Publicatiedatum: 28 februari 2012
Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)
Autotest

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

De coole Passat

Autotest - Een Volkswagen Passat is een praktische, degelijke en representatieve zakenauto. Het is echter geen stoere of avontuurlijke auto. Daar wil Volkswagen nu verandering in brengen met de introductie van de "Passat Alltrack". Deze exclusieve uitvoering van de Passat heeft niet alleen een ruige aankleding, maar moet het veelbelovende uiterlijk waarmaken met vierwielaandrijving.

De Passat Alltrack mocht zich bewijzen in Oostenrijk, waar op het moment van testen nog anderhalve meter sneeuw lag. De eenvoudigste uitvoering van de Alltrack onderscheidt zich alleen optisch van een gewone Passat. Dankzij een verhoogd onderstel (bodemvrijheid was 135 mm, is nu 165 mm), bodembescherming, dakrails, verbrede wielkasten en chromen accenten (grille, zijruiten, buitenspiegels, uitlaat) ziet de Alltrack er een stuk spannender uit dan de bekende zakenauto van Volkswagen.

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

4Motion

Gezien de weersomstandigheden is voor de test echter een variant gebruikt die meer biedt dan alleen een spannende aanblik. De Passat Alltrack is namelijk leverbaar met "4Motion" vierwielaandrijving in combinatie met een off-road programma. Met een druk op de knop worden de tractiecontrole en het elektronische stabiliteitssysteem aangepast om optimaal te functioneren in het terrein. De Alltrack heeft geen lage gearing, maar wel een elektronisch sperdifferentieel. Dit voorkomt dat het wiel dat de minste weerstand ondervindt alle aandrijfkracht krijgt toebedeeld en de auto bij gladheid stil zou vallen of onderstuurt.

Ook de remmen hebben een off-road modus: zodra de elektronica merkt dat de Alltrack afdaalt (op hellingen van 10 graden en meer, bij snelheden tot 30 km/u) wordt de snelheid automatisch beperkt.

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

Tijdens de testrit worden doelbewust de meest afgelegen weggetjes opgezocht. Ook op plaatsen waar geen toerist zich waagt en alleen de bewoners met hun terreinauto's komen, presteert de Passat Alltrack uitstekend. Rijden door diepe sneeuw en over wegen van ijs wordt zo makkelijk gemaakt, dat het lijkt alsof de Alltrack over pasgelegd asfalt rijdt!

Daarmee is de Alltrack nog geen terreinauto, maar de combinatie van vierwielaandrijving, slimme elektronica en een prima set winterbanden (Pirelli Sottozero 225/45R18) maakt gladheid tot een probleem uit het verleden. Volkswagen was zelfs zo overtuigd van de kwaliteiten van de Alltrack dat een auto met paardentrailer beschikbaar werd gesteld om hetzelfde parcours opnieuw af te leggen. De elektronica weet dat er een aanhanger achter de auto hangt, past de werking van de anti-slip regeling daarop aan en maakt rijden bij gladheid ook nu eenvoudig.

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

Verbruik en prestaties

De Alltrack is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone Passat. Ook hier zorgt een kleine aanpassing er voor dat de Alltrack zich thuisvoelt buiten de gebaande paden. In de off-road modus is de reactie op het gaspedaal namelijk minder direct. Bovendien wordt het motormanagement tijdelijk aangepast, zodat het vermogen meer geleidelijk wordt opgebouwd. Deze beide maatregelen verkleinen de kans dat de bestuurder plotseling te veel gasgeeft, waardoor de auto zichzelf zou ingraven.

„Rijden door diepe sneeuw en over wegen van ijs wordt zo makkelijk gemaakt, dat het lijkt alsof de Alltrack over pasgelegd asfalt rijdt“
Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

Op de verharde weg is weinig merkbaar van alle aanpassingen aan deze bijzondere Passat. Op papier zorgt het extra gewicht van de vierwielaandrijving voor iets minder goede prestaties, maar in de praktijk is dit verschil niet waarneembaar. Zo accelereert een standaard "Passat Variant 2.0 TDI (140 pk)" in 10 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De Alltrack met dezelfde motor heeft hier drietiende meer voor nodig.

Het verschil in verbruik is groter: 1 op 21,7 voor de standaard Passat tegen 1 op 17,5 voor de Alltrack. De testrit bestond uit hard rijden op de Duitse Autobahn, gevolgd door off-road rijden in Oostenrijk. Desondanks bleef het verbruik beperkt tot 1 op 14,2.

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

Benzine

Ter vergelijking is ook gereden met de sterkste benzinemotor op het programma: de 211 pk / 280 Nm sterke tweeliter turbo. Deze wordt altijd geleverd in combinatie met een DSG-versnellingsbak. Deze geavanceerde versnellingsbak bestaat in feite uit twee versnellingsbakken: één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Hierdoor verloopt het schakelen extreem snel en dat komt zowel de prestaties, het verbruik, als het comfort ten goede.

De "2.0 TSI" is beduidend gretiger en levendiger dan de dieselmotor en benadert zowel de prestaties als het verbruik van een gewone Passat 2.0 nog dichter.

Comfort

Zoals eerder aangegeven is de Alltrack 3 cm verhoogd. Dit verschil is niet zo groot dat de instap merkbaar eenvoudiger is of dat de bestuurder een beter overzicht over het verkeer heeft. Wel is in snel genomen bochten merkbaar dat de auto iets heviger reageert. De wegligging is en blijft echter prima. Bovendien kan de bestuurder het karakter van het onderstel met een druk op de knop aanpassen. Het verschil tussen "comfort" (zachte vering) en "sport" (stugge vering) is duidelijk merkbaar.

Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)
Volkswagen Passat Variant (2010 - 2014)

Comfort komt ook van alle elektronica die het dagelijks leven met de auto veraangenaamt. Deze meest exclusieve Passat is namelijk voorzien van alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die Volkswagen in huis heeft. Zo kijkt een camera mee met de auto en voert de computer zelfs actief kleine stuurcorrecties uit om binnen de lijnen op het wegdek te blijven.

Conclusie

De Volkswagen Passat staat sinds jaar en dag bekend als een praktische, degelijke maar ook een tikkeltje saaie zakenauto. Daar komt nu verandering in met de introductie van de "Passat Alltrack". In de basis ziet de Alltrack er alleen spannender uit dan een gewone Passat.

Met de optionele vierwielaandrijving en slimme elektronica zou de Alltrack zich minstens zo goed thuisvoelen in het terrein als de gemiddelde SUV. Het weggedrag en het verbruik blijven echter dat van een grote stationcar. In de diepe sneeuw van Oostenrijk heeft de Alltrack die beloften meer dan waargemaakt. Het "off-road"-programma maakt rijden bij gladheid of in licht terrein zo eenvoudig, dat de avonturier zelfs in de meest behouden zakenman bovenkomt met deze Alltrack!

plus
  • Zeer goed op sneeuw en ijs
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
  • Even comfortabel als een gewone Passat
min
  • Complexe procedure vereist voor compleet vlakke laadvloer