BMW 5-Serie Touring (2010 - 2016)
BMW maakt werken geweldig
Het klinkt misschien wat overdreven om te stellen dat alleen al het bezit van een BMW 5-Serie iedere werkdag tot een feestdag maakt. Toch is die bewering niet helemaal uit de lucht gegrepen. In de periode dat de 5-Serie Touring bij de redactie te gast was, gaf iedere rit wel degelijk meer plezier dan met een doorsnee testauto.
Uitrusting
Dat begint al met het plaatsnemen in de auto. De stoelen van de hier gereden "High Executive" uitvoering zijn op veel meer manieren verstelbaar dan gebruikelijk, waardoor de pasvorm formidabel is. Bovendien ligt het stuurwiel uit het optionele "M-sportpakket" prettig in de hand en dus voelt de bestuurder zich helemaal thuis in de auto.
Daarbij is de 5-Serie bijna een computer op wielen en ook daar voelt de redacteur van een Internet-automagazine zich prettig bij. Zo is "iDrive" het krachtigste en tegelijkertijd eenvoudigst te bedienen audio-, navigatie- en communicatiesysteem op de markt. iDrive kan ook worden gebruikt om het karakter van de auto te bepalen, van het gedrag van de knipperlichten tot de bediening van de sleutels.
Het (optionele) "HiFi System Professional" heeft weinig te maken met hifi (realistische weergave van geluid), maar kan wel lekker swingen. Standaard voorziet BMW in een aansluiting voor een iPod, maar helaas ondersteunt de software geen playlists of podcasts.
Camera
Een waar arsenaal aan camera's maakt het leven met de 5-Serie eenvoudiger. Zo worden beelden van camera's voor en achterop de auto slim gecombineerd. Daardoor lijkt het alsof er een camera recht boven de auto hangt en dat is een ideaal oriëntatiepunt bij parkeren en manoeuvreren.
De optie die het meest tot de aanbeveling strekt is "Head-up display". Hiermee wordt de belangrijkste bestuurdersinformatie tegen de voorruit geprojecteerd, waardoor het in het landschap voor de auto lijkt te zweven. Dit voorkomt dat de blik helemaal moet worden verplaatst naar de snelheidsmeter achter het stuurwiel. Bovendien wordt de geldende maximumsnelheid naast de huidige snelheid getoond. Wie nu nog te hard rijdt, doet dat moedwillig!
Veiligheid
Heel bijzonder is de nachtzichtcamera. Deze geeft ook in het donker een contrastrijk beeld, zodat zaken die met het blote oog nog nauwelijks waarneembaar zijn weer zichtbaar worden. Denk daarbij aan voetgangers of fietsers zonder licht.
In de praktijk is "Night Vision" ook op provinciale wegen nuttig. Daar kunnen de koplampen van tegenliggers de bestuurder tijdelijk verblinden, terwijl het beeld van "Night Vision" dan nog perfect afleesbaar is. Voor wie vooral op de snelweg en in de stad rijdt is "Night Vision" geen zinnige optie, hier geeft de camera geen beter zicht omdat de wegen al voldoende zijn verlicht.
Ook een radar in de neus "kijkt" mee met de bestuurder. Wanneer het snelheidsverschil tot de voorligger gevaarlijk groot wordt, klinkt een waarschuwing.
De radar wordt ook gebruikt voor de cruise-control. In dat geval geeft de bestuurder een streefsnelheid in en remt de computer als de voorligger langzamer rijdt. Indien nodig kan de 5-Serie zelfstandig remmen tot stilstand, maar alleen als dat geleidelijk gaat. Wanneer plotseling een object voor de auto opduikt, verschijnt slechts een waarschuwing en is het aan de bestuurder om zelf te handelen. BMW kiest hier voor om te voorkomen dat de auto ooit onterecht een noodstop zou maken met alle gevolgen van dien. "Active Cruise Control" assisteert de bestuurder slechts, maar neemt de verantwoordelijkheid nooit over.
Ruimte
Tussen alle luxe door zou bijna worden vergeten dat de 5-Serie Touring is bedoeld als praktische stationwagon. Standaard is de bagageruimte al zo enorm dat bijvoorbeeld de vakantiebagage van vier personen er met gemak in past. De laadruimte is niet alleen diep, maar ook breed en zo regelmatig van vorm dat deze maximaal kan worden benut.
Indien nodig, kan de kofferruimte worden vergroot van 560 tot 1.670 liter. Het volstaat dan om een hendel in de zijwand van de bagageruimte om te halen. De achterbank wordt dan automatisch opgeklapt. Hoofdsteunen demonteren of het apart wegklappen van een zitting is niet nodig.
