Publicatiedatum: 6 juni 2024
Volkswagen Tiguan
Autotest

Volkswagen Tiguan

De gewone SUV

Autotest - Volkswagen introduceert de derde generatie van de Tiguan. De eerste twee generaties waren zeer succesvol dankzij het veelzijdige karakter. De eerste kon zich daadwerkelijk redden in het terrein en was toch even nuchter als iedere andere Volkswagen. De tweede Tiguan voegde meer elektronica toe voor comfort en gemak. Wat heeft de derde generatie van de Tiguan aan nieuws te bieden?

Om te beginnen een nieuw gezicht. De nieuwe Tiguan is tegelijk met de nieuwe Passat ontwikkeld en volgt daarom de nieuwe huisstijl van Volkswagen. Het lijnenspel is nog strakker dan voorheen, terwijl de koplampen visueel zijn verbonden voor een moderne uitstraling. Tevens is meer dan ooit gelet op de stroomlijn. Dit is ook een hint naar het nieuwe karakter, want stootranden en bodembeschermers zijn verruild voor spoilers. Met andere woorden: terreinwaardigheid en avontuur maken plaats voor voor comfort en efficiency.

Volkswagen Tiguan

Ook binnenin is er weinig over van het avontuur van weleer. Het grote en machtige karakter van de eerste generatie is ver te zoeken. In plaats daarvan voelt deze Tiguan als een heel gewone gezinsauto. De ruimte voor- en achterin zijn precies zoals mag worden verwacht van een SUV van deze omvang. Een compliment gaat naar de kwaliteit van de stoelen, want de pasvorm en zithouding zijn perfect afgestemd op de Europese klant (iets wat opvalt nu er zoveel Chinese auto's op de markt verschijnen). De bagageruimte is in absolute zin groot, maar wederom gemiddeld voor een product in dit segment.

Uitrusting

De bediening vormt een mix tussen het nieuwe en het vertrouwde. De automaat wordt bediend met de draaiknop uit de elektrische ID-modellen en ook het grote beeldscherm is afkomstig van Volkswagens meest vooruitstrevende modelreeks. Terwijl de elektrische modellen een minimalistisch opgezet dashboard hebben, is dat in de Tiguan juist heel gewoontjes. Daarop is één uitzondering: de achtergrond-verlichting. In het donker gloeit het dashboard alsof het door vele kleine sterren wordt verlicht. Heel fraai!

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Het centrale beeldscherm wordt aangestuurd door Volkswagens nieuwste software, eveneens afkomstig uit de elektrische modellen. De opzet is logisch, waardoor het toch eenvoudig is te bedienen. Bovendien zal menigeen de vele functies daarom optimaal weten te benutten. Wie toch liever de eigen smartphone gebruikt, kiest voor Apple CarPlay of Android Auto. Daarbij een waarschuwing: dit werkt alleen draadloos, dus bespaar u de vele uren die de redacteur vruchteloos heeft besteed aan het bedraad opzetten van een verbinding tussen de telefoon en auto. De USB-C aansluitingen zijn dus alleen om toestellen op te laden.

„Terwijl Volkswagen met de ID-modellen het uiterste van zijn kunnen toont, kiest het met de Tiguan voor het vertrouwde“

Op de middentunnel is de zogenaamde "multifunctionele rijbelevingsschakelaar" te vinden. Deze knop heeft een rond beeldschermpje in het hart waarop wordt aangegeven welke functie de knop momenteel vervult. Door te drukken verandert de functie. Door te draaien wordt die functie bediend (i.e. volume wijzigen of rijprogramma kiezen).

Volkswagen Tiguan

Uiteraard voldoet de Tiguan aan alle nieuwe veiligheidseisen van de Europese Unie. Die worden door Volkswagen echter wat ruimer geïnterpreteerd dan door andere merken. Daarom is er nu wel enige speelruimte en klinkt pas een waarschuwing als de bestuurder echt fouten begaat. Zo is het systeem deze keer niet aan het begin van iedere rit uitgeschakeld, maar juist als zinvolle voorziening ervaren. Zo kan het dus ook!

