Forum Opel Ampera
Reacties van eigenaren
Ervaring met Opel Ampera 2012: Ramen gaan spontaan allemaal open, al drie keer. Laad kabel stuk, 2e hands 200€ gekocht. Accu na 10 jaar stuk. 12 volt accu in de kofferbak
145€ zelf er in gezet
110000 km gereden achter schijven vervangen en twee nieuwe banden
Grote beurt totaal 1800€ kosten over 100.000 km
DUS 2 CENT DE KM EEN KOOP JE FORMIDABELE RIJEIGENSCHPPEN
Ervaring met Opel Ampera Ampera: Doordacht concept. Accu opladen, of via laadpaal of via de bergstand rijdend. Degradatie accu minimaal.
2 hedendaagse zaken zijn belangrijk. 12v accu zit vaak de eerste in. Ook bij deze 10 jaar oude ampera. Meteen vernieuwen, anders krijg je de vreemdste storingen. Koelwater accupack was ook nooit ververst, ook doen om problemen te voorkomen. Al met al zijn tijd ver vooruit, waar heden de meeste merken dit werk van GM motors kopiëren.
Winters 55km,zomers 70-80km vol stroom range.
Advies: snelweg benzine, stad en provinciale wegen stromen.
Ervaring met Opel Ampera Hybride: Prima auto. Ik rij per kWh in de winter 5 km en in de zomer 7 km per kWh op benzine rij ik 1 op 20. Ik rij hoofdzakelijk op de snelweg en rij bijna nooit te hard dus dat is als de auto 100kmh rijd.
2 jaar na aankoop ging de boordcomputer van de accu jammer genoeg door overspanning kapot, deze zijn niet los verkrijgbaar. Ik heb toen de accu uit de auto gehaald om te kijken wat er mis was ik kon toen zelf niks vinden maar voor de zeker alle accu's doorgemeten deze werkte allemaal nog. Dus ik naar een bedrijf in Haarlem.... ja, dat wordt nieuwe accu €9.000 (2021). En alsnog 255 euro voor het "helpen"
Toen maar de importeur gebeld en die heeft me naar een accu "refurbished" bedrijf gestuurd in Schijndel. Die heeft voor €2.500 een van de sloop gehaalde onboard computer in mijn accu gezet en sinds dien draaide hij weer prima (da's al weer iets meer dan een jaar geleden).
Ervaring met onderhoud: Hoofdzakelijk bij bij Stern fiat en Opel in Hoorn en als ik er tij voor heb kijk ik of ik het zelf kan doen (lagers vervangen, paar nieuwe draaiden trekken omdat de deur open knip in de linker deur niet werkte en luchtfilter vervangen).
Ervaring met Opel Ampera: Gemiddeld verbruik over lifetime 4,1l/100km, oplaadpunt aan huis. Laadvermogen accu nu gezakt naar 9,2 kWh, goed voor 40 - 50 km elektrisch rijden (niet harder dan 120 km/uur), valt me mee. Achilleshiel is oplaadsysteem, paar reparaties aan gehad.
Antwoord: Rij alweer 3 jaar probleemloos en nog steeds na 250.000 km 75 km op accu pack. Grappig, laatste jaar zie ik vele merken, p, h, e, v genoemd die hetzelfde concept gebruiken, sommige met minder range. Top opel
Ervaring met Opel Ampera 1.4: Mijn totaalverbruik over 118.000 km is nu 1.78 l/100km. De actieradius van de accu is in de zomer 70-80 km en in de winter 45-60 km. De meeste ritten in NL kan ik volledig elektrisch doen en op vakanties moet ik terugvallen op de benzinemotor vanwege de lange ritten. Zeer lage onderhoudskosten. Comfort is prima, maar de verwarming is slecht.
Antwoord: Mijn Ampera is 7,5 jaar oud en plotseling laadt hij niet meer op. Testen gedaan bij 2 erkende Ampera centers en de ene zei: we vinden niks, zal dus wel de batterij zijn.. De andere zei de koeling van de batterij is stuk dus nieuwe batterij. 5900 euro en +/- 4000 euro voor de demontage en de montage van de nieuwe. Ik heb 187000 km op de teller en val dus buiten iedere vorm van garantie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord: Wij hebben ook problemen met de Ampera. Soms laadt die niet goed op en hij gaat ook op benzine rijden terwijl accu nog stroom heeft. Verder storing 'aandrijfkracht verlaagd'. Ook de pech dat het buiten de garantie valt en kan niet gerepareerd worden. Wij leven te horen dat er een cel kapot is. Kosten nieuwe accu euro 8000.
