Publicatiedatum: 10 januari 2010
Skoda Superb Combi (2009 - 2015)
Rij-impressie

Skoda Superb Combi (2009 - 2015)

Fata morgana?

Rij-impressie - Het is tijd om een nieuwe (lease)auto uit te zoeken. De auto zal gebruikt worden voor het werk en het gezin, daarom verdient een ruime stationcar de voorkeur. Het ligt voor de hand om een vertrouwde keuze te maken voor bijvoorbeeld een Volkswagen Passat, Toyota Avensis of Ford Mondeo. Maar er is een auto die ruimer, luxueuzer en toch goedkoper is dan de gevestigde orde. Dat is de Skoda Superb Combi. Te mooi om waar te zijn?

Gefeliciteerd! U durft! U durft van de gebaande paden van te wijken en neemt de stap naar de Skoda-dealer. Doe dan nog een keer gek en begin de proefrit met de Skoda Superb achterin. Laat een collega, echtgenoot of desnoods de verkoper de eerste kilometers rijden en neem zelf plaats op de achterbank.

Ruimte is het sterkste punt van de Skoda Superb en vooral achterin biedt dit topmodel van Skoda meer ruimte dan alle andere auto's in dit prijssegment. Alleen een BMW 7-Serie, Mercedes-Benz S-Klasse of Lexus LS biedt vergelijkbare beenruimte achterin, maar deze Skoda kost nog niet de helft van die limousines.

Skoda Superb Combi (2009 - 2015)

Bagageruimte

De hier gereden uitvoering is een "Combi" en dat wijst bij Skoda op een "stationcar". Deze stationwagon ziet er beter uit dan de Superb sedan, omdat de verhoudingen beter in evenwicht zijn. Daarbij biedt de Combi niet alleen meer ruimte voor passagiers, maar ook voor bagage. De concurrentie weet raad met gemiddeld 1.600 liter aan bagage, de Superb Combi komt tot 1.865 liter!

Daarvoor moet echter een omslachtige procedure worden doorlopen en dat is een eerste punt waarop merkbaar is waarom de Superb zo voordelig is. Om de bagageruimte te vergroten moet eerst de zitting van de achterbank worden opgevouwen. Daarna moeten de hoofdsteunen worden losgemaakt en pas dan kan de rugleuning van de achterbank plat worden gelegd.

Skoda Superb Combi (2009 - 2015)
Skoda Superb Combi (2009 - 2015)

Het ongemak wordt deels goedgemaakt door de flexibel in te delen kofferruimte (spanbanden, een verplaatsbare barrière, etc), de uitschuifbare laadvloer en de elektrisch bedienbare achterklep.

Uitrusting

Het is duidelijk: als het om ruimte gaat is de Superb superieur aan de concurrentie. Dus is het nu tijd om zelf achter het stuurwiel plaats te nemen. Het interieur straalt geen uitgesproken weelde of overdadige luxe uit, de nadruk ligt vooral op degelijkheid. Alle gebruikte materialen voelen stevig aan en de afwerkingskwaliteit is prima. Gezien de prijs, is de uitrusting riant; dit betreft zowel luxe als de veiligheid.

Rijeigenschappen

Het ligt voor de hand dat een auto die er uitziet als een limousine, ook rijdt als een limousine. Maar ... Skoda is net als Audi een dochterbedrijf van Volkswagen. Het zou een probleem zijn als het budgetmerk boven het moedermerk of zelfs het luxemerk uitstijgt. Daarom rijdt de Superb als een heel gewone zakenauto. De rijeigenschappen zijn het best te vergelijken met die van een alledaagse Passat Variant.

„De Skoda Superb is ruimer, luxueuzer en toch voordeliger dan de gevestigde orde“

De besturing is relatief direct, waardoor de Superb minder groot voelt dan hij eigenlijk is. De vering is niet te hard, maar zeker niet te zacht om verwarring met een limousine te voorkomen. Omdat de Superb een maatje groter is dan gebruikelijk, reageert de auto wel goedmoedig op slecht wegdek. Zeker op de lange afstand is de enorme omvang van de Superb een voordeel.

Skoda Superb Combi (2009 - 2015)

Diesel

Skoda maakt gebruik van motoren van moederbedrijf Volkswagen, maar moet het als budgetmerk doen met oudere techniek. Dat is vooral merkbaar bij de "2.0 TDI" motor. Deze viercilinder diesel heeft nog een ouderwets "turbogat". Bij lage toeren is de motor al voldoende sterk. Wanneer meer vermogen wordt gevraagd, gebeurt eerst niets en rond de 3.500 toeren per minuut komt plotseling het volledige vermogen van 170 pk los.

De Superb is ook leverbaar met vierwielaandrijving. Daarmee voelt de auto niet zwaarlijvig, maar juist meer solide. Het extra gewicht (100 kg) en de betere verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen maken de Superb merkbaar nog rustiger. Vooral het verschil tussen deze "2.0 TDI 4x4" en de eerder geteste "1.4 TSI" is groot.

De iets achterhaalde techniek heeft als gevolg dat de samenstelling van de uitlaatgassen minder schoon is dan die van nieuwere dieselmotoren. Het verbruik is desondanks aangenaam laag. Een veeleisend parcours van bergen en binnenweggetjes kostte gemiddeld 5,9 liter per 100 km (fabrieksopgave: 6,5 liter per 100 km). Daarmee is de Skoda Suberb niet alleen een eigenzinnige, maar vooral een slimme keuze.

Skoda Superb Combi (2009 - 2015)

Conclusie

Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn. De Skoda Superb is ruimer, luxueuzer en toch voordeliger dan de gevestigde orde. Een uitgebreide rijtest leert dat Skoda slechts op een enkel punt merkbaar heeft bezuinigd. Het opklappen van de achterbank is een omslachtige procedure en de dieselmotoren gebruiken iets achterhaalde techniek. Dat laatste heeft tot gevolg dat de Superb minder schoon is en iets minder raffinement biedt dan de concurrentie (de "TSI"-benzinemotoren zijn juist uiterst modern en kennen deze nadelen niet).

Op alle andere punten weet de Skoda Superb Combi juist volledig te overtuigen. De auto is significant ruimer dan alle tegenstrevers, biedt een prima prijs/prestatie verhouding en rijdt uitstekend. De Skoda Superb Combi is geen fata morgana, maar een unieke auto die z'n prestigieuze naam helemaal waar maakt.

plus
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs/prestatie verhouding
min
  • Achterhaalde techniek dieselmotor
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank