Mazda CX-5
Eigenwijs
Zelfs als het gaat om een facelift is Mazda eigenwijs, want het plaatwerk is vrijwel gelijkgebleven. Nog steeds is het lijnenspel gebaseerd op organische vormen. De wijzigingen voor modeljaar 2023 zitten in de aankleding. Voortaan is een uitvoering meer bepalend voor het karakter dan het uitrustingsniveau. Zo is de testauto een elegant sportieve "Homura". Deze is herkenbaar aan accenten in hoogglans zwart, inclusief zwarte velgen. In de grille zijn juist speelse rode accenten opgenomen.
De testauto is uitgevoerd in de nieuwe kleur "Rhodium White" die "Snowflake White" vervangt. Dankzij aluminiumdeeltjes in de lak zou deze meer sprankelend zijn, maar in feite is het verschil minimaal. Het is het weer dat bepaalt hoe levendig de kleur is en daar kunnen laklagen met glinsterende deeltjes weinig aan veranderen.
Ruimte
De natuurlijke vormen en het zwart van de Homura-uitvoering komen ook terug in het interieur. Rode accenten zijn te vinden in de stiknaden van het stuurwiel, het dashboard en de deurpanelen. De ruimte voor- en achterin was en blijft goed, waarbij subtiliteiten het verschil maken.
Mazda heeft naar eigen zeggen extra werk gemaakt van de vorm van de stoelen, waardoor minder spierkracht nodig zou zijn om het evenwicht te bewaren in de bocht. Dat zou op de lange afstand minder inspannend zijn. Tegelijkertijd geven de voorstoelen de torso meer bewegingsvrijheid, zodat de bestuurder makkelijker om zich heen kan kijken. Alhoewel de verschillen met andere merken niet direct merkbaar zijn, zijn de stoelen wel degelijk als bovengemiddeld prettig en comfortabel ervaren.
Uitrusting
Als het om de uitrusting gaat is de CX-5 weliswaar luxueus, maar begint de leeftijd te tellen. Techniek die in de nieuwere (maar duurdere) CX-60 is geïntroduceerd vindt niet zijn weg naar de CX-5 en dat is een gemiste kans. Zo moet de CX-5 het stellen zonder automatische instelling van de stoelen op basis van de lengte van de bestuurder en zonder gezichtsherkenning om automatisch instellingen te kiezen wanneer de auto met meerdere gebruikers wordt gedeeld. De CX-5 beschikt niet over een slimme spraakgestuurde assistent en de hoeveelheid bestuurdersassistenten (automatisch remmen voor gevaar, bijsturen in de bocht) is niet meer dan voldoende.
Toch zijn er wel degelijk nieuwe voorzieningen voor modeljaar 2023. Op de middentunnel is voortaan een Qi lader te vinden om draadloos een telefoon op te laden. Camera's rondom maken manoeuvreren makkelijker. Met een app kan voortaan vanaf een mobiele telefoon een bestemming aan het navigatiesysteem worden doorgegeven. Ook kan de app worden gebruikt om de auto te lokaliseren of de technische staat uit te lezen.
Een langslepend probleem is nog steeds niet opgelost: de CX-5 heeft wel een centraal beeldscherm, maar dit is geen touchscreen. Alle functies moeten worden bediend met een druk/draaiknop op de middentunnel. Dit is keer-op-keer als gevaarlijk ervaren omdat het veel coördinatie vereist: de hand bedient het ene element en het resultaat is elders zichtbaar. Een touchscreen is sneller en logischer. Dit geldt nog veel sterker wanneer wordt gekozen voor Apple CarPlay of Android Auto (voortaan ook draadloos). Mazda zou de bestuurder vrij moeten laten kiezen hoe het audio-, communicatie- en navigatiesysteem wordt bediend.
Motoren
Mazda is misschien wel het meest eigenwijs op het gebied van motoren. Het stelt dat de extra vervuiling die wordt veroorzaakt bij de productie van elektrische auto's nauwelijks is goed te maken tijdens het gebruik van die auto en kiest daarom voor het verfijnen van bestaande techniek. Bovendien volgt Mazda niet de trend van kleine turbo-motoren, want die zouden te onrustig zijn waardoor ze uiteindelijk toch weer meer verbruiken.
De CX-5 is daarom voorzien van een 2.0 of 2.5 liter viercilinder benzinemotor, zonder turbo. Om brandstof te besparen, schakelen de motoren twee van de vier cilinders uit wanneer weinig vermogen wordt gevraagd. Tijdens remmen en uitrollen wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit. Die stroom wordt later gebruikt door een elektromotor die kan assisteren wanneer de benzinemotor hard moet werken. Deze zogenaamde "mild hybrid"-aandrijving gebruikt 24 volt, niet de gebruikelijke 48 volt.
