Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)
Met alle winden mee
Ooit was de grootste en snelste auto de meest begeerlijke. Volkswagen ging met die trend mee en gaf de Passat royale afmetingen en sterke motoren mee. Anno 2010 is de koper nog veeleisender geworden. Een zakenauto moet niet alleen ruim, comfortabel en snel zijn maar ook nog eens milieuvriendelijk.
Alhoewel Volkswagen geen nieuwe motoren voor de nieuwe Passat heeft ontwikkeld, zijn alle bestaande motoren aangepast. Het verbruik is structureel verlaagd terwijl de prestaties zelfs werden verbeterd.
Aardgas
De schoonste krachtbron is zonder enige twijfel de "1.4 TSI EcoFuel" die gebruik maakt van aardgas als primaire brandstof en kan terugvallen op benzine. De "1.4 TSI"-motor wordt in vele Volkswagens toegepast en is op aardgas merkbaar minder levendig dan op benzine. Om dat te compenseren heeft Volkswagen er voor gezorgd dat de krachtbron meer vermogen levert dan gebruikelijk. De standaard "1.4 TSI" levert 122 pk, op aardgas is dat 150 pk. De prestaties zijn daarom alsnog prima.
De belangrijkste reden om voor aardgas te kiezen, zal de lage brandstofprijs zijn. Bovendien is de samenstelling van de uitlaatgassen van een aardgasauto de minst schadelijke van alle gangbare brandstoffen.
Wanneer de aardgastank leeg is, schakelt de motor vanzelf over op benzine (zie de dubbele brandstofmeter!). De benzinetank meet 30 liter. Dat is veel minder dan de standaardtank (70 l), maar veel meer dan het "noodtankje" van veel andere aardgasauto's.
Weggedrag
Niet alleen de motoren zijn een doorontwikkeling van de vorige generatie van de Volkswagen Passat, ook het onderstel is overgenomen van de voorganger. Zeker met het standaard onderstel is de Passat Variant een weinig opmerkelijke auto om mee te rijden. De nadruk ligt op comfort. Het weggedrag is veilig en deugdelijk, maar enige vorm van sportiviteit of rijplezier is ver te zoeken.
Ruimte
Bij de Passat Variant draait alles om ruimte en op dat gebied scoort de auto iets beter dan gemiddeld. Daarbij valt de Passat op door enkele slimme voorzieningen.
De achterklep opent en sluit elektrisch, dat is niet bijzonder. Maar met de handen vol blijft het lastig om op het knopje van de afstandsbediening te drukken. Onder de naam "Easy Open" voorziet Volkswagen daarom in een bewegingssensor onder de achterbumper. De achterklep is daarom te openen door simpelweg een uitgestrekte voet onder de achterbumper te bewegen. Erg handig!
De bagageruimte meet standaard 603 liter (523 voor de uitvoering op aardgas). Met een hendel in de bagageruimte kan de achterbank worden opgevouwen. De laadvloer heeft dan een helling van ongeveer 10%.
Alleen door de zittingen los te maken en zelf op te klappen, kan de kofferruimte worden uitgebreid tot maximaal 1731 liter (1.651 voor aardgas) met een geheel vlakke laadvloer.
Over die laadvloer kan een schuifend paneel worden geplaatst. Hierop kunnen zware stukken (tot 100 kg) eenvoudig naar achteren worden geschoven zonder de rug te belasten. Dit optionele schuifende paneel kan ook worden gebruikt om stukken bagage van elkaar te scheiden.
Uitrusting
Behalve aandacht voor het milieu, moet een zakenauto anno 2011 van alle denkbare gemakken zijn voorzien. De nieuwe Passat is daarom leverbaar met opties die tot nu toe alleen waren voorbehouden aan reislimousines uit het absolute topsegment. Denk daarbij aan stoelen die niet alleen zijn voorzien van verwarming, maar ook van koeling en een massagefunctie.
Een radar in de neus vergroot de veiligheid. Bij snelheden boven de 30 km/u waarschuwt de computer als te snel op een tragere auto wordt afgereden. Wanneer de bestuurder hier niet op reageert, volgt een korte remingreep om alsnog aandacht te vragen voor het naderende onheil. Bovendien worden de remmen op scherp gezet en wordt de reactie op het rempedaal veel intenser gemaakt om een noodstop eenvoudiger te maken.
Bij snelheden tot 30 km/u is de nieuwe Passat zelfs in staat geheel automatisch tot stilstand te komen voor een object. Alhoewel de makers dit systeem niet als veiligheidsvoorziening aanprijzen (radar detecteert niet alle objecten!), werkte het tijdens een demonstratie met een dummy-auto prima.
Een laatste nieuwe functie is "parkeerhulp 2.0". Hierbij neemt de computer het stuurwiel over. De bestuurder bedient alleen nog het gas- en rempedaal. De Passat kan zowel parallel als haaks parkeren en doet dat in zulke krappe parkeerplaatsen dat zelfs ervaren chauffeurs plezier hebben van deze assistent!
Conclusie
De Volkswagen Passat is genoemd naar een tropische wind die altijd waait (formeel: "Pasaat"). Dat is toepasselijk, want de auto heeft het jarenlange verkoopsucces te danken aan continue aanpassingen aan de eisen van de tijd. De "Passat 2011" legt de nadruk op luxe in combinatie met milieuvriendelijkheid.
De luxe komt tot uiting in het hoogwaardige uitrustingsniveau. Met de juiste opties is de Passat nu even luxueus als reislimousines uit het topsegment! Dankzij extra geluidsisolatie wordt het comfort ook belangrijk vergroot. Door banden met lage rolweerstand, het herwinnen van energie en efficiënte motoren zijn de prestaties prima, terwijl het verbruik bescheiden blijft. "Met alle winden meewaaien" hoeft geen belediging te zijn, het is een succesvolle strategie om continu mee te gaan met iedere trend.
- Vlot en zuinig
- Ruim en praktisch
- Alleen bijzonder met opties
- Complexe procedure voor compleet vlakke laadvloer