Forum Opel Ampera
Reacties van eigenaren
Ervaring met Opel Ampera: Gemiddeld verbruik over lifetime 4,1l/100km, oplaadpunt aan huis. Laadvermogen accu nu gezakt naar 9,2 kWh, goed voor 40 - 50 km elektrisch rijden (niet harder dan 120 km/uur), valt me mee. Achilleshiel is oplaadsysteem, paar reparaties aan gehad.
Ervaring met Opel Ampera 1.4: Mijn totaalverbruik over 118.000 km is nu 1.78 l/100km. De actieradius van de accu is in de zomer 70-80 km en in de winter 45-60 km. De meeste ritten in NL kan ik volledig elektrisch doen en op vakanties moet ik terugvallen op de benzinemotor vanwege de lange ritten. Zeer lage onderhoudskosten. Comfort is prima, maar de verwarming is slecht.
Antwoord: Mijn Ampera is 7,5 jaar oud en plotseling laadt hij niet meer op. Testen gedaan bij 2 erkende Ampera centers en de ene zei: we vinden niks, zal dus wel de batterij zijn.. De andere zei de koeling van de batterij is stuk dus nieuwe batterij. 5900 euro en +/- 4000 euro voor de demontage en de montage van de nieuwe. Ik heb 187000 km op de teller en val dus buiten iedere vorm van garantie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord: Wij hebben ook problemen met de Ampera. Soms laadt die niet goed op en hij gaat ook op benzine rijden terwijl accu nog stroom heeft. Verder storing 'aandrijfkracht verlaagd'. Ook de pech dat het buiten de garantie valt en kan niet gerepareerd worden. Wij leven te horen dat er een cel kapot is. Kosten nieuwe accu euro 8000.
Antwoord: Mijn Ampera is vandaag door de 187.000 km grens gegaan. En verdomd: Sinds vandaag laadt hij niet meer op! Dat wordt dus kennelijk vervelend...
Verder reed hij altijd lekker, keer problemen met stuurslot. Fout in de software volgens de dealer. Mocht wel 250 euri aftikken. Auto redelijk onderhoudsvrij tot nu toe, dealer dubieus (heb in 7,75 jaar 1 op 50 gereden, dat was lekker!)
Antwoord: Mijn Ampera had het ook na 255.000 km. Echter de oorzaak was vrij eenvoudig. Koeling accupack was nog nooit ververst met dexcool, en de 12volt accu was bijna op wat zorgde voor deze foutmeldingen.
Stuurslot 1 keer, was vervuilde zekering.
Al met al een technisch hoogstandje met zeer lage onderhoudskosten. Beste Opel die ik ooit gereden heb.
Antwoord: Nu in het Nederlands
Hoi Jan
Ik ben even benieuwd, ik heb het zelfde probleem. Na een melding hoogspanninglaadsysteem wordt een foutmelding gegeven zegt mijn Opel dealer. Deze melding kan aangeven dat het in de accu zit zegt de dealer. Ik zit op 170.000 km en auto uit 2014. Nu maakt mijn auto bij het opladen een licht ratelend geluidje zou wellicht wel iets met de koeling te maken kunnen hebben denk ik. Deed jouw auto dat ook?. Maar waar ik even benieuwd naar ben, is het probleem bij jou nog steeds opgelost? En zo ja weet jij wat voor melding het systeem bij jou aangaf?
Ervaring met Opel Ampera: Helaas na 38.000 km gereden te hebben storing hoogspanning , na 2 weken bij de dealer moest de accu vervangen worden gelukkig in garantie . Na 4 weken was de auto klaar en 1.000 euro lichter i.v.m. huur auto, kleine beurt en diverse kabels en onderdelen die buiten garantie vallen. Maar vertrouwen in auto is weg heb gemerkt dat er nog te weinig ervaring is op dit gebied .
Antwoord: Vreemd dat je de bijkomende kosten zelf moet betalen. Ik rijd sinds kort een tweedehandse Ampera, en ben erg benieuwd in de betrouwbaarheid accu. Vraagje, was de accu spontaan kapot gegaan zonder voorafgaande problemen? De vervangende accu is die wel prima en wat kost een nieuwe accu?
