Citroen C5 Tourer
Comfort met een grote C
Bent u op zoek naar een snaarstrak sturende, alert reagerende en gretig presterende stationcar? Dan hebben diverse Duitse en Italiaanse fabrikanten prima auto's voor u. Het Franse Citroën heeft zich echter een heel ander doel gesteld: de inzittenden op alle mogelijke manieren behagen.
Welkom
Dat begint met de instap in een fraai verzorgd interieur dat de inzittenden verwelkomt met hoogwaardige materialen en een bijzondere vormgeving. Een blik op het dashboard maakt duidelijk dat dit geen doorsnee auto is. De meeste knoppen zijn niet rondom het stuurwiel te vinden, maar er op! Het stuurwiel heeft een vaste kern dat niet meedraait met de rand van het stuur.
Het eerste voordeel daarvan is dat de airbag altijd perfect op de bestuurder gericht blijft. Daarnaast blijven alle knoppen onder handbereik en daar heeft Citroën handig gebruik van gemaakt. De cruise-control, het audiosysteem, het navigatiesysteem en de mobiele telefoon kunnen allemaal worden bediend zonder de handen van het stuur te halen. Overigens vraagt die bijzondere bediening enige gewenning, maar daarna werkt het sneller en veiliger dan gebruikelijk.
De naald van de snelheidsmeter heeft z'n oorspong buiten de schaalverdeling, in plaats van er middenin. Daarom is in de kern van de klokken ruimte voor displays. Daarop wordt handige extra informatie getoond zoals aanwijzingen van het navigatiesysteem, verbruikscijfers volgens de boordcomputer of een digitale weergave van de gereden snelheid. Vooral die laatste is erg handig, want de schaalverdeling van de snelheidsmeter is nogal onhandig gekozen (80, 100 en 120 km/u zijn niet vermeld en de bestuurder moet gokken waar deze exact liggen).
Ruimte
Tot zo ver is deze Tourer gelijk aan iedere andere C5. Deze stationcar biedt uiteraard extra ruimte. Dat begint met extra hoofdruimte op de achterbank dankzij de langer doorgetrokken daklijn (de wielbasis is gelijk aan die van de gewone C5). De hoofd- en beenruimte achterin de C5 Tourer laten weinig te wensen over. Ook volwassenen zitten prima achterin de C5.
Standaard meet de kofferruimte 505 liter, waarmee de C5 achterblijft bij de concurrentie die tot 100 liter meer biedt. Sterker nog, de nieuwe C5 stationcar biedt minder laadruimte dan de voorganger!
Wel is de bagageruimte regelmatig van vorm zodat deze optimaal bruikbaar is. Ook heel handig zijn de haakjes, oogjes, uitneembare zaklamp, zijvakjes en het 12 volt stopcontact in de laadruimte. Boven de achterbumper is een gladde metalen plaat aangebracht waar lading gemakkelijk overheen glijdt om het laden en lossen makkelijker te maken.
De bagageruimte is te vergroten tot 1.462 liter (wederom minder dan gebruikelijk in dit segment), maar dat vereist helaas een omslachtige procedure. Juist een auto als deze moet praktisch zijn en eenvoudig omschakelen van kinderwagen naar vrachtwagen. Het opklappen van de achterbank van de C5 Tourer vraagt echter zo veel werk, dat dit in de praktijk alleen zal worden gedaan als het echt noodzakelijk is.
Tijdens deze test is een schilderij vervoerd van 2 meter bij 80 cm meter. Met het nodige passen en meten paste dat precies, maar het had geen millimeter groter mogen zijn. Met name een opklapbare rechtervoorstoel was nu heel praktisch geweest, maar helaas voorziet deze praktisch bedoelde Tourer daar niet in.
Rijeigenschappen
De test met de C5 sedan ("berline" in Citroën-termen) is verreden met een dieselmotor en Citroën's befaamde "Hydractive III" veersysteem. Alhoewel die auto prima beviel, is dit keer een compleet andere uitvoering gekozen: een 2.0 benzinemotor en een conventioneel onderstel.
Omdat een behoudende groep kopers in het verleden niet voor Citroën koos door de eigenzinnige techniek, levert Citroën de C5 nu naar keuze met een conventioneel onderstel of het eigen Hydractive III.
Het voordeel van Hydractive III is dat het onderstel aan iedere situatie kan worden aangepast. De hier gereden auto met traditionele vering kent die luxe niet en daarom moest Citroën een gemiddelde afstelling vinden. De "C5 Dynamique" voelt daarom als een gemiddelde, grote stationcar.
In de stad en op slecht wegdek is de C5 uiterst comfortabel. Enige vorm van sportiviteit of rijplezier is echter ver te zoeken. Met Hydractive III was een druk op de sport-knop voldoende om de auto een stuk scherper te maken. Tegelijkertijd is Hydractive III in de stad nog verfijnder dan dit traditionele onderstel. Wie Hydractive III echter te zweverig vindt, heeft een prima alternatief aan dit gewone onderstel.
Motoren
De 2.0 liter benzinemotor is afkomstig van de vorige generatie C5 en kenmerkt zich door rust. De C5 Tourer is niet sportief of gretig, maar de prestaties zijn precies voldoende. De auto komt moeiteloos mee met de verkeersstroom. Wanneer nodig, is enige reserve beschikbaar voor uitspattingen als snel invoegen of een stoplichtsprintje.
De krachtbron is vooral gemaakt voor souplesse en dwingt als vanzelf een kalme rijstijl af. Dat is vooral op de lange afstand zeer aangenaam, want mede door het lage geluidsniveau legt de C5 haast onmerkbaar flinke afstanden af. De forse omvang maakt de auto bovendien stabiel en ook dat draagt bij aan de rust. Kortom: de Citroën C5 Tourer schrijft comfort met een grote C.
Conclusie
Wel eigenzinnig, niet vernieuwend. Zo is de "Citroën C5 Tourer 2.0 Dynamique" het beste te omschrijven. Meer dan voorheen ligt de nadruk op vormgeving en imago. Met name het interieur staat bol van de slimmigheden die kenmerkend zijn voor Citroën. De uitrusting is compleet en modern, maar nooit baanbrekend.
Het optionele Hydractive III veersysteem biedt ongekend comfort, maar kan de auto met een druk op de knop ook een sportief karakter geven. De hier gereden auto met conventioneel onderstel gedraagt zich als de gemiddelde, grote stationcar. De 2.0 benzinemotor is een prima allrounder, maar geen uitblinker.
In tegenstelling tot de concurrentie (en de vorige generatie C5 Break) ligt de nadruk niet op zakelijk gebruik als werkauto. Deze nieuwe C5 Tourer is vooral bedoeld als ruime en uiterst comfortabele familieauto.
- Zeer comfortabel
- Zeer ruim, ook achterin
- Eigenwijze, slimme techniek
- Zachte vering (Hydractive III is beter)
- Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
- Onhandige constructie wegvouwen achterbank