Skoda Superb Combi (2009 - 2015)
Meer ruimte
Skoda is van oudsher bekend om kleine auto's die veel waar voor hun geld bieden. Logisch, want juist wie niet veel heeft te besteden, moet op zoek naar voordeel. Maar sinds enige tijd is Skoda ook succesvol in het hogere segment, waar het een even scherpe prijs/prestatie verhouding biedt. Zo is de Superb even groot als een auto uit het topsegment, maar valt deze toch binnen het budget van de gemiddelde zakelijke rijder.
Ruimte
En die term "topsegment" is niet overdreven. De Skoda Superb Combi is 4 meter 87 lang en dat is vergelijkbaar met een BMW 5-Serie Touring of Volvo V70. Maar zelfs in vergelijking met die auto's biedt de Superb meer beenruimte achterin. Alleen echte limousines als de BMW 7-Serie, Audi A8 en Mercedes S-Klasse bieden vergelijkbare ruimte achterin. De Superb kost echter een fractie van de prijs van die auto's!
En de Superb biedt als stationcar nog meer ruimte. De wielbasis van de "Combi" is gelijk aan die van de gewone Superb, maar mede dankzij extra overhang achter de achterwielen is de bagageruimte enorm. Standaard biedt de Superb 633 liter bagageruimte, door de achterbank op te klappen is dit te vergroten tot 1.865 liter. De meeste andere stationcars van deze omvang komen niet verder dan "slechts" 1.600 liter.
Het opklappen van de achterbank is helaas een omslachtige procedure en dat doet afbreuk aan het zo zorgvuldig opgebouwde, hoogwaardige gevoel van de auto. Bijvoorbeeld de achterklep is (optioneel) elektrisch bedienbaar en rolt de afdekhoes automatisch tot de helft op wanneer de achterklep wordt geopend. Niet alleen de bagageruimte is verlicht, ook de ruimte rondom de achterklep is verlicht om laden en lossen in het donker makkelijk te maken.
Uitrusting
De Superb biedt alles wat van een auto met dit prijskaartje mag worden verwacht, maar op punten is merkbaar waarom de auto zo voordelig is. Tractiecontrole is wel standaard, maar ESP niet. De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit zijn vergelijkbaar met die van een gemiddelde zakenauto, niet met een auto uit het topsegment.
Het optionele, hoogwaardige "sound system" klinkt heel behoorlijk en is z'n meerprijs zeker waard. Wel komt standaard te veel geluid van achteren en dat klinkt onnatuurlijk (een orkest staat vóór de luisteraar, niet er achter). Gelukkig kan de klank en de verdeling over de voor- en achterluidsprekers met de zogenaamde "digitale equalizer" gemakkelijk worden verbeterd.
Motoren
Voor deze rijtest is een route gereden rondom het Maggiore-meer in Italië, nabij Milaan. Omdat bij een eigenwijze auto ook een eigenwijze motor hoort, zijn de meeste kilometers afgelegd met de 1.4 liter TSI benzinemotor. De meeste tegenstrevers beginnen met een 2.0 of 2.5 liter motor en dus lijkt 1.4 liter hopeloos onderbemeten. In de praktijk blijft dit juist een regelrechte aanrader te zijn.
Al bij zeer lage toeren is veel kracht beschikbaar en kan ontspannen gereden worden, alsof dit een dieselmotor is! Zo is 60 km/u in de zesde versnelling geen probleem. Juist omdat al bij ongebruikelijk weinig toeren kan worden geschakeld, voorziet Skoda standaard in een schakelindiactor; deze suggereert vaak al rond 1.500 toeren per minuut om een volgende versnelling te kiezen.
Alleen op hoge snelheid is merkbaar dat de 1.4 TSI motor ongebruikelijk licht is voor een auto als deze. De sprint van 100 naar 130 km/u in de zesde versnelling vereist enig geduld (of terugschakelen naar de vierde versnelling).
