Volvo S60 (1999 - 2010)
Kilometervreter
Buitenstaanders moeten twee keer kijken om een Volvo S60 te herkennen. Dankzij de huisstijl van Volvo, zijn de auto's gemakkelijk als Volvo maar onderling wat lastiger te onderscheiden. De S60 staat op hetzelfde onderstel als de S80 en is daarom vrijwel even groot. Pas als de auto's naast elkaar staan, valt op dat de S80 iets royaler is bemeten en door de afwerking wat voornamer oogt.
De S60 is juist bedoeld voor de sportief ingestelde automobilist. Alhoewel het onderstel hetzelfde is als dat van de S80, is de plaatsing van de wielen wel anders. Daarom is de gewichtsverdeling gunstiger en dat is direct te merken in de rijeigenschappen.
Sportief
Comfort staat nog steeds voorop, maar nu met een sportieve ondertoon. Behalve het veilige en solide gevoel dat iedere Volvo geeft, weet de S60 beter met de bestuurder te communiceren. De reactie op het stuurwiel is iets directer en ook het onderstel geeft meer gevoel. Het gaat hier echter nadrukkelijk om een sportieve ondertoon, want de stuurbekrachtiging is nog steeds nadrukkelijk aanwezig.
Het is vooral de reactie op iedere handeling, die het sportieve gevoel geeft. In snel genomen bochten gaat de auto nog steeds door de veren, maar nu is beter te voelen waar de grenzen liggen. Dankzij de gunstige gewichtsverdeling liggen die grenzen binnen een zeer riante veiligheidsmarge.
De testauto is voorzien van de recent geintroduceerde 2.4-liter diesel. Deze gebruikt Volvo's "low pressure" turbo. De meer gebruikelijke "high pressure" turbo, presteert pas bij een relatief hoog toerental. Dat heeft als gevolg dat een dergelijke turbomotor bij lage toeren matig presteert en bij hoge toeren -wanneer de turbo mag meedoen- ineens veel kracht levert. Volvo's "low pressure" turbo verdeelt de kracht over een breder toerengebied en voorkomt daarmee de plotselinge toename van het motorvermogen.
Alhoewel de motor nu altijd veel vermogen biedt, is het maximumvermogen minder hoog dan bij een "high pressure" turbo. Desondanks zijn de prestaties van deze vijfcilinder diesel prima en komt de auto nooit tekort. Bovendien draagt de keuze voor de "low pressure" turbo merkbaar bij aan het comfort. Omdat de krachtbron uitzonderlijk stil is en de motor altijd extra vermogen voor handen heeft, werd schakelen nog wel eens vergeten. Het verbruik over een testrit met zowel snelweg als binnenwegen, bedraagt desondanks een voorbeeldige 5,5 liter per 100 km.
Vormgeving
De vormgevers hebben veel werk gemaakt van het interieur. Meest in het oog springend is de versnellingspook. De pook is niet gevat in de gebruikelijke lederen hoes die afdekt hoe de stang uiteindelijk in het mechaniek eindigt. In plaats daarvan is de pook gevat in een compleet gesloten vlak. Dit is een extra onder de naam "Spaceball" en vormt een ronduit origineel design element.
De zit achter het stuur is relatief hoog en de kleuren van het interieur zijn licht. Daarom hebben de inzittenden een nadrukkelijk gevoel van vrijheid. De S60 geeft evenals andere Volvo's een geheel eigen invulling van een aantal zaken op het gebied van vormgeving en ergonomie.
Een voorbeeld daarvan is de bediening van de boordcomputer met een draaiknop aan een van de stuurhendels om eenvoudig door de gegevens te bladeren. De uitrusting van de testauto is dankzij de "Dynamic line" zeer compleet met onder andere links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, stoelverwarming, koplampwissers, cruise control en een audiosysteem.
Deze laatste verdient extra aandacht. De eerder gereden Volvo C70 Cabriolet heeft het beste audiosysteem van een productieauto op dit moment. Toch klinkt ook dit veel eenvoudiger audiosysteem uitstekend. De klank is rijk en helder, het stereobeeld goed in balans en het vermogen is voldoende om desgewenst stevig te feesten. Omdat veiligheid voorop staat, is het gehele systeem vanaf het stuurwiel te bedienen. De enige optie die deze testauto mist, is parkeerhulp. De oplopende achterkant en brede schouders maken de auto minder overzichtelijk en dan is een dergelijke extra gewenst.
Veiligheid
Zoals bij iedere Volvo staat veiligheid centraal. Daarbij benadrukt het merk een eigen koers te volgen. Volgens Volvo geven de populaire EuroNCAP crashtests een goede richtlijn over de veiligheid, maar zijn de resultaten niet zaligmakend. Omdat iedere auto op dezelfde manier wordt getest, zijn de resultaten vergelijkbaar.
Dit heeft tegelijkertijd als nadeel dat fabrikanten zich kunnen concentreren op de punten die van belang zijn voor deze tests. Daarom kiest Volvo er voor zelf te blijven testen en de veiligheid zo veel mogelijk af te stemmen op de praktijk. Maar hoeveel kilometers ook zijn afgelegd met de testauto, dit laatste is (gelukkig?) niet getest. Immers, een goede actieve veiligheid voorkomt een beroep op de passieve veiligheid. Juist op dit gebied scoort de S60 hoge ogen.
Conclusie
De Volvo S60 biedt comfort met een sportieve ondertoon. Daarmee geeft de auto merkbaar meer rijplezier dan de gemiddelde Volvo. Het gaat hier nadrukkelijk om een ondertoon, want de S60 is geen sportwagen maar vooral een comfortabele reisgenoot voor de (zeer) lange afstand. Dat wordt nog eens veraangenaamd door een even fraai als luxueus interieur. Tenslotte vaart Volvo ook een eigen koers op het gebied van veiligheid, zodat de bestuurder weet dat iedere rit een veilig einde kent.
- Levendiger weggedrag dan S80
- Veel aandacht voor veiligheid
- Prettige low-pressure turbomotor
- Matige prijs/prestatie verhouding
- Nog steeds niet het rijplezier van de concurrentie