Mazda 6 SportBreak (2008 - 2012)
Verstand en plezier
"Eerst de zaken, dan het meisje"? Onzin! Zeker bij de keuze van auto's gaat persoonlijke smaak vrijwel altijd boven rationele overwegingen. Slechts een heel enkele leaserijder kiest de auto met behulp van de rekenmachine. Het is het uiterlijk dat telt en daar heeft Mazda veel werk van gemaakt.
Plezierig uiterlijk
De Mazda6 is tot op de laatste schroef opnieuw ontworpen. Zoals gebruikelijk bij nieuwe auto's is ook de Mazda6 flink gegroeid. De auto werd 8 cm langer, 2 cm breder en 5 cm hoger dan de voorganger. Tegelijkertijd is de auto lichter geworden en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Het uiterlijk is scherp en voornaam. Recht van voren heeft de Mazda6 veel weg van het huidige topmodel van Lexus.
Het ruim opgezette interieur kenmerkt zich door strakke en moderne lijnen. Toch doet het niet steriel Duits of frivool Italiaans aan. De Mazda6 is zakelijk, maar niet oubollig. Alle knoppen zijn intuïtief te vinden en alle functies werken direct zoals verwacht. Heel handig is dat veel functies zijn te bedienen via een "cursor-eilandje" op het stuurwiel.
Alhoewel Mazda alle techniek biedt die anno 2008 mag worden verwacht (DVD navigatie, aansluiting voor MP3 speler, Bluetooth telefoonkoppeling), is de uitrusting niet vernieuwend. De afwerking, uitrusting en ruimte deugen maar zijn niet beter dan gebruikelijk in dit segment.
Plezierig rijden
Gelukkig weet de Mazda6 zich met het weggedrag direct te onderscheiden van de concurrentie. De "6" is zeer stevig afgeveerd en dat vertaalt zich in een dynamisch weggedrag. Deze zakenauto is zelfs uitdagend en leent zich maar wat graag voor vlot bochtenwerk. De wegligging is prima en zeer vertrouwenwekkend. Wanneer de grens van de grip uiteindelijk is bereikt laat de Mazda6 zich zeer eenvoudig corrigeren.
De 2.0 liter dieselmotor van de testauto is stil en sterk. Dankzij de zesde versnelling blijft het toerental aangenaam laag en kunnen in alle rust lange afstanden worden afgelegd.
Een subtiele aansporing is al genoeg om stevig te accelereren. Ook bij een laag toerental is al veel trekkracht voor handen, waardoor deze dieselmotor een levendig karakter heeft. Het vermogen van 140 pk / 330 Nm is zeker geen overdaad, maar wanneer het mag is altijd de nodige reserve beschikbaar om stevig door te rijden. Heel belangrijk: de Mazda6 voelt ook snel en dat is minstens zo belangrijk als de daadwerkelijke prestaties.
Verstandig rijden
Het sportieve weggedrag geeft niet alleen het nodige rijplezier, maar garandeert ook de nodige actieve veiligheid. Een goede wegligging zorgt er immers voor dat een auto ook bij een uitwijkmanoeuvre controleerbaar blijft.
De motoren van de nieuwe Mazda6 zijn overgenomen van de vorige Mazda6. Wel zijn alle motoren verfijnd, zodat ze nu krachtiger en toch zuiniger zijn. Bovendien heeft de techniek zich inmiddels bewezen en staat het nu al vast dat ook een nieuwe Mazda6 uiterst betrouwbaar is.
Omdat de dieselmotor volop vermogen levert bij ieder toerental, is het niet nodig de motor door te trekken in iedere versnelling. Dat dwingt als vanzelf een kalme rijstijl en dus een laag verbruik af. Het is daarom eenvoudig om zuiniger te rijden dan fabrieksopgave. Uiteraard is deze verstandige dieselmotor voorzien van een roetfilter. In nieuwigheden als een stop/start systeem of andere innovatieve en milieuvriendelijke maatregelen voorziet de Mazda6 niet.
Verstandig laden
De groeispurt van de Mazda6 zorgt niet alleen voor een stabieler weggedrag. Dankzij de lange wielbasis (+5 cm t.o.v. de vorige Mazda6) is de beenruimte op de achterbank bovengemiddeld groot. Voorin is de ruimte gemiddeld voor een auto in dit segment.
De hier gereden stationcar ("SportBreak") biedt een aantal slimme en praktische voorzieningen. Zo scharniert de afdekhoes van de kofferruimte mee met de achterklep en dat geeft een ongekend ruime toegang tot de bagage. Helaas opent de achterklep niet ver genoeg, zodat lange mensen er het hoofd tegen kunnen stoten.
Ook minder handig is de verlichting in de achterklep in plaats van in de bagageruimte. Het lampje is te zwak om de grond te verlichten en te ver van de bagageruimte geplaatst om daar licht in de duisternis te scheppen. Vooral in een donkere garage is dit echt lastig.
De bagageruimte kan worden vergroot van 519 tot maar liefst 1.751 liter. Het opklappen van zittingen of demonteren van hoofdsteunen is niet nodig. Een druk op de knop is voldoende om een perfect vlakke laadvloer te creëren. Bovendien is zowel op de achterbank als in de bagageruimte zo'n "opklapknop" te vinden. Heel praktisch en functioneel allemaal, precies zoals het hoort bij een verstandige auto als deze.
Conclusie
De baas wil degelijk en betaalbaar. Maar voor de zakelijke rijder zijn rijplezier en uiterlijk het belangrijkste bij het kiezen van een nieuwe auto. Zulke tegengestelde wensen lijken niet verenigbaar. Maar de Mazda6 is één van de weinige zakenauto's die plezier en verstand met succes combineert.
De Mazda6 biedt een sportief en bijna uitdagend weggedrag, dat tegelijkertijd ook heel veilig is. Verwacht geen snaarstrak sturende sportwagen, maar wel meer dynamiek dan gemiddeld. De 2.0 liter dieselmotor levert prima prestaties, maar is ook zuinig en schoon. De SportBreak is ruim en praktisch en combineert dat met een modern lijnenspel.
- Zeer ruim
- Sportief en veilig weggedrag
- Stille, sterke, zuinige dieselmotor
- Achterklep opent te laag
- Gordels te laag (ondanks verstelmogelijkheden)
- Kaartmateriaal navigatiesysteem nu al verouderd