Publicatiedatum: 31 augustus 2017
Renault Captur (2013 - 2019)
Autotest

Renault Captur (2013 - 2019)

Tijd voor een fris gezicht

Autotest - Een goed gevoel voor timing kan Renault niet ontzegd worden. Op het moment dat SUV's populairder zijn dan ooit tevoren, biedt Renault drie van deze zogenaamde Sports Utility Vehicles aan. Om er voor te zorgen dat dit trio eenheid uitstraalt, heeft de oudste van de drie, de Captur, een facelift ondergaan.

Renault had twee redenen om de Captur te vernieuwen. Het model is sinds 2013 op de markt en dat betekent dat het tijd is om het model weer bij de tijd te brengen. Daarnaast heeft Renault recent de Koleos, de grootste van de drie SUV's, geïntroduceerd. De Captur is nu zo aangepast dat het trio eenzelfde familiegezicht heeft.

Het front van de Captur is daarom grotendeels opnieuw ontworpen. De koplampen, bumpers en grille zijn allemaal nieuw. Het makkelijkste is de Captur voor modeljaar 2017 echter te herkennen aan de dagrijverlichting in een C-vorm onder de bumper. Bovendien is de hier getoonde kleur "Orange Atacama" nieuw (voorheen was de Captur in een hardere tint oranje leverbaar).

Renault Captur (2013 - 2019)

Ruimte

Op verzoek van de klanten zijn de materialen in het interieur verbeterd. Het interieur voelt daarom steviger, maar net als de eerste testauto uit 2013 was ook dit exemplaar in 2017 niet vrij van bijgeluiden veroorzaakt door de achtergordels.

De testauto valt op door fleurige oranje accenten in het interieur. Houd er echter rekening mee dat die leuke oranje randen rondom de ventilatieroosters hinderlijk kunnen reflecteren in de voorruit en de buitenspiegels. De bekleding van de stoelen is simpelweg geritst, wie later een ander motief wenst kan dat eenvoudig realiseren.

Renault Captur (2013 - 2019)
Renault Captur (2013 - 2019)

De ruimte is onverminderd goed. Zowel voor- als achterin biedt de Captur meer ruimte en een makkelijkere instap dan traditionele compacte auto's (zoals Renaults eigen Clio). Bovendien biedt de Captur volop bergruimte. De "dashboardlade" verdient daarbij een speciale vermelding. Deze is ruimer en makkelijker bereikbaar dan een traditioneel dashboardkastje.

Voor modeljaar 2017 is de uitrusting niet opgewaardeerd en dat is een gemiste kans. De nieuwste modellen van de concurrentie bieden stuk-voor-stuk de nieuwste techniek en de Captur biedt nog steeds de techniek van 2013. Het "R-Link" audio-, communicatie- en navigatiesysteem blijft goed (op de hinderlijke waarschuwingen van TomTom na). Op het gebied van actieve veiligheid loopt de Captur echt achter en dat is een gemiste kans.

Renault Captur (2013 - 2019)

Motoren

Ook op het gebied van de motoren is de Captur niet gewijzigd. Nog steeds staan er een 90 en een 120 pk sterke benzinemotor op het programma, alsmede een diesel. Gezien de prijs en de uitstoot, kan de Captur de vergelijking met de concurrentie op dit gebied nog wel aan.

Na een koude start loopt de 898 cc driecilinder rauw en onrustig. Wie veel stadsverkeer heeft alvorens de snelweg te bereiken, kan deze motor daarom als onprettig ervaren. Eenmaal warmgereden, valt de kleine motor juist op door een enorme souplesse. Alhoewel het vermogen op papier bescheiden is (90 pk / 135 Nm), zijn de prestaties prima. Zelfs op hoge snelheid, zet de Captur goede tussenacceleraties neer.

Renault Captur (2013 - 2019)

Het testverbruik kwam uit op 1 op 17.9. Dat is iets hoger dan de fabrieksopgave, maar vergelijkbaar met soortgelijke auto's van andere merken. Een zesde versnelling zou het verbruik gevoelsmatig kunnen verlagen, maar dit zou de auto in aanschaf juist duurder maken.

Weggedrag

De Captur dankt zijn succes aan de slimme combinatie van een ruime gezinsauto en een stoere SUV. Van een SUV heeft de Captur alleen het uiterlijk, niet de terreinwaardigheid. Daarom kon Renault zich geheel toeleggen op het weggedrag en dat is te merken.

De Captur stuurt minstens zo goed als een lage personenauto, maar biedt wel een (iets) beter uitzicht over het overige verkeer.

Renault Captur (2013 - 2019)

Voor modeljaar 2017 is de achterwielophanging aangepast omdat de auto volgens klanten te veel zou stuiteren op slecht wegdek. Dit verschil is echter zo klein, dat het alleen te merken is wanneer kort na elkaar met de oude en nieuwe Captur wordt gereden; en dan nog is het effect gering. De verbetering zit daarom vooral in het frisse gezicht.

Conclusie

De Renault Captur heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Het belangrijkste doel was om het uiterlijk aan te passen, zodat het trio van SUVs van Renault eenzelfde uitstraling heeft.

Daarnaast zijn op verzoek van klanten kleine zaken verbeterd. De minpunten uit de vorige tests van Autozine zijn echter niet aangepakt. Nog steeds slaat TomTom luid alarm bij iedere flitspaal (ook als kalm wordt gereden), is de airconditioning standaard aan (steeds zelf uitzetten om brandstof te besparen) en is de auto niet vrij van bijgeluiden.

Desondanks is het concept van de Captur onverminderd sterk. De rijeigenschappen zijn uitstekend. Zelfs de lichtste benzinemotor presteert goed en is relatief zuinig. Daarbij is de Captur ruim en praktisch, terwijl de auto ook nog eens een frisse uitstraling heeft.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Fijne TCe 90 motor
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Airco staat standaard aan
  • Achtergordels zorgen voor rammeltjes
  • Loopt achter op gebied van actieve veiligheid