbaar geworden. De besturing is niet te licht, zodat voldoende gevoel met de auto blijft. De gedachte dringt zich daarom op dat dit een briljante stuurmansauto zou zijn geweest als Hyundai de Sonata V6 van achterwielaandrijving had voorzien.

Uitrusting

De standaard gemonteerde "H-matic" 5-traps automaat versterkt dat gevoel. Deze automaat voelt de bestuurder prima aan, maar laat zich desgewenst ook sequentieel schakelen. In tegenstelling tot de meeste andere moderne automaten, is met dit exemplaar effectief te remmen op de motor en wordt het effect niet gecorrigeerd door een opdringerige computer.

„Het weggedrag doet nauwelijks onder voor dat van de Europese concurrenten“

Toch blijven er punten waarop Hyundai merkbaar heeft bezuinigd (zie ook de vorige test). Zo is een klimaatcontrolesysteem standaard, maar is dit niet links/rechts gescheiden. Voor de V6 zijn met leder beklede verwarmbare stoelen standaard. Echter, alleen de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. Het zijn echter allemaal dankbare keuzen, want het bespaart veel maar doet niets af aan de rijkdom van de auto.

Hyundai Sonata

Conclusie

Hyundai laat weten dat de Sonata V6 het resultaat is van vele jaren van ontwikkeling en research op de Europese markt. Het resultaat is er naar, want de Koreaanse fabrikant lijkt de Europese klant beter dan ooit te begrijpen. Het weggedrag doet nauwelijks onder voor dat van de Europese concurrenten, de ruimte (ook achterin!) is prima en de vormgevers hebben de boodschap begrepen.

Toch blijft de prijs het sterkste punt van Hyundai. Voor 33.000 euro levert menig ander merk alleen een 4-cilinder of in ieder geval een beduidend minder krachtige 6-cilinder. Laat staan dat die motor standaard is gekoppeld aan een automaat. Daarbij is de Sonata V6 ook nog eens extra luxueus uitgerust; een rijk gevoel.

plus
  • Nette prijs
  • Prima prestaties
  • Veel ruimte achterin
min
  • Hoofdruimte beperkt
  • Goedkope uitstraling dashboard