Publicatiedatum: 30 juni 2011
Opel Ampera
Autotest

Opel Ampera

Nooit meer bang

Autotest - Klamme handen en zweet op het voorhoofd. Alle eigenaren van elektrische auto's delen dezelfde angst: hebben de accu's nog stroom genoeg om de bestemming te halen? De Opel Ampera moet daar verandering in brengen. Deze elektrische auto van Opel heeft naast een elektromotor een hulpmotor op benzine aan boord en kan daarom zo'n 500 km afleggen zonder tussenstop. Neemt de Opel Ampera alle bezwaren tegen elektrisch rijden weg?

Voor de autokenner lijkt bovenstaande weinig revolutionair. Auto's met zowel een elektrische als een benzinemotor zijn al jaren op de markt en heten "hybride". Maar de Opel Ampera is anders! Een traditionele hybride-auto rijdt op benzine en schakelt soms een elektrische hulpmotor in om brandstof te besparen.

Range Extender

De Opel Ampera doet het omgekeerde: dit is een elektrische auto waarbij de benzinemotor het hulpje is. De Ampera wordt opgeladen aan het stopcontact en kan vervolgens 60 km geheel elektrisch afleggen. Daarna valt de Opel niet stil, maar neemt de benzinemotor ("range extender") het over. Op die manier kan in totaal 500 km worden afgelegd en daarmee is het belangrijkste bezwaar tegen een elektrische auto weggenomen.

Opel Ampera

In de praktijk werkt dit bijzondere concept prima. De Ampera wordt eerst via een huis-tuin-en-keuken stopcontact opgeladen. Daarop leggen journalisten tijdens een zuinigheidswedstrijd 39 tot 72 km af op alleen de accu's. Wanneer de accu's zijn uitgeput, start de benzinemotor vanzelf. De benzinemotor doet zijn werk hoorbaar en voelbaar, maar nooit storend.

De benzinemotor heeft, op een enkele uitzonderingssituatie na, geen directe verbinding met de wielen. In plaats daarvan wekt de 1.4 liter viercilinder stroom op om de elektromotor te voeden. Dat lijkt onnodig ingewikkeld: eerst een benzinemotor laten draaien, die beweging omzetten in elektriciteit en die elektriciteit weer omzetten in aandrijving.

Toch zit hier een doordacht concept achter: een verbrandingsmotor werkt het meest efficiënt op een bepaald toerental. Doordat de benzinemotor niet direct aan de wielen is gekoppeld, kan altijd dit ideale toerental worden aangehouden. Een neveneffect is dat het toerental niet varieert met de snelheid van de auto en dat is een vreemde gewaarwording. Het is als een bariton die steevast te vroeg of te laat invalt tijdens een opera.

Opel Ampera

Tijdens het rijden op de benzinemotor worden de accu's niet opgeladen, dat zou te veel brandstof kosten. Het idee achter een elektrische auto is juist dat een energiecentrale veel efficiënter stroom kan opwekken. Wat veel fabrikanten vergeten te melden, is dat dit sterk afhankelijk is van de energieleverancier. Wanneer de elektriciteit wordt opgewekt in een kolencentrale, zal de ook Ampera per saldo meer vervuilen dan een vergelijkbare benzineauto. Wie kiest voor groene energie, veroorzaakt vrijwel geen uitstoot.

De prestaties zijn zowel bij het rijden op de accu's als op de benzinemotor gelijk. Met name in de "Sport"-stand zijn de prestaties uitstekend en is dit zelfs een uitdagend snelle auto.

Opel Ampera

Verbruik

Alle techniek werkt in de praktijk probleemloos en onmerkbaar. Opel biedt de bestuurder diverse hulpsystemen om zuiniger te rijden en/of inzicht te krijgen in de werking van de auto. De Ampera vraagt echter geen bijzondere kennis of vaardigheden van de bestuurder. Wie geen boodschap heeft aan de bijzondere techniek, kan de Ampera rijden als een heel gewone, luxueuze auto met automaat.

De grote vraag is: wat verbruikt de Ampera? Ook na een uitgebreide proefrit is daar geen eenvoudig antwoord op te geven. De eerste 60 km is het antwoord eenvoudig: geen druppel.

