Forum Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)
Reacties van eigenaren
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
150k
km
benzine
Betrouwbaarheid
9
Comfort
9
Motor
10
'13
1
bouwjaar
jaar in bezit
?
km
benzine
Betrouwbaarheid
2
Comfort
4
Motor
3
Naam: Adbroi01, datum : 5 april 2015
Ervaring met Volkswagen Passat Variant:
Ervaring met Volkswagen Passat Variant:
'12
1
bouwjaar
jaar in bezit
80k
km
diesel
Betrouwbaarheid
9
Comfort
7
Motor
6
Naam: Geb, datum : 20 oktober 2013
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 2.0 diesel: Bouwjaar januari 2012, kilometerstand 80.000
Passat Variant 170 pk diesel, 6 traps automaat
De auto gekozen mede omdat hij bij mijn eigen meting 3-4 dBa stiller was dan de Toyota Avensis en de Ford Mondeo.
Genomen opties: Adaptive cruise control, site assist, lane assist, achter camera
Kleur: Had graag zilvergrijs genomen. Maar het zilvergrijs van Volkswagen is zo scherp dat je er een zonnebril bij moet opzetten. Bleef muisgrijs (saai) bruin en zwart. Zwart vond ik te somber en ben op bruin uitgekomen, als compromis, alhoewel niet helemaal wat ik wou. In de keuze van de kleuren zijn ze bij Volkswagen erg weinig vindingrijk zeg maar bedacht door een paar saaie Duitse heren met wit overhemd en zwarte stropdas.
Navigatie: het grote RNS 510 systeem. Doet op zich goed. Duidelijk scherm met meerdere zoekopties. Ondervonden nadelen:
- Start wat langzaam op. In een stadscentrum wat traag in aangeven van de juiste afslag. Vooral als je kort achter elkaar moet afslaan raakt die mevrouw van slag af en rij je verkeerd. Overigens zijn het twee dames die je in 1 aanwijzing toespreken. Typisch zijn ook de aanduidingen van de te nemen afslag. Ben je doorgaand verkeer dan krijg je bijvoorbeeld de aanwijzing afslag xxx te nemen naar het industriegebied. Op dat bord staan dan ook meerdere plaatsen. Ik ben gewend dat de verst mogelijke plaats op de borden genoemd wordt.
- In de bebouwde kom is het raadzaam het bereik terug te zetten. Je kunt kiezen in 25 -50-75-100-150-200 meter etc. Door een druk op de knop deelt het scherm zich in tweeën en krijg je aan de linkerkant een aanwijzing met een pijl. Die zit ook op het display in het dashboard achter stuurwiel.
Display in dashboard achter stuurwiel:
- Zeer veel informatie en instellingen aanwezig.
- Groot nadeel is dat je hier via knoppen op het stuurwiel door 9 (negen) displays moet ploegen. Dat zijn er veel te veel. Tevens hebben sommige displays nog weer een onderverdeling. Diverse dingen kunnen gewoon op 1 display bij elkaar gezet worden. Het aantal displays kan daardoor gemakkelijk naar 4 of 5 teruggebracht worden.
Als je in de bebouwde kom voor navigatie de pijlen op dit display gebruikt en de telefoon gaat ben je ineens je navigatiepijl kwijt en schakelt hij naar het telefoondisplay. Zeer irritant als je de weg niet weet en net moet afslaan.
Oorspronkelijk liggen hier 17 inch wielen op. Voor comfort heb ik 16 inch wielen bedongen. De Passat is een Duitse auto die bekend staan wat stug in de vering te zijn. Tevens zijn 16 inch banden goedkoper dan 17 inch.
Stoelen: De stoelen hebben enige verstelmogelijkheden. Ik blijf het zitcomfort van de stoelen niet meer dan acceptabel vinden. De stoelen in mijn vorige auto, Toyota Avensis zaten beter.
Brandstofverbruik. Het beloofde lage brandstofverbruik haal ik niet. Ik kom gemiddeld zo op 15,4 km met een liter diesel.
Adaptive cruise control: Mooie optie, maar in de praktijk geeft het onprettige zaken. Zo houdt het systeem bij een snelheid van 100-120 km/uur automatisch ca 20-25 meter afstand tot de voorganger. Dat is de korst instelbare afstand. Rij je op de linkerbaan dan komen er vanaf de rechterbaan nogal eens plotseling invoegers tussen. De cruise control remt dan hard af, of is te laat met reageren zodat je zelf op de rem moet. Oppassen dus in die situaties.
