Honda Accord Tourer
Slotaccord
Het intro is niet helemaal compleet. Tijdens de eerste test van de Honda Accord was de auto alleen leverbaar met benzinemotoren. Met de introductie van de stationcar is de beloofde dieselmotor nu ook leverbaar.
Diesel
Het betreft een 2.2 liter viercilinder die volgens Honda de "stilste dieselmotor in z'n klasse" is. Maar helaas begint de proefrit met een teleurstelling: de dieselmotor is nadrukkelijk hoorbaar. Natuurlijk is een dieselmotor de eerste minuten altijd iets hoorbaar, maar ook wanneer de motor is warm gereden blijft de zelfontbrander duidelijk aanwezig.
De krachtbron is zeker niet luidruchtig, maar er is een verschil tussen een rustige motor en een onhoorbare. Helaas is Honda's dieselmotor alles behalve onhoorbaar. Wanneer de dieselmotor wordt gecombineerd met een (vijftraps) automaat komt daar bovendien ook nog eens een fluitend geluid bij.
Prestaties
Het karakter van de Accord diesel is heel anders dan dat van de meeste tegenstrevers. Honda kiest er voor om al bij een laag toerental veel kracht beschikbaar te hebben. Daarna blijft het motorvermogen vrijwel constant. Dat rijdt zeer ontspannen, want ongeacht het toerental en ongeacht de versnelling is veel kracht voor handen. Met andere woorden: schakelen is bijna overbodig.
Veel concurrenten gebruiken turbomotoren die bij meer toeren ook merkbaar meer vermogen leveren en daarom krachtiger voelen. In feite is Honda's krachtbron veel vernuftiger en rustiger, maar gevoelsmatig maakt het de auto karakterloos.
Zowel de prestaties als het verbruik van de "2.2 i-DTEC" (zoals de dieselmotor voluit heet) zijn gemiddeld voor een auto in dit segment. Voor de proefrit is een traject gereden met zowel snelwegen als stadsverkeer. De route is verreden met een handgeschakelde auto waarbij steeds keurig de instructies van de schakelindicator zijn opgevolgd. Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 6,9 liter per 100 km, hetgeen vrijwel gelijk is aan de fabrieksopgave (6,6 liter per 100 km).
Weggedrag
Een veel gehoorde klacht over de vorige Accord was dat de auto te lichtvoetig voelde. Een zakenauto moet solide zijn en daarom hebben de ontwerpers er alles aan gedaan de nieuwe Accord een meer volwaardig en volwassen karakter te geven.
In die opzet zijn de makers van de Accord zo goed geslaagd dat de auto nu naar het andere uiterste nijgt. De Accord Tourer stuurt bovengemiddeld zwaar en voelt massief. Ondanks de veelbelovende vormgeving en ondanks het imago van Honda is de Accord echter geen sportieve auto. Deze zakenauto is gemaakt voor comfort en gaat bij korte, hevige stuurbewegingen (een slalom of uitwijkmanoeuvre) enorm deinen. Op de snelweg is de Accord juist stabiel en rustig, zodat ongemerkt enorme afstanden kunnen worden afgelegd.
Techniek
Dat is ook te danken aan de vooruitstrevende techniek. Zo is de Accord voorzien van cruisecontrol met rader (ACC). Het volstaat om de gewenste snelheid in te geven, de auto houdt deze daarna vast. Dankzij de radar kan de Accord zelf afstand houden. Met andere woorden: deze auto remt en accelereert zelf!
Het "Collision Mitigation Brake System" (CMBS) maakt ook gebruik van radar en waarschuwt wanneer de afstand tot de voorganger te klein wordt. Indien nodig remt het systeem zelf bij om de impact van een botsing zo veel mogelijk te beperken. Het automatisch geheel tot stilstand brengen van de auto is technisch mogelijk, maar vooralsnog juridisch bezwaarlijk.
Minder zinvol is "Lane Keeping Assist System" (LKAS), waarmee de auto binnen de belijning van het wegdek blijft. Dit werkt in de praktijk prima, maar wie hulp nodig heeft om binnen de lijnen te blijven kan beter geen auto besturen.
Wel heel handig is de parkeercamera. Omdat deze echter geen hulplijntjes over het beeld projecteert en omdat de kentekenplaat prominent in beeld is, is deze camera iets minder bruikbaar dan bij andere auto's.
Stationcar
Een laatste "gadget" is alleen voorbehouden aan de Tourer: een elektrisch bedienbare achterklep. Dat lijkt misschien een overbodige luxe, maar wie ooit met handen vol met spullen heeft gestaan voor een dichte deur weet wel beter. Het is reuze handig om de achterklep met een eenvoudige druk op de knop te kunnen openen, zonder eerst alle bagage op de grond te zetten om de handen vrij te maken om de achterklep te openen.
De bagageruimte meet standaard 406 liter en daarmee scoort de Accord Tourer matig. Bovendien valt de ruimte op de achterbank ook nog eens tegen voor een auto van deze omvang. De wielbasis van de Accord stationcar is namelijk gelijk aan die van de sedan.
Maar wanneer de achterbank wordt opgeklapt, behoort de Accord Tourer juist tot de ruimste auto's in z'n segment. Het opklappen van de achterbank is eenvoudig: het uitnemen van hoofdsteunen of het wegvouwen van het zitvlak is niet nodig. Daarna ontstaat een laadruimte van 1.707 liter met een volmaakt vlakke laadvloer. Bovendien zijn naast en onder de kofferruimte extra bergvakken te vinden zodat tere bagage kan worden gescheiden van de grotere stukken.
Conclusie
De Honda Accord is compleet. Vanaf nu is de auto leverbaar als sedan en stationcar, met diesel- en benzinemotor. Als stationcar is de Accord ruim en praktisch, maar dit is meer een "life style" auto dan een echt werkpaard.
De rijeigenschappen zijn niet meer dan gemiddeld voor een auto in dit segment, waarbij Honda de nadruk legt op comfort boven sportiviteit. De dieselmotor doet z'n werk verdienstelijk, maar is niet zo zeldzaam stil als de fabrikant wil doen geloven.
Net zoals voor iedere Accord, geldt dat ook deze Tourer is gemaakt voor luxe en comfort. De vooruitstrevende techniek maakt het dagelijks leven met de Accord aangenamer en veiliger.
- Moderne techniek
- Uiterst comfortabel
- Japanse betrouwbaarheid
- Voelt zwaarlijvig
- Matige ruimte achterin
- Dieselmotor duidelijk hoorbaar