Antwoord: Mijn Ampera is vandaag door de 187.000 km grens gegaan. En verdomd: Sinds vandaag laadt hij niet meer op! Dat wordt dus kennelijk vervelend...
Verder reed hij altijd lekker, keer problemen met stuurslot. Fout in de software volgens de dealer. Mocht wel 250 euri aftikken. Auto redelijk onderhoudsvrij tot nu toe, dealer dubieus (heb in 7,75 jaar 1 op 50 gereden, dat was lekker!)
Antwoord: Mijn Ampera had het ook na 255.000 km. Echter de oorzaak was vrij eenvoudig. Koeling accupack was nog nooit ververst met dexcool, en de 12volt accu was bijna op wat zorgde voor deze foutmeldingen.
Stuurslot 1 keer, was vervuilde zekering.
Al met al een technisch hoogstandje met zeer lage onderhoudskosten. Beste Opel die ik ooit gereden heb.
Antwoord: Nu in het Nederlands
Hoi Jan
Ik ben even benieuwd, ik heb het zelfde probleem. Na een melding hoogspanninglaadsysteem wordt een foutmelding gegeven zegt mijn Opel dealer. Deze melding kan aangeven dat het in de accu zit zegt de dealer. Ik zit op 170.000 km en auto uit 2014. Nu maakt mijn auto bij het opladen een licht ratelend geluidje zou wellicht wel iets met de koeling te maken kunnen hebben denk ik. Deed jouw auto dat ook?. Maar waar ik even benieuwd naar ben, is het probleem bij jou nog steeds opgelost? En zo ja weet jij wat voor melding het systeem bij jou aangaf?
Antwoord: Had allemaal foutmeldingen weet ik nog dus laden kon ik niet eens. Zat normale rode koelvloeistof in, waarschijnlijk goed bedoelt door vorige eigenaar ingedaan. Opel dealer in Naarden heeft het hele systeem doorgespoeld en dexcool koelwater ingedaan. Rij alweer een jaar probleemloos. Accuutje achterin was nog de eerste ook vervangen destijds.
Range 70km nu. Was 61km een jaar geleden. Grappig.
Ervaring met Opel Ampera: Helaas na 38.000 km gereden te hebben storing hoogspanning , na 2 weken bij de dealer moest de accu vervangen worden gelukkig in garantie . Na 4 weken was de auto klaar en 1.000 euro lichter i.v.m. huur auto, kleine beurt en diverse kabels en onderdelen die buiten garantie vallen. Maar vertrouwen in auto is weg heb gemerkt dat er nog te weinig ervaring is op dit gebied .
Antwoord: Vreemd dat je de bijkomende kosten zelf moet betalen. Ik rijd sinds kort een tweedehandse Ampera, en ben erg benieuwd in de betrouwbaarheid accu. Vraagje, was de accu spontaan kapot gegaan zonder voorafgaande problemen? De vervangende accu is die wel prima en wat kost een nieuwe accu?
Antwoord: De accu kon je ineens niet meer laden, hoogspanning-probleem gaf de boardcomputer aan. Totaalplaatje kost volgens de dealer plus minus 8.500 euro. Ik had geluk viel nog in garantie. Na het vervangen heb ik de auto verkocht omdat na 15.000 km geen garantie meer op zat.
Antwoord: Raar verhaal. Hele hoogspanningssysteem heeft 160.000km tot max. 8 jaar garantie. Heb 1x storing gehad, bleek iets electronisch achter laadklep. Heeft me geen cent gekost, en de auto was al 5 jaar oud.
Antwoord: Vreemd hoor. Vaak gewoon de 12 volt accu onder je bagageruimte. Klinkt als makkelijk verdiend door de garage. Of ze hebben alles vervangen en toen pas het accuutje.
Bydewee heb weleens iemand geholpen, die volt deed niets meer. En ja hoor, daar is die weer het simpele accu 12v.
Ervaring met Opel Ampera 2012: Ramen gaan spontaan allemaal open, al drie keer. Laad kabel stuk, 2e hands 200€ gekocht. Accu na 10 jaar stuk. 12 volt accu in de kofferbak
145€ zelf er in gezet
110000 km gereden achter schijven vervangen en twee nieuwe banden
Grote beurt totaal 1800€ kosten over 100.000 km
DUS 2 CENT DE KM EEN KOOP JE FORMIDABELE RIJEIGENSCHPPEN