Verder kent de adaptive cruise controle geen vrijloop. Loop je een voorganger in dan gaat hij onnodig remmen. Handmatig laat je in zo'n situatie het gas tijdig los waarna de auto uitloopt en remmen vaak helemaal niet nodig is. Loop je bijv. een vrachtauto snel in dan gaat hij al op 80-100 meter afstand remmen. Oplossing is tijdig naar linkerbaan of op hand overschakelen. Bij rijden in een file op 1 baan is het een gemakkelijke optie. Je hoeft niet te remmen en geen gas te geven. Dit gaat allemaal automatisch. Bij lage snelheden wordt ook minder afstand gehouden door het systeem.
Site assist: De site assist protectie geeft een geode aanwijzing wanneer er een auto of fietser in de dode hoek zit.
Lane assist: De lane assist houdt je
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 2.0 diesel: Bouwjaar januari 2012, kilometerstand 80.000
Passat Variant 170 pk diesel, 6 traps automaat
De auto gekozen mede omdat hij bij mijn eigen meting 3-4 dBa stiller was dan de Toyota Avensis en de Ford Mondeo.
Genomen opties: Adaptive cruise control, site assist, lane assist, achter camera
Kleur: Had graag zilvergrijs genomen. Maar het zilvergrijs van Volkswagen is zo scherp dat je er een zonnebril bij moet opzetten. Bleef muisgrijs (saai) bruin en zwart. Zwart vond ik te somber en ben op bruin uitgekomen, als compromis, alhoewel niet helemaal wat ik wou. In de keuze van de kleuren zijn ze bij Volkswagen erg weinig vindingrijk zeg maar bedacht door een paar saaie Duitse heren met wit overhemd en zwarte stropdas.
Navigatie: het grote RNS 510 systeem. Doet op zich goed. Duidelijk scherm met meerdere zoekopties. Ondervonden nadelen:
- Start wat langzaam op. In een stadscentrum wat traag in aangeven van de juiste afslag. Vooral als je kort achter elkaar moet afslaan raakt die mevrouw van slag af en rij je verkeerd. Overigens zijn het twee dames die je in 1 aanwijzing toespreken. Typisch zijn ook de aanduidingen van de te nemen afslag. Ben je doorgaand verkeer dan krijg je bijvoorbeeld de aanwijzing afslag xxx te nemen naar het industriegebied. Op dat bord staan dan ook meerdere plaatsen. Ik ben gewend dat de verst mogelijke plaats op de borden genoemd wordt.
- In de bebouwde kom is het raadzaam het bereik terug te zetten. Je kunt kiezen in 25 -50-75-100-150-200 meter etc. Door een druk op de knop deelt het scherm zich in tweeën en krijg je aan de linkerkant een aanwijzing met een pijl. Die zit ook op het display in het dashboard achter stuurwiel.
Display in dashboard achter stuurwiel:
- Zeer veel informatie en instellingen aanwezig.
- Groot nadeel is dat je hier via knoppen op het stuurwiel door 9 (negen) displays moet ploegen. Dat zijn er veel te veel. Tevens hebben sommige displays nog weer een onderverdeling. Diverse dingen kunnen gewoon op 1 display bij elkaar gezet worden. Het aantal displays kan daardoor gemakkelijk naar 4 of 5 teruggebracht worden.
Als je in de bebouwde kom voor navigatie de pijlen op dit display gebruikt en de telefoon gaat ben je ineens je navigatiepijl kwijt en schakelt hij naar het telefoondisplay. Zeer irritant als je de weg niet weet en net moet afslaan.
Oorspronkelijk liggen hier 17 inch wielen op. Voor comfort heb ik 16 inch wielen bedongen. De Passat is een Duitse auto die bekend staan wat stug in de vering te zijn. Tevens zijn 16 inch banden goedkoper dan 17 inch.
Stoelen: De stoelen hebben enige verstelmogelijkheden. Ik blijf het zitcomfort van de stoelen niet meer dan acceptabel vinden. De stoelen in mijn vorige auto, Toyota Avensis zaten beter.
Brandstofverbruik. Het beloofde lage brandstofverbruik haal ik niet. Ik kom gemiddeld zo op 15,4 km met een liter diesel.
Adaptive cruise control: Mooie optie, maar in de praktijk geeft het onprettige zaken. Zo houdt het systeem bij een snelheid van 100-120 km/uur automatisch ca 20-25 meter afstand tot de voorganger. Dat is de korst instelbare afstand. Rij je op de linkerbaan dan komen er vanaf de rechterbaan nogal eens plotseling invoegers tussen. De cruise control remt dan hard af, of is te laat met reageren zodat je zelf op de rem moet. Oppassen dus in die situaties.