Deze eigenzinnige techniek resulteert in een eigenzinnig karakter. Eerst is de 2.5 liter motor met automaat en voorwielaandrijving getest. Wanneer kalm met de verkeersstroom mee wordt gereden is deze sterkste motor op de prijslijst (194 pk / 263 Nm) stil en soepel. Echter, zodra meer vermogen wordt gevraagd maakt de motor meer geluid, maar blijven de bijbehorende prestaties uit. De maximale trekkracht is namelijk pas leverbaar bij een ongebruikelijk hoog toerental en het duurt lang om dat toerental te bereiken. Een nieuwe "kickdown" functie van de automaat zou dit goed moeten maken, maar in de praktijk resulteert dit alleen in alert schakelen en niet in betere prestaties. De nieuwe sportstand zorgt eveneens voor meer geluid en nauwelijks meer prestaties.
De 2.0 liter motor heeft vrijwel hetzelfde karakter. In de stad en op lage snelheid is het verschil met de 2.5 liter motor zelfs minimaal. In combinatie met de automatische versnellingsbak is het sprintvermogen wederom teleurstellend en het geluid iets rauwer dan dat van de 2.5 liter motor.
Handgeschakeld
Wanneer wordt gekozen voor de handgeschakelde versnellingsbak wordt alles beter! Dan heeft de bestuurder niet alleen meer controle over de motor, de versnellingsbakverhoudingen passen ook beter bij de krachtsopbouw van de motor. Daarbij schakelt de CX-5 trefzeker en is de koppeling goed aan te voelen.
Het is daarom makkelijker om vlot te rijden. Omgekeerd valt op dat de 2.0 liter viercilinder over een zeldzame souplesse beschikt. Het toerental kan heel ver zakken en mede dankzij de elektrische assistentie zal de motor nooit protesteren of "bokken". In tegendeel: zelfs wanneer het gaspedaal tot de vloer is ingetrapt kan de schakelindicator suggereren om een hogere versnelling te kiezen. Als daar gehoor aan wordt gegeven, hapert de krachtbron nog steeds niet (alhoewel het gevoel zegt dat dit slecht is voor het mechaniek). Wie graag schakellui rijdt heeft dus een goede aan de CX-5.
Met alledrie de motorvarianten is hetzelfde, veeleisende parcours afgelegd. Met de sterkste motor kostte dit 7.7 liter per 100 km, met de basismotor met automaat 7.4 liter per 100 km en met de basisvariant met handbak 7.2 liter per 100 km. Dit is steevast bovengemiddeld hoog en bewijst dat voor een grote SUV een turbomotor en/of meer elektrische assistentie echt wenselijk is. In andere modellen van Mazda komt de eigenzinnige aandrijftechniek beter tot zijn recht.
Weggedrag
Mazda heeft de stoelen en het onderstel zo afgestemd dat het lichaam van de bestuurder in balans zou zijn met het mechaniek van de auto. Dit betekent dat de CX-5 geen hard onderstel of zware besturing heeft als een sportwagen, maar juist een verfijnd onderstel en nauwkeurige besturing om toch tot een even vertrouwenwekkend resultaat te komen. Daarnaast is het weggedrag lineair, waardoor de auto onder uiteenlopende omstandigheden hetzelfde reageert en de bestuurder nooit wordt verrast.
Dit laatste is tegelijkertijd een sterk en een zwak punt. De CX-5 gedraagt zich namelijk zo natuurlijk, dat alle verfijning nauwelijks opvalt. Alleen op een lange rit wordt duidelijk hoe makkelijk de CX-5 het leven maakt en dat geeft waardering voor de eigenzinnige techniek.
Conclusie
Is de CX-5 dankzij Mazda's eigenzinnige techniek alleen eigenwijs of ook echt beter dan de rest? Van alles wat. Mazda forceert hoe het infotainment-systeem zou moeten worden bediend en dit zou een keuze van de bestuurder moeten zijn. De overige bediening en ergonomie (stoelen!) zijn slechts op details anders.
Hoe de motoren worden gewaardeerd is sterk afhankelijk van de rijstijl. Het vermogen wordt uiterst geleidelijk opgebouwd en wie haastig of sportief rijdt, zal zich daar aan ergeren. Wie de auto het tempo laat bepalen en/of kalm met de verkeersstroom meerijdt, zal de motoren juist als stil, soepel en zelfs rustgevend ervaren. Het verbruik is bovengemiddeld hoog; (plugin)hybrides zijn simpelweg beter geschikt voor een grote, hoge en zware auto als deze.
Uiteindelijk draait alles om verfijning. Het zijn kleine details die het leven met de CX-5 net even comfortabeler of makkelijker maken. Dat geldt met name voor het weggedrag. Dat is uitstekend, maar komt zo natuurlijk over dat niet opvalt hoe goed het eigenlijk is.
- Prima weggedrag
- Ruim en praktisch
- Stille, soepele motoren
- Hoog verbruik
- Geen touch-screen
- Matige prestaties