Opel Ampera
Opel Ampera

Na de eerste 60 km springt de benzinemotor bij en loopt het verbuik op. Het rijden op alleen de benzinemotor kostte tijdens de diverse proefritten precies 6 liter per 100 km. Stel dat in totaal 160 km wordt afgelegd, dan bedraagt het gecombineerde verbruik 6 liter per 160 km (60 km stroom + 100 km benzine) en dat is zeer zuinig (1 op 26,7).

Het daadwerkelijke verbruik hangt in de praktijk af van de verhouding tussen elektrische kilometers en kilometers op de benzinemotor. Op de officiële "Europese testcylcus" komt Opel zelf op een verbruik van 1 op 65, maar dit is vooral een theoretische waarde.

„De Ampera combineert alle sterke punten van een elektrische auto en een traditionele zakenauto, zonder nieuwe nadelen te introduceren“
Opel Ampera

Weggedrag

Door alle accu's weegt de Ampera zo'n 1.800 kg. Ter vergelijking: de allerzwaarste Opel Insignia met zescilinder motor, vierwielaandrijving en automaat weegt 300 kg minder! Toch is het forse gewicht van de Ampera geen nadeel. Het zorgt er voor dat de auto een statig en stabiel karakter heeft. Alleen tijdens het remmen is voelbaar dat de Ampera een zware auto is.

Dankzij een gunstige verdeling van het gewicht over de voor- en achterwielen (en de speciaal voor de Ampera ontwikkelde banden), is de auto in de praktijk niet bang voor een bocht. De Ampera is echter geen sportieve auto en heeft zelfs geen sportieve ondertoon; de nadruk ligt op comfort.

Opel Ampera

Luxe

Het zou bijna worden vergeten, maar de Opel Ampera neemt nog een belangrijk bezwaar tegen de elektrische auto weg. Op dit moment zijn de meeste elektrische auto's klein en eenvoudig om gewicht te besparen en daarmee de actieradius te vergroten. De Ampera is daarentegen een grote, luxueuze en volwaardige zakenauto. Dankzij de elektrische aandrijving, is de Ampera bijzonder stil. Zelfs het "metrogeluid" dat veel andere elektrische auto's produceren, is bij de Ampera geheel afwezig.

Een aantal voorzieningen uit Opels eigen Insignia ontbreekt op de Ampera. Zo kan de Ampera geen verkeersborden lezen en zijn ook de maginfieke "gezonde rug"-stoelen niet leverbaar in de Ampera.

Ruimte

Helaas is de binnenruimte niet vergelijkbaar met die van een traditionele sedan. Vooral de ruimte op de achterbank valt tegen. De beenruimte is minimaal en door de aflopende daklijn (voor een gunstige stroomlijn) is ook de hoofdruimte matig. De kofferbank is diep, maar door de relatief hoge laadvloer toch minder groot (301 liter) dan bij andere auto's van dit formaat. Voor de oplaadkabel is een speciale plek onder de laadvloer ingeruimd, zodat meer ruimte overblijft voor bagage.

Voorin biedt de Ampera wel de ruimte die verwacht mag worden van een auto van deze omvang. Bovendien is het dashboard futuristisch vormgegeven, om te benadrukken dat dit een revolutionaire auto is.

Opel Ampera

Conclusie

Neemt de Opel Ampera alle bezwaren tegen elektrisch rijden weg? Ja! De Ampera combineert alle sterke punten van een elektrische auto en een traditionele zakenauto, zonder nieuwe nadelen te introduceren.

De Opel Ampera kan ongeveer 60 km geheel elektrisch en dus emissievrij afleggen (hoe schoon dit is, is afhankelijk van de gekozen energiemaatschappij). Andere elektrische auto's komen na een dergelijke afstand onherroepelijk tot stilstand. Opel lost dit probleem op met de "range extender": na de 60 elektrische kilometers kan de Ampera nog ruim 400 km afleggen op een benzinemotor en daarmee is de bestuurder nooit meer bang dat de eindstreep niet gehaald wordt.

In tegenstelling tot de meestal kleine elektrische autootjes, is de Ampera een grote, volwaardige reisauto met elektrische aandrijving. Alhoewel de ruimte op de achterbank tegenvalt, is de ruimte voorin prima. Daarbij biedt de Ampera dezelfde luxe en, dankzij de elektrische aandrijving, zelfs meer comfort dan traditionele zakenauto's.

plus
  • Extreem zuinig
  • Uiterst comfortabel
min
  • Matige ruimte achterin
  • Lage onderbumper raakt regelmatig verkeersdrempels