Publicatiedatum: 14 mei 2005
Toyota Avensis (2003 - 2008)
Autotest

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Gewetensvraag

Autotest - Vraag: wil je in Duitsland scheuren met een snelle auto? Het autohart zegt "ja" en ziet al uit naar de brede Duitse autobahnen waar het gas op de plank en de blik op oneindig mag. Maar het geweten zegt "nee". Snelle auto's belasten het milieu te veel. Toyota heeft echter een nieuwe dieselmotor ontwikkeld die alle bezwaren doet vergeten: de Avensis D-4D D-CAT is tegelijkertijd de snelste en schoonste diesel die Toyota ooit heeft gemaakt. In dat geval ... jetzt gehts los!

Toyota staat bekend om de hoge betrouwbaarheid, maar sinds enkele jaren ook om een buitengewoon vooruitstrevend beleid als het gaat om het milieu. De Prius is al jaren het boegbeeld van de gehele autoindustrie als het gaat om milieuvriendelijke oplossingen die nu daadwerkelijk beschikbaar zijn. De "Avensis 2.2 D-4D D-CAT Clean Power" is minder spectaculair dan de Prius, maar als het om de techniek gaat is ook deze laatste vinding een revolutionaire stap vooruit.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Theorie

Wie bij het kopen van een auto de vrijheid heeft te kiezen voor benzine of diesel en daarbij rekening houdt met het milieu staat voor een dilemma. Diesel is in de regel zuiniger en dat betekent direct een lagere uitstoot van CO2. Een benzineauto heeft in de regel een schonere verbranding en stoot daarom minder NOx en roetdeeltjes uit. De CO2-uitstoot van een benzineauto is juist veel hoger dan die van een diesel. Tenslotte bestaat een verschil in prestaties tussen benzine en diesel, alhoewel dit steeds kleiner wordt.

Toyota biedt nu een oplossing voor dit dilemma met de "D-CAT"; een speciale diesel katalysator die de uitstoot van vier schadelijke stoffen drastisch beperkt (roetdeeltjes, NOx, HC en CO). Samen met een uiterst verfijnd motormanagement, is de dieselmotor met D-CAT op diverse punten tot wel 90% schoner dan de Euro IV norm vereist. Om ook het prestatieniveau hoog te houden, heeft Toyota deze nieuwe techniek direct toegepast op een zeer sterke motor. Deze milieuvriendelijke groenliefhebber belooft namelijk een forse 177 pk en een indrukwekkende 400 Nm aan trekkracht.

Praktijk

Mooie theorie, maar rijdt het ook goed? Om dat te bewijzen wordt een rit naar Hamburg gemaakt. Op de Duitse autobahnen kunnen alle paardekrachten en Newtonmeters voluit gaan om te laten zien dat milieuvriendelijke techniek niet afdoet aan rijplezier.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Na het in ontvangst nemen van de auto staan echter eerst enkele onvermijdelijke stadskilometers op het programma. Dan wordt meteen duidelijk dat een sterke motor niet alleen uitblinkt bij hoge snelheden, maar ook zeer veel souplesse biedt. De koppeling grijpt robuust aan en direct toont de 2.2-liter diesel dat alles kan. Desnoods kan in een hoge versnelling met nog geen 800 toeren per minuut met het file-verkeer worden meegereden. Deze auto leent zich uitstekend voor schakellui rijden en noteert al in de stad een uiterst vriendelijk verbruik. Iets meer gas en de Avensis duikt razendsnel in een gaatje op de andere rijbaan of voegt snel in op een rotonde vol voorbijrazend verkeer. Alhoewel de remmen prima zijn, had bij een dergelijke sterke motor een iets bijteriger karakter gepast.

„Zelfs met 190 km/u op de snelheidsmeter, wijst de toerenteller nog een luttele 3.000 toeren per minuut aan“

Autobahn

Eenmaal op de buitenweg is duidelijk dat ook hier de grote reserves tekenend zijn voor het karakter van deze moderne diesel. De motor is nauwelijks hoorbaar, alles gaat met gemak, niets is te gek. Dat is mede te danken aan de vele verfijningen die sinds de introductie van het model in 2003 aan de motor, versnellingsbak en geluiddempende materialen zijn aangebracht.

Toyota Avensis (2003 - 2008)
Toyota Avensis (2003 - 2008)

Alleen wanneer het toerental flink toeneemt door remmen op de motor, is in de verte iets van een dieselgeluid waarneembaar. Verder presteert deze 2.2 liter viercilinder diesel met een rust en overmacht die de eigenschappen van een zescilinder benadert. Daarmee heeft deze sterkste dieselende Avensis niet het karakter van een sportwagen, maar meer de grandeur van een Gran Turismo.

Als eindelijk de Duitse autobahn is bereikt, wordt dat gevoel alleen maar versterkt. De Avensis is niet agressief zoals de diesels van Duitse makelij (waar zeker ook wat voor te zeggen is) en mist de levendigheid van een Italiaanse dieselmotor.

Het is opnieuw het gemak waarmee dit stukje Japans vernuft de "dikke Duitsers" volgt op de meest linkse rijbaan. De milieubewuste Avensis presteert minstens zo goed, maar doet dat op heel eigen wijze. Zelfs met 190 km/u op de snelheidsmeter, wijst de toerenteller nog een luttele 3.000 toeren per minuut aan. Dat is mede te danken aan de speciaal voor deze motor ontwikkelde 6-versnellingsbak.

Dikke Duitser

Helaas dwingt de Avensis bij de andere weggebruikers nauwelijks respect af, want keer-op-keer moet de Avensis inhouden voor auto's die de Toyota puur op basis van het uiterlijk verkeerd inschatten. Gelukkig blijft de auto ook op zeer hoge snelheid stabiel en controleerbaar. Toch is de enige oplossing een auto met ster danwel ringen op de neus voorop te laten gaan, waar iedereen wel voor opzij gaat.

De hier gereden Executive-uitvoering biedt echter net zoveel luxe als de voorligger die wel respect afdwingt. Links en rechts gescheiden airconditioning, een prima audiosysteem en een compleet lederen interieur: het is allemaal standaard. Alleen het DVD gebaseerde navigatiesysteem en de xenon koplampen zijn optioneel. Daarbij biedt de Avensis voor een auto in dit segment bijzonder veel ruimte voor- en bovendien ook achterin. De "gevestigde orde" mag de linker rijbaan dan voorbeeldig schoonhouden van langzamer verkeer, de Avensis houdt ook het milieu schoon.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Conclusie

Na de Prius biedt Toyota opnieuw goed nieuws voor zowel automobilist als milieu. De "Avensis 2.2 D-4D D-CAT Clean Power" is een zeer snelle diesel die zich prima kan meten met veel grotere dieselmotoren van andere merken. Desondanks is de uitstoot dankzij de speciale "D-CAT" diesel katalysator en roetfilter veel lager.

Zoals iedere Avensis (zie ook de meer algemene test van de benzine-versie) biedt ook dit snelste en groenste exemplaar veel ruimte, een zeer complete uitrusting en een hoog veiligheidsniveau. Dankzij een korting op milieuvriendelijke diesels, is deze nieuwste Avensis vanaf juni ook nog eens vriendelijk geprijsd.

plus
  • Snel en schoon
  • Uiterst betrouwbaar
  • Zeer ruim, ook achterin
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Remmen mogen bijteriger
  • Verbruiksmeter kan niet op 0 tijdens rijden