Antwoord: De accu kon je ineens niet meer laden, hoogspanning-probleem gaf de boardcomputer aan. Totaalplaatje kost volgens de dealer plus minus 8.500 euro. Ik had geluk viel nog in garantie. Na het vervangen heb ik de auto verkocht omdat na 15.000 km geen garantie meer op zat.
Antwoord: Raar verhaal. Hele hoogspanningssysteem heeft 160.000km tot max. 8 jaar garantie. Heb 1x storing gehad, bleek iets electronisch achter laadklep. Heeft me geen cent gekost, en de auto was al 5 jaar oud.
Ervaring met Opel Ampera: Ruim 25.000 km mee gereden zonder problemen. Meeste km op snelweg snelheid tussen de 105 en 120 km per uur. In de winter rijd ik 45 km op de accu en bij temperaturen boven de 15 graden 55 tot 65 km. Leer elke dag weer van de auto, zoals de accu niet helemaal leeg rijden want dan heb je wel een storend generator geluid. Op werk kan ik ook laden mijn afstand is 85 km heen en 85 km terug zit nu op 1,9 L op 100 km . Als ik alles optel zoals stroom kosten kom ik op 1:19 echt niet slecht voor een auto van 1700 kilo . Ik laad meestal op bij vaste laadpunten thuis gaat niet i.v.m. appartement woning. Echt een aanrader voor mensen die niet zo'n haast hebben en zuinig willen rijden.
Ervaring met verkoop: Gekocht bij Athlon car lease in Almere ben goed geholpen en de afspraken zijn goed nagekomen .
Ervaring met Opel Ampera: Fantastische auto! Zelfs als particulier en liefhebber is het goedkoop te rijden. De Ampera verdient zich gedeeltelijk weer terug, alleen kun je elke dag genieten van de rit, mede dankzij de Bose-installatie die klinkt als een klok. Wegenbelastingvrij tot en met 2015 en thuis gewoon opladen via normaal stopcontact met m'n zonnepanelen. Gewoon naar Toscane op vakantie en daar geregeld dat daar opgeladen kan worden. Dit ook weer via gewoon stopcontact. Uitstekende rijeigenschappen, mooi en snel. Bij menig stoplicht zie je je medesprinter in je spiegel achterblijven. -)
Ervaring met Opel Ampera: Gebruik als auto voor korte afstanden (zuinige grote diesel voor lange afstanden). Praktisch gebruik door slechts 2 zitplaatsen achter en beperkte hoofdruimte. Verder super auto (gemiddeld benzine verbruik 1 liter op 100 km! stroom van zonnepanelen, windmolen of openbare oplaadpaal). Altijd weer slikken als je vervolgens in de traditionele diesel stapt.
Ervaring met Opel Ampera Hybride: Prima auto. Ik rij per kWh in de winter 5 km en in de zomer 7 km per kWh op benzine rij ik 1 op 20. Ik rij hoofdzakelijk op de snelweg en rij bijna nooit te hard dus dat is als de auto 100kmh rijd.
2 jaar na aankoop ging de boordcomputer van de accu jammer genoeg door overspanning kapot, deze zijn niet los verkrijgbaar. Ik heb toen de accu uit de auto gehaald om te kijken wat er mis was ik kon toen zelf niks vinden maar voor de zeker alle accu's doorgemeten deze werkte allemaal nog. Dus ik naar een bedrijf in Haarlem.... ja, dat wordt nieuwe accu €9.000 (2021). En alsnog 255 euro voor het "helpen"
Toen maar de importeur gebeld en die heeft me naar een accu "refurbished" bedrijf gestuurd in Schijndel. Die heeft voor €2.500 een van de sloop gehaalde onboard computer in mijn accu gezet en sinds dien draaide hij weer prima (da's al weer iets meer dan een jaar geleden).
Ervaring met onderhoud: Hoofdzakelijk bij bij Stern fiat en Opel in Hoorn en als ik er tij voor heb kijk ik of ik het zelf kan doen (lagers vervangen, paar nieuwe draaiden trekken omdat de deur open knip in de linker deur niet werkte en luchtfilter vervangen).