Lexus IS (2005 - 2013)
Fluwelen revolutie
Met de "perfecte" auto's mikt Lexus op de welgestelde koper die niet wenst te betalen voor imago, maar wel waarde hecht aan techniek en rijplezier. Vormgeving is van belang, maar juist omdat de Lexus-koper de auto niet kiest om anderen te imponeren, is een zekere bescheidenheid van belang. Geheel naar dat idee is de nieuwe IS vormgegeven.
Interieur
Wie een auto koopt om zelf van te genieten, zal juist wel prijs stellen op een fraai vormgegeven interieur. Deze kleinste Lexus is echter geen kathedraal van hout en chroom voor sigarenrokende vijftigers. In plaats daarvan laat de Japanse fabrikant zien dat uit kunststof een hoogwaardig interieur kan worden opgetrokken waarin juist een jongere bestuurder zich bevoorrecht voelt. Tenminste, als de bestuurder past. De daklijn is bijzonder laag en de laagste stand van de elektrisch verstelbare met leder beklede stoelen is niet laag genoeg om ruimte te bieden aan lange bestuurders. De enige oplossing is om dicht op het stuur en helemaal onderuit te gaan zitten. De toch al geringe ruimte op de achterbank is daarna definitief onvoldoende voor volwassenen.
In het knusse en sportieve interieur is een overdaad aan luxe te vinden. Centraal staat het hoge resolutie 7 inch beeldscherm waarop de fraaie menu's van het geheel nieuw ontwikkelde navigatie- en entertainmentsysteem worden getoond. De geluidskwaliteit van het door Mark Levinson verzorgde audiosysteem is voor een auto in deze prijsklasse uitmuntend. Bovendien speelt het ook MP3 bestanden, DVD-audio en DVD-video. Het navigatiesysteem is duidelijk, maar is tijdens de testrit niet altijd even betrouwbaar gebleken.
Het centrale beeldscherm wordt ook gebruikt voor de achteruitrijdcamera. Over de beelden van deze camera worden hulplijnen geprojecteerd waarmee het veruit de prettigste parkeer-assistent van dit moment is. De mobiele telefoon wordt, geheel volgens de laatste trend, via Bluetooth gekoppeld aan de auto.
Veiligheid
Niet nieuw, maar wel bijzonder in dit segment, is het veiligheidssysteem van de IS. Dit is echter afhankelijk van de motorvariant. Wie kiest voor een benzinemotor krijgt het standaard tractie- en stabiliteitscontrolesysteem van Lexus. Als extra kent het benzinegestookte model het "pre crash safety"-systeem dat de inzittenden in veiligheid brengt als onheil onafwendbaar lijkt. Zo worden de gordels aangetrokken en de remkracht kortstondig vergroot.
Voor de dieselmotor pakt Lexus uit met VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) dat niet alleen helpt de schade te beperken, maar actief kan ingrijpen. Om dat te bereiken "denkt" het systeem mee met de bestuurder en probeert kritieke situaties te voorzien. Zie voor een uitgebreide beschrijving het testverslag van de Lexus GS430. Iedere IS is uitgerust met negen airbags, bijzonderheid daarbij zijn de front-airbags met twee luchtkamers die het gezicht nog beter zouden beschermen.
IS250
Zoals gezegd is de nieuwe IS leverbaar met twee motoren, aangeduid met de typenummers IS250 en IS220d. De eerste hiervan is de 2,5 liter metende 6 cilinder benzinemotor. Deze is extreem stil en zeer krachtig. Het is echter bepaald geen entertainer.
De automaat in de testauto heeft een voorkeur voor lage toeren en laat de auto bij voorkeur als een statige limousine over de weg kabbelen. Ook als het gaspedaal bijna door de vloer wordt gedrukt, reageert de automaat met een zekere traagheid. Maar juist de IS moet de meest dynamische Lexus zijn en dan is dit gedrag niet gewenst!
Gelukkig laat de automaat zich ook sequentieel schakelen. Dat kan met zowel de versnellingshendel als met raceauto-stijl hendels achter het stuurwiel. Deze laatste genieten de voorkeur en geven de bestuurder de mogelijkheid alles uit de motor te halen wat er in zit. Dan klinkt eerst een imponerende 6-cilinder grom, maakt het mechaniek zich heel kwaad en ontpopt de IS zich uiteindelijk toch als een heerlijke stuurmansauto.
Dat is mede te danken aan de achterwielaandrijving waarmee de auto in de bocht kan worden gezet. De besturing is precies en geeft, ondanks de tussenkomst van een computer, nooit een kunstmatig gevoel. In vergelijking met de voorganger is de IS250 eenmaal op snelheid veel machtiger, beduidend stabieler en helaas minder speels. De IS250 is een forse auto en voelt ook zo. Alhoewel de IS250 zich van de meest dynamische kant kan laten zien, nodigt de auto daar absoluut niet toe uit.
IS220d
Als alternatief voor de benzinemotor is, voor het eerst in de geschiedenis van Lexus, een dieselmotor leverbaar. Juist daarmee wil Lexus de leasemarkt gaan veroveren, waarop het door het ontbreken van een zelfontbrander jaren lang stelselmatig van menig leaselijst werd uitgesloten. Lexus gebruikt dezelfde "D-4D D-CAT Clean Power" krachtbron die ook is te vinden in de Toyota Avensis en daarmee is succes vrijwel verzekerd. Dit is niet alleen één van de fijnste dieselmotoren op de markt, maar ook één van de milieuvriendelijkste. Het geluid ervan is minder imponerend dan dat van de IS250, maar de prestaties zijn minstens zo goed. Sterker nog: de diesel is levendiger en biedt meer rijplezier dan de benzinemotor.
Conclusie
De nieuwe Lexus IS is in alle opzichten een geweldige auto, maar een proefrit kan toch uitdraaien op een teleurstelling. Immers, iedereen geeft een eigen invulling aan termen als "perfect" of "geweldig". De nieuwe IS is niet meer de uiterst dynamische, scherpe en hoogst verslavende rijmachine van weleer.
Het doel van de nieuwe IS was de auto waardiger te maken om beter te passen bij de Lexus-badge. Het speelse en eigenwijze is daarom ingeruild voor comfort en raffinement van een ongekend hoog niveau. Daarbij is de (veiligheids)uitrusting compleet en zeer geavanceerd. De Lexus IS heeft daarmee een stap in de ontwikkeling overgeslagen: de nieuwe IS maakte een geruisloze revolutie door van rebel tot ambassadeur van Lexus.
- Nette prijs
- Vooruitstrevende en bruikbare techniek
- Geslaagde combinatie van dynamiek, raffinement en comfort
- (te) weinig hoofdruimte
- Automaat voelt bestuurder niet goed aan
- Nog niet half zo leuk als de voorganger