Volvo V70
Vorstelijke Volvo
Een blik op de vorige generatie V70 en als vanzelf kwamen beelden van brave huisvaders, kinderzitjes en hondenrekken op het netvlies. De geheel nieuwe V70 is juist een demonstratie van het fijnste Scandinavische design. De auto straalt tegelijkertijd schoonheid, nuchterheid en vastberadenheid uit. Alhoewel de V70 in alle richtingen gegroeid is, lijkt de auto compacter dan voorheen.
Prinsheerlijk
Ook het interieur is onmiskenbaar Zweeds. Het dashboard is strak en modern, maar heeft dankzij strips van echt hout ook een warme uitstraling. In dit topmodel van Volvo echter geen traditioneel hoogglans wortelnotenhout, maar juist ruw eikenhout.
Bestuurder en bijrijder hebben het gevoel plaats te nemen op de troon van deze vorstelijke Volvo. De voorstoelen zijn groot en zitten perfect; de Zweden maken nog altijd veruit de fijnste autostoelen op de markt. Bovendien biedt de V70 voorin volop hoofd- en beenruimte.
Centraal in het interieur staat de "zwevende" middenconsole. Daarin zijn de belangrijkste bedieningselementen ondergebracht. Zoals mag worden verwacht van een auto die zichzelf betiteld als "de ultieme estate" is alle denkbare luxe aan boord. Met name het audiosysteem verdient een speciale vermelding, want dankzij de samenwerking met specialisten Alpine en DynAudio is het geluid van uitzonderlijk goede kwaliteit. Daar staat tegenover dat het vernieuwde navigatiesysteem nog altijd achterblijft bij de concurrentie.
Veiligheid
Zoals van Volvo mag worden is verwacht, is naast die luxe ook veel aandacht besteed aan veiligheid. Het "BLIS" (BLind spot Information System) verraadt met een lampje wanneer er zich een auto begeeft in de dode hoek van de buitenspiegel. "Colission Warning" bewaakt de afstand tussen de V70 en de voorganger. Wanneer het snelheidsverschil zo groot is dat een ongeluk dreigt, klinkt een waarschuwingssignaal en worden de remmen alvast op scherp gezet.
De achterbank is voorzien van geïntegreerde kinderzitjes voor prinsjes en prinsesjes vanaf drie jaar. Deze zitjes zijn eenvoudig tevoorschijn te toveren en even vlug weer in de zitting te klappen. In de praktijk is dit zo makkelijk dat de zitjes ook daadwerkelijk gebruikt worden. Risico nemen door te smokkelen op korte ritjes is er niet meer bij. Bovendien zijn de achterste zijairbags verder naar beneden doorgetrokken om ook kleine kinderen optimaal te beschermen.
Estate
Veiligheid is niet het enige punt waarop Volvo zich onderscheidt. Het merk heeft een jaren lange traditie met het bouwen van stationcars; het eerste exemplaar stamt uit 1953. In de V70 is al die ervaring gebundeld. De achterklep is elektrisch te openen en te sluiten, ook met de afstandsbediening. De vloer van de bagageruimte staat op rails, om in- en uitladen te vergemakkelijken.
Het vergroten van de bagageruimte is kinderlijk eenvoudig. Door een klem los te maken klapt de hoofdsteun weg en scharniert de rugleuning naar voren. De zitting van de achterbank blijft gewoon op de plaats. Dan ontstaat een gigantische bagageruimte met een volmaakt vlakke laadvloer. Dankzij de nodige netten, haken, schotten en ander moois is die ruimte flexibel in te delen. Zo hoort het!
Techniek
Technisch gezien is de V70 een extra ruime S80. Uiteraard is alleen de basis gelijk, zo is het onderstel aangepast om het extra gewicht te dragen dat deze stationcar mag vervoeren.
Het weggedrag is met een druk op de knop comfortabel of juist sportief. Dankzij de forse omvang en het moderne onderstel ligt de auto zeer stabiel op de weg. Daarbij heeft het hier gereden exemplaar vierwielaandrijving, waardoor de auto ook in extreme omstandigheden uitstekend controleerbaar is.
Alleen bij het remmen is de V70 merkbaar groot en zwaar. De auto reageert wat aarzelend op een remactie en dat geeft een onzeker gevoel. Wanneer het rempedaal stevig wordt ingetrapt, heeft de V70 meer dan voldoende remvermogen.
T6
Geheel nieuw is de "T6" motor. De "6" staat voor zescilinder, de "T" wijst er op dat die zescilinders worden geassisteerd door een turbo. Voorheen maakte Volvo onderscheid tussen een hoge- en lagedruk turbo, maar dankzij de nieuwe "Twin Scroll" techniek biedt deze nieuwe motor ongeacht het toerental meer vermogen dan een gewone zescilinder. De nieuwe krachtbron is goed voor 285 pk en 400 Nm trekkracht.
Een tikje op het gaspedaal is voldoende om vlot mee te komen in de stad. Comfort staat voorop en daarom lijkt iedere snelheid kruipsnelheid. 180 km/u is een lekker wandeltempo, ook dan nog is voldoende reserve beschikbaar om de inzittenden nog eens fijntjes in de stoelen te drukken voor een tussenacceleratie. De prestaties hebben een prijs. Een "sportieve" rijstijl kost niet minder dan 18,5 liter brandstof per 100 km. Een rustiger rijstijl resulteert in de praktijk in een verbruik van 11,9 liter per 100 km.
De V70 T6 geeft ieder moment van iedere rit het gevoel de koning onder de stationcars te rijden. Alles gaat zo makkelijk dat de bestuurder als vanzelf een enorm gevoel van superioriteit ervaart.
Conclusie
Het was de hoogste tijd voor een troonopvolger, want voor de vorige V70 begonnen de jaren duidelijk te tellen. Het wachten wordt beloond: op alle punten is de nieuwe V70 een grote verbetering.
Daarbij weet de nieuwkomer zich goed te onderscheiden van de concurrentie. Dat begint met typisch Scandinavisch design. De V70 is voorzien van alle luxe en moderne techniek die op dit moment gangbaar is. Het audiosysteem, de stoelen, de veiligheidsvoorzieningen en de flexibele laadruimte verdienen een speciale vermelding. Het rijgedrag is uitstekend. Met name de nieuwe T6 motor maakt van de V70 een absoluut vorstelijke Volvo.
- Ruim en praktisch
- Zeer sterke T6 motor
- Comfortabel en veilig
- Zeer dorstige T6 motor
- Matig gevoel in rempedaal
- Duidelijkheid navigatiesysteem kan beter