Zoals inmiddels gebruikelijk in dit segment, opent en sluit de achterklep elektrisch. Toch blijkt dit in de praktijk een overbodige optie, want standaard is de achterklep in twee delen te openen. Voor kleine stukken voldoet het om alleen de achterruit te openen. De afdekhoes van de bagageruimte maakt dan automatisch ruimte en na het sluiten van de achterruit rolt de hoes weer vanzelf op z'n plaats.
Weggedrag
Natuurlijk zijn de rijeigenschappen dé reden waarom iedere rit met de BMW 5-Serie een plezier is. Ook hier domineert de computer, want met iDrive kunnen de rijeigenschappen worden beïnvloed. Dat geldt niet alleen voor de stugheid van het onderstel, maar ook voor de reactie op het gaspedaal, het gedrag van de automatische versnellingsbak en de directheid van de besturing.
In de comfortabele stand is de 5-Serie opmerkelijk zacht geveerd voor een BMW. Op slecht wegdek biedt de auto daarom het comfort waar het een BMW een enkele keer aan ontbrak, waardoor de bestuurder heel stiekem naar een ander merk verlangde. Verwacht desondanks geen zweverig gevoel of spreekwoordelijk "Frans comfort".
In "Sport+" staat de auto juist op scherp, waardoor de bestuurder als vanzelf harder gaat rijden en mooiere lijnen stuurt. Bovendien laat het elektronische vangnet nu meer slip toe, wat de pret verder verhoogt. In de Sport-stand bewijst de 5-Serie Touring over een uitstekende wegligging te beschikken. Maak echter niet de fout de 5-Serie te zien als sportwagen, dit is en blijft een luxe reisauto.
Prestaties
Voor deze test zijn twee varianten van de 5-Serie Touring gereden: de "525d" en de "530d". Het verschil tussen beide lijkt op papier gering. Beide beschikken over dezelfde drie liter zescilinder dieselmotor, alleen het motormanagement verschilt. De 525d is goed voor 204 pk / 450 Nm, de 530d doet daar een schepje bovenop en komt tot 245 pk / 540 Nm.
In de praktijk is het verschil tussen beide auto's groter dan de cijfers doen vermoeden. De 525d is zeer snel en geeft een machtig gevoel. Dat komt omdat de krachtbron z'n werk met groot gemak doet. Zo betekent 120 km/u slechts 1.500 toeren in de achtste (!) versnelling. Niet alleen de motor, maar ook de geluiden van rijwind en banden zijn minimaal. Daardoor kunnen in alle rust lange afstanden worden afgelegd. Net zo gemakkelijk kan de auto fors accelereren en heeft de bestuurder het aangename gevoel sneller te zijn dan vrijwel al het andere verkeer.
De 530d valt in de eerste plaats op door de nog verfijndere loop. Daarbij wordt het vermogen gretiger opgebouwd. Om dat effect te versterken, schakelt de automatische versnellingsbak al terug als er naar het gaspedaal wordt gekeken. Waar de 525d al serieus snel is, is de 530d zelfs intimiderend snel. Bij het minste of geringste drukt de 530d alle inzittenden fijntjes in de stoelen. Door het (nog) grotere koppel, kan de 530d ook op hoge snelheid tussenacceleraties als mokerslagen uitdelen.
Verbruik
Aan het einde van de rit wordt het rijplezier niet afgestraft met een torenhoog verbruik. Sterker nog: beide auto's scoorden op een soortgelijk traject en met dezelfde rijstijl exact hetzelfde verbruik: 6.1 liter per 100 km. Daarmee is de 5-Serie niet alleen zuiniger dan fabrieksopgave, maar ook zuiniger dan de concurrenten!
Conclusie
Er is een redacteur die iedere dag met plezier opstaat. Die met een brede lach op het gezicht het dagelijkse ochtendritueel doorloopt en met plezier in de testauto stapt. Die redacteur testte de afgelopen week de nieuwe BMW 5-Serie Touring.
Wat de 5-Serie zo aangenaam maakt is de enorme hoeveelheid elektronica. Daarmee zet de bestuurder de auto helemaal naar eigen hand. Bovendien maken de vele computers het rijden makkelijker en veiliger. Daarbij biedt de 5-Serie volop comfort, terwijl ook het rijplezier niet is vergeten. Dankzij slimme brandstofbesparende technieken blijft het verbruik ondanks de sportieve prestaties bescheiden.
Natuurlijk zijn er voor de (vorstelijke) prijs van een BMW 5-Serie andere auto's te vinden die even ruim, veilig en degelijk zijn. Maar menigeen brengt vele uren van de werkdag in de auto door en dan is het extra rijplezier dat de 5-Serie Touring levert die meerprijs meer dan waard.
- Volop rijplezier
- Moderne, bruikbare techniek
- Super snel, onwaarschijnlijk zuinig
- (te) kleine buitenspiegels
- Alleen compleet met (kostbare) opties
- Weing hoofdruimte achterin met zonnedak