Op een zeer veeleisend parcours en een lange snelwegrit met een moordend hoge kruissnelheid, bleef het verbruik beperkt tot 8,8 liter per 100 km. Het door Skoda beloofde verbruik van 6.9 per 100 km is daarom in het tamme Nederlandse verkeer zeker haalbaar. Dat maakt de Superb niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.
Ter vergelijking is ook gereden met de 1.8 liter TSI motor. Deze presteert met meer gemak en is iets stiller, maar wie voornamelijk met de verkeersstroom meerijdt zal het verschil nauwelijks merken. Alleen bij hoge snelheden heeft de grotere motor duidelijk een grotere reserve en worden tussenacceleraties met meer daadkracht neergezet. De gretigheid en levendigheid van de kleinere 1.4 motor ontbreken echter, zodat de 1.8 niet noodzakelijkerwijs voor iedereen beter is.
Weggedrag
Om de prijs zo laag mogelijk te houden, heeft de Superb Combi hetzelfde onderstel en dezelfde wielbasis als de sedan. Het onderstel is wel voorzien van rubbers tussen de diverse metaaldelen, om te voorkomen dat trillingen onder een zware last aan het interieur kunnen worden doorgegeven.
Met name op de slechte binnenwegen van Italië kon de Superb zich prima bewijzen. Op bochtige bergweggetjes is de wegligging verdienstelijk (verwacht echter geen strak sturende pretmachine), waarbij opvalt dat de besturing bovengemiddeld direct is. Daarom voelt de Superb beduidend minder groot dan de auto daadwerkelijk is. De Superb is zelfs ontwapenend eenvoudig te rijden voor een grote auto als deze.
Dat wil niet zeggen dat de Superb niet comfortabel is. Het onderstel is niet "zweverig" zacht en weet oneffenheden in het wegdek toch keurig op te vangen. De Superb biedt niet de grandeur van andere auto's van deze omvang, maar biedt wel veel meer comfort dan alle andere auto's in z'n prijsklasse. Kortom: wie op zoek is naar uitzonderingen op de regel, vindt in de Skoda Superb Combi uitzonderlijk voordeel.
Conclusie
Het is waar wat de betweters, boekhouders en andere bonentellers zeggen: je kan een euro maar één keer uitgeven. Het is daarom zaak die euro zo slim mogelijk uit te geven en dan is de Skoda Superb een prima optie. Alleen de uitrusting en gebruikte materialen in het interieur verraden dat deze Skoda veel voordeliger is dan alle andere auto's van deze omvang. In het dashboard zijn overduidelijk componenten van alledaagse Volkswagens gebruikt; dat is prima, maar het geeft niet het gevoel een bijzondere auto te rijden. Bovendien krijgt Skoda niet altijd de beschikking over de allernieuwste techniek van moederbedrijf Volkswagen.
De Superb Combi biedt veel comfort en tegelijkertijd een prima wegligging. Bovendien is het onderstel volledig aangepast aan het extra laadvermogen van deze stationcar. Desondanks biedt de Superb niet de grandeur en rust die soortgelijke auto's van andere merken wel bieden. In feite voelt deze royaal bemeten Tsjech zo lichtvoetig en wendbaar, dat de Superb rijdt als een kleinere auto.
Dat geldt vooral voor de uitvoeringen met 1.4 TSI motor. Deze relatief kleine motor presteert prima. Daarbij is het verbruik ongekend laag in dit segment en dat maakt het prijsverschil met de concurrentie nog groter. Want de Superb biedt de ruimte van auto's die bij andere merken het dubbele kosten! Dat is dus meer ruimte voor minder geld en hebben die betweters voor één keer geen gelijk gehad.
- Zeer ruim
- 1.4 TSI motor is sterk en zuinig
- Scherpe prijs/prestatie verhouding
- Op details merkbaar bezuinigd
- Omslachtige procedure procedure opklappen achterbank