Toyota Avensis Wagon
Het braafste jongetje van de klas
Toyota is overal goed in. De Toyota Aygo is één van de best verkochte kleine auto's. De Land Cruiser heeft een bijna legendarische status bereikt als terreinauto. De Prius is het icoon van milieuvriendelijk autorijden. Deze auto's onderscheiden zich niet op één bepaald punt. Ze bieden alles wat de concurrentie biedt en gaan op alle vlakken net even verder dan de rest.
Rijeigenschappen
Dat was ook het uitgangspunt bij het ontwikkelen van de nieuwe Avensis. Het hoofd van het ontwikkelteam, Takashi Yamamoto, heeft hoogstpersoonlijk 5.000 km door Europa gereden om de Europese wegen en het Europese verkeersbeeld te leren kennen. Het resultaat is een opmerkelijk strak sturende auto. De Avensis stuurt lekker zwaar en reageert voor een luxe auto als deze zeer direct op ieder commando; precies zoals de Europese bestuurder het graag heeft.
De wegligging is welhaast van sportwagenkwaliteit. Ook in een snelle bocht of bij een bruuske stuurcorrectie volgt de Avensis haarscherp de ingezette koers. Op de snelweg is de "rechtuitstabiliteit" bijzonder goed, waardoor de Avensis net even stabieler en rustiger lange afstanden aflegt dan gemiddeld. Neem daarbij in ogenschouw dat de Avensis deze prestaties leverde in de stromende regen bij temperaturen rond het vriespunt en het mag duidelijk zijn dat het weggedrag van uitzonderlijke klasse is.
Toch is de Avensis zeker niet perfect. Ondanks de enorme stabiliteit is duidelijk merkbaar dat de Avensis een grote, zware auto is. Daarom stuurt de Avensis wel scherp, maar is dit toch geen beweeglijke, dynamische rijdersauto. Vooral bij een noodstop is merkbaar dat de Avensis door het hoge gewicht een lange remweg heeft.
Motoren
Vrijwel alle merken leveren anno 2008 motoren die prima prestaties combineren met een verbruik dat enkele jaren geleden nog voor onmogelijk laag werd gehouden. Toch gaat Toyota nu weer een stap verder. Voor deze test is gereden met de 2.2 liter D-4D viercilinder diesel, goed voor 150 pk / 340 Nm.
De prestaties van deze krachtbron zijn uitstekend. Wanneer nodig is de Avensis D4-D ronduit giftig. Vlot passeren, snel invoegen en met een moordend hoog tempo lange afstanden afleggen is geen enkel probleem. Ter illustratie: bij 160 km/u wijst de toerenteller slechts 2.500 tpm aan! Daarbij doet deze motor z'n werk bijna onhoorbaar, waardoor alleen de rolgeluiden van de banden nog hoorbaar zijn.
Wie zich keurig aan de maximumsnelheid houdt en de adviezen van de schakelindicator prompt opvolgt, kan met deze krachtpatser toch een gemiddeld verbruik van slechts 6,3 liter dieselolie per 100 km realiseren. Dat is iets zuiniger dan vergelijkbare motoren van de tegenstrevers.
Het door Toyota beloofde verbruik van 5.6 liter per 100 km is echter erg scherp gesteld en alleen haalbaar wanneer de snelheid nooit boven de 100 km/u komt.
Ruimte
Het eerder genoemde sportwagengevoel is ook te danken aan de zitpositie. De Avensis heeft een iets lagere zit dan gemiddeld. Daarbij ligt de voorruit iets vlakker en zijn de A-stijlen (het metaal tussen voorruit en voordeur) verder naar voren geplaatst. Helaas heeft dit als nadeel dat de A-stijlen het zicht bemoeilijken en dat is met name in druk stadsverkeer storend.
De ruimte voorin is royaal, waarbij vooral opvalt dat de inzittenden veel beweegruimte rondom de voorstoelen hebben. Het optionele glazen panoramadak vergroot het gevoel van ruimte, maar deze constructie gaat ten koste van de hoofdruimte. De ruimte op de achterbank is matig gezien de omvang van de auto.
Uitrusting
Als het om de uitrusting gaat, biedt de Avensis letterlijk alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die de concurrentie ook in huis heeft. Daarbij horen ook zaken die tot nu toe alleen waren voorbehouden aan Toyota's eigen eregalerij: Lexus.
Zo kan de Avensis zelf kleine stuurcorrecties uitvoeren wanneer de bestuurder per ongeluk (lees: zonder richting aan te geven) een doorgetrokken streep op het wegdek overschrijdt. Wanneer een stuurcorrectie nodig is om uit een slip te komen, wordt sturen in de juiste richting makkelijker gemaakt om de bestuurder te helpen.
Optioneel kan de Avensis worden voorzien van een gecombineerd audio, communicatie en navigatiesysteem. Het navigatiesysteem beschikt helaas over verouderd kaartmateriaal en functioneerde tijdens de proefrit in Noord Italië ronduit slecht; complete snelwegen zijn niet in kaart gebracht. Het zogenaamde "Premium audiosysteem" is juist van uitzonderlijke klasse. De klank is kraakhelder, evenwichtig en zeer gedetailleerd.
Stationcar
De bagageruimte is gemakkelijk bereikbaar via een grote achterklep die ver opent. Met een eenvoudige beweging kan de achterbank in twee ongelijke delen worden weggevouwen om de bagageruimte te vergroten tot 1.609 liter. Het losmaken van hoofdsteunen of verwijderen van de zittingen van de achterbank is overbodig. De laadvloer is lang en perfect vlak.
Om de ruimte optimaal te kunnen benutten voorziet Toyota in een verschuifbare barrière om tere bagage te kunnen scheiden van grote stukken. Ook voorziet Toyota in bagagenetten, sjorogen en twee extra bergvakken onder de laadvloer. Het is helemaal zoals het hoort: dit braafste jongetje van de klas heeft geen steek laten vallen.
Conclusie
De Toyota Avensis is overal goed in. De motoren zijn niet alleen sterk, maar ook nog eens opmerkelijk zuinig (alhoewel het beloofde fabrieksverbruik lastig is te realiseren). De wegligging is subliem en de besturing zeer strak, alhoewel de Avensis door het forse gewicht zeker geen rijdersauto is. Als het om de uitrusting gaat is de Avensis luxueus, vooruitstrevend en zeer veilig. Als stationcar biedt de Avensis Wagon volop ruimte en vele slimme vindingen om die ruimte optimaal te benutten.
Voor sommigen is het beste jongetje van de klas misschien een irritant kereltje. Hij strijkt steeds met alle eer en geeft anderen geen kans. Maar in de zakelijke markt is het juist heerlijk om zo'n wonderkind in huis te halen en dat kan met de nieuwe Toyota Avensis!
- Vernieuwende techniek
- Zeer zuinig, zeer vlot
- Ruime en flexibel in te delen bagageruimte
- Matige ruimte op de achterbank
- Beloofde verbruik moeilijk haalbaar
- Panoramadak gaat ten koste van hoofdruimte