Altijd hybride

Met de komst van de ID.4 biedt Volkswagen nu twee middelgrote SUV's aan. De Tiguan is daarom expliciet bedoeld voor mensen die, om welke reden dan ook, niet klaar zijn voor elektrisch rijden (lees: markten buiten West Europa). De Tiguan is echter wel geëlektrificeerd, wat betekent dat er altijd een vorm van elektrische assistentie aanwezig is. Op de prijslijst staan een plug-inhybrid en een mild hybrid. Die laatste is er met 110 pk en 150 pk.

Volkswagen Tiguan

De testauto is voorzien van de mild-hybrid krachtbron en doet precies wat ervan mag worden verwacht. De "Tiguan 1.5 eTSI" is nooit snel of uitdagend, maar presteert moeiteloos. In de sport-stand wordt het toerental hoger gehouden zodat de krachtbron vlotter reageert op het gaspedaal. Dit is echter vooral als onrustig ervaren, de auto wordt er niet sneller van.

Omgekeerd presteert de Tiguan nauwelijks minder in de eco-modus, terwijl hiermee wel zuiniger wordt gereden. Op wisselende trajecten onder gematigde weersomstandigheden kwam het verbruik volgens de boordcomputer uit op 6 liter per 100 km. Echter, dit was 8.3 liter per 100 km afgaande op de dagteller bij het aftanken en dat zijn haast "ouderwetse" waarden voor een SUV!

Volkswagen Tiguan

MQB en DCC

De derde Tiguan staat op het zogenaamde "MQB Evo"-platform en dat is bepalend voor de binnenruimte, de aandrijvingsvormen en natuurlijk het weggedrag. Bovendien maakt het adaptieve schokdemping mogelijk ("DCC Pro") met individuele aansturing per wiel. Belangrijk daarbij is, dat naast de standaard-, eco- en sportmodus met individuele instellingen meer mogelijk is. Dan kan het onderstel sportiever dan sportief of comfortabeler dan comfortabel worden gemaakt.

Het uiterlijk gaf al een hint: terreinwaardigheid is veel minder belangrijk dan voorheen. Dat doet afbreuk aan het veelzijdige karakter dat hoort bij een SUV, maar het is goed nieuws voor de rijkwaliteiten. Juist omdat de Tiguan geheel is afgestemd op gebruik op de openbare weg, kon hier alle aandacht naar uitgaan. Samen met het nieuwe platform resulteert dat in een (nog) betere combinatie van sportiviteit en comfort.

Volkswagen Tiguan

Conclusie

Wat heeft de derde generatie van de Volkswagen Tiguan te bieden? Terwijl Volkswagen met de ID-modellen het uiterste van zijn kunnen toont, kiest het met de Tiguan voor het vertrouwde. Tegenover al het nieuwe en vooruitstrevende van de ID.4, is de Tiguan een nog behoudendere versie van het bestaande concept. De avontuurlijke alleskunner van weleer is een pure gezinsauto geworden. Het nieuws is beperkt tot een enkel ergonomisch foefje (de verlichting en de multi-functie knop). Daarbij zijn hybride-motoren nu standaard.

Na een week rijden is de conclusie daarom: er is niets mis met de Tiguan, maar de auto doet ook niets beter dan gemiddeld. Op geen enkele manier steekt de Tiguan boven de middelmaat uit. Dat klinkt misschien als een belediging, maar kenmerkt een auto die als de standaard kan worden gezien. En daar is de fabrikant opnieuw in geslaagd: de Tiguan is de gewone SUV van Volkswagen.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Nuchter en vertrouwd
  • Relatief zuinige mild-hybrid aandrijving
min
  • Bijna dagelijks melding over storing in sensoren
  • Volkswagens eigen ID.4 is in ieder opzicht superieur (en voordeliger!)