Honda Accord
Hooggespannen verwachtingen
Het begint in ieder geval goed. De nieuwe Accord is nog strakker vormgegeven dan z'n voorganger en past helemaal in deze tijd. Daar staat tegenover: de eerste studiemodellen van de Accord waren zo radicaal en veelbelovend dat menigeen er de aanschaf van een nieuwe auto voor uitstelde. Dit uiteindelijke productiemodel is mooi, maar wel erg behouden.
Nieuwe media
Het interieur imponeert met een overweldigend aantal knoppen, hendels en displays. Op het dashboard, de deuren, het plafond en de middenconsole: overal zijn knoppen te vinden. Een vliegtuigcockpit is er niets bij! En het blijft niet bij show, want de hier gereden "Executive"-uitvoering is voorzien van alle gangbare luxe, en dan een beetje meer. Wie zich prettig voelt bij geavanceerde techniek, is helemaal op z'n plaats in de nieuwe Accord.
Uiteraard is gedacht aan nieuwe media. De CD-wisselaar speelt MP3 van zelfgebrande CD's. Tussen de voorstoelen zit een AUX-ingang voor een externe MP3-speler. Daarnaast is een USB-aansluiting te vinden om MP3-bestanden rechtstreeks af te spelen van een geheugenstick. Honda is de conventionele FM/AM radio net niet vergeten! De klank van het audiosysteem is heel verdienstelijk.
Centraal in het dashboard staat een groot kleurenscherm waarop meldingen van het audiosysteem verschijnen. Hetzelfde display wordt ook gebruikt voor het navigatiesysteem, maar beide zijn niet tegelijkertijd te bedienen. Wanneer informatie van de MP3-speler verschijnt, is het navigatiesysteem niet thuis en omgekeerd. Dat lijkt misschien een gezocht probleem, soortgelijke systemen van andere merken kunnen beide wel tegelijk tonen en het is in de praktijk lastig wanneer dit niet kan.
Leefruimte
De ruimte voorin de Accord is prima, alhoewel het optionele zonnedak een flinke hap uit de hoofdruimte neemt. De voorstoelen zijn aangenaam stevig en de lendesteun ondersteunt de onderrug goed (Japanse fabrikanten willen deze nog wel eens te laag plaatsen voor het Europese postuur).
De hoofd- en beenruimte op de achterbank is matig voor een auto van deze omvang. Volwassenen kunnen hier alleen zitten als bestuurder en bijrijder inschikkelijk zijn. De bagageruimte is niet meer dan gemiddeld groot.
Sportief
Bij de scherpe, sportieve vormgeving horen ook sportieve rijeigenschappen. Dat begint met een lekker zware besturing die een zekere weerstand kent rond het midden. Dat zorgt ervoor dat de Accord eenvoudig in het rechte spoor is te houden, hetgeen heel aangenaam is op de snelweg. Op binnenwegen is de besturing direct en precies.
Het onderstel is zeer stug, wat mede suggereert dat dit een meer dan sportieve sedan is. Ieder hobbeltje en rimpeltje op de weg wordt haarzuiver doorgegeven aan de bestuurder, die daarom denkt dat deze alerte Accord tot heel wat in staat moet zijn. Maar wanneer de grenzen worden opgezocht (probeer eens een slalom bij 50 km/u) zwalkt en deint de Accord als een schip op de golven! De vering is misschien wel stug, maar de veerwegen zijn zo lang dat de auto toch flink overhelt en gemakkelijk uit balans raakt.
Veiligheid
Mede daarom beschikt de Accord over veiligheidssystemen die niet eerder beschikbaar waren in dit segment. Uiteraard kent de Accord het gebruikelijke elektronische stabiliteitssysteem om uitbreken te voorkomen. Dit wordt aangevuld met Trailer Stability Assist (TSA), dat het scharen van de caravan helpt te voorkomen.
Daarnaast biedt het (optionele) Advanced Safety Pack drie systemen om ongelukken tegen te gaan. Het Lane Keeping Assist System (LKAS) waarschuwt wanneer een doorgetrokken streep wordt overschreden. Active Cruise Control (ACC) bewaart automatisch afstand tot de voorligger. Het Collision Mitigation Brake System (CMBS) waarschuwt, spant de gordels aan en zet de remmen op scherp wanneer een ongeluk dreigt.
De remmen verdienen een speciale vermelding: ze stellen de Accord in staat om binnen een opmerkelijk korte afstand veilig tot stilstand te komen.
Motoren
Het is bijna een cliché, maar Honda is een echte motorenspecialist en dat is te merken aan deze Accord. De hier gereden 2.0 liter benzinemotor bedient zich van de laatste versie van Honda's fameuze "iVTEC"-techniek. Daarmee kan het karakter van de motor worden aangepast aan iedere situatie.
Wanneer de bestuurder in een haastige bui is, staat ook de motor op scherp. Uit een geringe motorinhoud weet Honda meer rendement te halen dan menig andere fabrikant (156 pk / 192 Nm). Het voelt daarom alsof er een grotere motor onder de kap ligt en dat geeft een goed gevoel over de auto. De prestaties van deze lichtst gemotoriseerde Accord zijn heel verdienstelijk. Een (zeer) sportieve rijstijl kost zo'n 11 liter euroloodvrij per 100 km.
Wanneer de bestuurder het rustig aan doet, ontspant ook de motor en daalt het verbruik spectaculair. Met een kalme rijstijl is een verbruik van 6,5 liter per 100 km haalbaar. Daar kan menig diesel niet tegenop! Bovendien is dit verbruik gerealiseerd met een (5 traps) automaat, hetgeen in theorie juist voor een hoger verbruik zou moeten zorgen. Kortom: de Accord is dus nog zuiniger dan beloofd!
Conclusie
Weet de nieuwe Honda Accord de hooggespannen verwachtingen waar te maken? Is de auto nog beter dan de voorganger en zo spannend als de prototypes deden vermoeden? Helaas niet. De nieuwe Accord kent geen onoverkomelijke nadelen, maar is op weinig punten zo veel beter dan de concurrentie dat hij er uitspringt zoals de voorganger dat wel deed.
Het sterkste punt is de 2.0 liter benzinemotor die dankzij "iVTEC"-techniek prima presteert en uitzonderlijk zuinig omspringt met brandstof. Dankzij vooruitstrevende elektronica worden ongelukken effectief voorkomen, alhoewel een betere wegligging nog zinvoller zou zijn. De uitrusting is modern en compleet. Daarnaast weet de nieuwe Accord zich te onderscheiden met de moderne vormgeving.
- Moderne techniek
- Prettige stoelen
- Sublieme 2.0 iVTEC motor
- Matig weggedrag in extreme situaties
- Minder vooruitstrevend dan de voorganger