Verder kent de adaptive cruise controle geen vrijloop. Loop je een voorganger in dan gaat hij onnodig remmen. Handmatig laat je in zo'n situatie het gas tijdig los waarna de auto uitloopt en remmen vaak helemaal niet nodig is. Loop je bijv. een vrachtauto snel in dan gaat hij al op 80-100 meter afstand remmen. Oplossing is tijdig naar linkerbaan of op hand overschakelen. Bij rijden in een file op 1 baan is het een gemakkelijke optie. Je hoeft niet te remmen en geen gas te geven. Dit gaat allemaal automatisch. Bij lage snelheden wordt ook minder afstand gehouden door het systeem.
Site assist: De site assist protectie geeft een geode aanwijzing wanneer er een auto of fietser in de dode hoek zit.
Lane assist: De lane assist houdt je
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
51k
km
diesel
Betrouwbaarheid
7
Comfort
7
Motor
6
Naam: Luc. Kleijnen, datum : 2 november 2012
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI: Navigatie kan echt beter. In eerste instantie werknemer zelfs 3 jaar oudekaarten meegeleverd.
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI: Navigatie kan echt beter. In eerste instantie werknemer zelfs 3 jaar oudekaarten meegeleverd.
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
30k
km
diesel
Betrouwbaarheid
9
Comfort
6
Motor
8
Naam: Josseverens, datum : 6 juni 2012
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Highline: Comfort in de auto is mede door harde standaard Highline Alcantara stoelen en 17 inch velgen niet geweldig. De optionele sportstoelen schijnen in de Highline veel beter te zitten. Ook valt te overwegen om toch de goedkopere Comfortline uitvoering te kiezen. Verder is het wel genieten, de Highline zit bomvol luxe opties. En de Passat voelt kwalitatief aan als een Miele wasmachine.
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Highline: Comfort in de auto is mede door harde standaard Highline Alcantara stoelen en 17 inch velgen niet geweldig. De optionele sportstoelen schijnen in de Highline veel beter te zitten. Ook valt te overwegen om toch de goedkopere Comfortline uitvoering te kiezen. Verder is het wel genieten, de Highline zit bomvol luxe opties. En de Passat voelt kwalitatief aan als een Miele wasmachine.
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
21k
km
diesel
Betrouwbaarheid
7
Comfort
8
Motor
5
Naam: Andre. Beltman, datum : 17 augustus 2011
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 1.6 TDi BlueMotion: De Passat Variant model 2011 is een bijna perfecte auto. Zoals ook bij het vorige model, is alleen de voorruit erg zwak. Een sterretje word erg snel een barst heb ik helaas al diverse keren mogen ervaren.
Ervaring met Volkswagen Passat Variant 1.6 TDi BlueMotion: De Passat Variant model 2011 is een bijna perfecte auto. Zoals ook bij het vorige model, is alleen de voorruit erg zwak. Een sterretje word erg snel een barst heb ik helaas al diverse keren mogen ervaren.
Voeg mijn auto toe
Ervaring met Volkswagen Passat Variant: Ruim een jaar ben ik in het bezit van een Passat 1.4 TSI Variant Highline BMT uit 2011. Buiten de rijkelijk uitgevoerde highline uitvoering plus executive plus zitten er nog diverse opties op zoals getint glas, trekhaak, keyless entry en wifi hotspot / bluetooth module in. Vooral de keyless entry werkt erg prettig.
Het verbruik is dik in orde. Gemiddeld 1 op 15,8 voor de helft stad en rest autoweg. Het verbruik neemt fors toe bij hard optrekken en snelheden van 140+. Mijn rijstijl is vrij normaal.
De wegligging is erg gericht op comfort. Het lijkt wel een franse auto. T.o.v. van mijn eerdere autonulls een wereld van verschil maar wel erg prettig. Er zitten 16 inch banden onder.
Motorisch fantastisch, zoveel trekkracht en souplesse uit zonulln klein motortje. En zo zuinig voor dit formaat auto. Het is geen strepentrekker maar komt vlot mee in het verkeer en laat zich heerlijk op koppel rijden. En ik kom echt niet van een 1.0. Mijn vorige auto was een BMW 525i high executive met 218pk en daarvoor ook een auto met dik 200+ pk.
Wat kritieke punten. De stoelen zijn prima maar zeker niet fantastisch. Het navigatiescherm is te klein en heeft te weinig mogelijkheden. Gevoellige lak.