Nissan Leaf (2011 - 2017)
De nieuwe auto?
Pling! Met een geruststellend geluid komt de Nissan Leaf tot leven. Omdat er onder de motorkap geen ronkende benzinemotor ligt, maakt een geluidssignaal duidelijk dat deze elektrische auto "aan" staat.
Bovendien komt een imposant display met kleurige animaties tot leven. Ook hier verschilt de Leaf nadrukkelijk van een traditionele auto. Centraal staat een grote, digitale snelheidsmeter. Alle andere informatie is uniek voor een elektrische auto. Zo wordt in een balk met bolletjes getoond hoeveel elektriciteit momenteel wordt gebruikt, dan wel teruggewonnen door remmen of uitrollen. Deze balk komt in de plaats van een toerenteller, want een elektromotor is zo sterk dat er geen versnellingsbak nodig is en er dus ook niet hoeft te worden geschakeld bij een bepaald toerental.
Prestaties
Bij een verbrandingsmotor neemt het motorvermogen toe als het toerental oploopt. Een elektromotor levert vanaf het eerste moment het volledige vermogen en biedt daarom veel meer souplesse. Alleen een topklasse limousine met twaalfcilinder motor zet zich met zo veel gemak in beweging als de Leaf. Bovendien is de Leaf even stil als een luxe reisauto uit het topsegment; eenmaal op snelheid is in de achtergrond slechts een lichte fluittoon hoorbaar.
Daarbij ontbreekt de gebruikelijke trilling van de motor, waardoor de Leaf stelselmatig harder rijdt dan verwacht. Sterker nog: deze eco-auto is ronduit snel! Bij het verkeerslicht is de Leaf met gemak sneller weg dan de rest van het verkeer. Ook tussenacceleraties worden moeiteloos en vrijwel onmerkbaar uitgevoerd. Nissan geeft een topsnelheid van "meer dan 140 km/u" op en dat is niet overdreven; in de praktijk weet de auto 156 km/u op de snelheidsmeter te toveren. Elektrische auto's zijn absoluut niet traag of saai!
Weggedrag
Terwijl de Leaf motorisch superieur is aan de meeste traditionele auto's, zijn de rijeigenschappen niet meer dan voldoende. Onder de vloer liggen 48 zware accu's en dat is merkbaar. Omdat de batterijen laag en centraal in de auto zijn geplaatst, is de Leaf stabiel en veilig. De auto is nauwelijks uit balans te krijgen, maar absoluut niet dynamisch. Bovendien is de besturing net iets te licht om een goed gevoel met de auto te krijgen.
Vooral bij het remmen is goed merkbaar hoe zwaar de auto is. Uiteraard voldoet de Leaf aan alle wettelijke vereisten, maar een noodstop wordt met veel drama uitgevoerd.
Een echte auto
Nissan benadrukt dat de Leaf een "echte auto" is. Daarmee bedoelt de fabrikant dat de Leaf geen miniatuurtje is dat alleen bedoeld is voor idealisten. De Leaf is grofweg even groot als een Volkswagen Golf of Opel Astra en biedt ook dezelfde binnenruimte. De Leaf is een volwaardige vierzitter met een volwaardige bagageruimte. De bijzondere techniek gaat niet ten koste van de ruimte of praktische mogelijkheden.
Bovendien heeft de Leaf een heel gewone prijs. Voor de prijs van de Nissan Leaf zijn weliswaar snellere of spannendere auto's te koop, maar op het gebied van luxe doet de Leaf niet onder voor andere auto's met een soortgelijk prijskaartje. Zo zijn een audiosysteem (met iPod-aansluiting), klimaatcontrolesysteem, achteruitrijcamera, sleutelvrije toegang en een navigatiesysteem allemaal standaard.
Actieradius
Het navigatiesysteem heeft enkele functies die uniek zijn voor de Leaf. De Leaf is een puur elektrische auto, zonder hulpmotor of hybride-aandrijving. Na 160 km komt de auto onherroepelijk tot stilstand.
Om de angst weg te nemen dat het bereik te gering is ("range anxiety"), geeft het navigatiesysteem bij het plannen van een route met een cirkel aan wat het resterende bereik is. Ook kent het navigatiesysteem de locaties van alle laadpunten, zodat kan worden gepland waar de accu onderweg kan worden bijgeladen.
De beloofde actieradius is in de praktijk redelijk goed te realiseren en dat is bijzonder voor een elektrische auto. Wel kan gebruik van de airconditioning of verwarming het bereik dramatisch verkorten (-46%). Dankzij de gunstige weersomstandigheden tijdens deze rijtest waren beide niet nodig en werd tot twee keer toe zo'n 120 km afgelegd op een volle accu.
Opladen
Het opladen kan op twee manieren: met een speciale snellader of via het gewone huis-tuin-en-keuken stopcontact. De snellader kan de accu in 30 minuten voor 80% vullen. Laden aan het gewone 220 volt stopcontact kost zo'n vier uur.
De testrit is verreden in Portugal omdat de overheid daar het verst is met het plaatsen van laadpunten in de grote steden. In de praktijk is het opladen langs de weg eenvoudig. De bestuurder meldt zich aan met een elektronische pas, waarna een klepje opent met daarachter een stopcontact. De Leaf-rijder brengt zelf een kabel mee en sluit deze aan op het laadpunt en de auto.
Via het display van de auto, met lampjes onder de voorruit en via een iPhone-applicatie is vervolgens te zien hoe ver het laden is gevorderd. Na een keer oefenen is het opladen van een elektrische auto eenvoudiger dan LPG tanken! Bovendien is elektrisch rijden nog voordeliger. In Portugal kostte het rijden met de Leaf welgeteld twee euro per honderd kilometer.
Conclusie
Zal de Nissan Leaf zorgen voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto? Ja en nee. Om met het laatste te beginnen: de actieradius blijft beperkt. Wie meer dan 150 km per dag aflegt, zal ondanks alle goedbedoelde hulpmiddelen halverwege de rit stil komen te staan met de Leaf.
Daar staat tegenover dat de Leaf comfortabeler is dan menig traditionele auto. De Leaf doet op het gebied van ruimte, comfort, veiligheid en weggedrag niet onder voor een conventionele auto. In vergelijking met andere elektrische auto's is de Leaf meer volwassen en zeker geen auto die alleen is bedoeld voor idealisten. Hoe milieuvriendelijk de Nissan Leaf is, is afhankelijk van de stroombron. In vrijwel alle gevallen is rijden op elektriciteit (veel) voordeliger dan rijden op benzine of diesel.
Of de Leaf "dé nieuwe" auto is, blijft echter de vraag. Wat wel vast staat is dat de Nissan Leaf de beste elektrische auto van dit moment is.
- Geen uitstoot!
- Rijdt beter dan een traditionele auto
- Nette aanschafprijs, minimale kilometerprijs
- Beperkte actieradius
- Reageert traag op kiezen DRIVE / REVERSE