Auto-jargon
10 lastige begrippen in de autowereld
1. Uitlijnen
Heeft u het gevoel dat uw auto een afwijking heeft naar een bepaalde kant, wanneer u bijvoorbeeld uw stuur loslaat? Dat is een teken dat uw wielen uitgelijnd moeten worden. Uitlijnen is het rechtzetten van uw wielen, zodat u weer rechtuit rijdt. Doet u dit niet, dan slijt uw ene band een stuk sneller dan de ander. Een uitgelijnde auto rijdt makkelijker en is dus zuiniger.

2. Bonus-malus ladder
De bonus-malus ladder is een systeem dat verzekeraars gebruiken om de premie van uw autoverzekering te bepalen. Elk jaar dat u geen schade claimt, gaat u een trede omhoog en krijgt u meer korting op uw premie. Dient u wel een schadeclaim in, dan daalt u één of meerdere treden, waardoor uw korting afneemt en uw premie stijgt. Op deze manier wordt veilig rijden of het niet claimen van kleine schade gestimuleerd.
3. Actieve motorkap
Een actieve motorkap is een veiligheidssysteem dat voetgangers beschermt bij een aanrijding. Bij een botsing komt de motorkap omhoog om een extra bufferzone te creéren. Hierdoor is de afstand tot het motorblok groter en wordt de kans op ernstige verwondingen kleiner.
4. Afrolgeluid
Heeft u u ooit afgevraagd waarom sommige auto's stiller lijken dan andere? Dat heeft vaak te maken met het afrolgeluid: het geluid dat uw banden maken als ze over de weg rollen. Dit wordt gemeten in decibels en kan uw rijcomfort flink beïnvloeden. Stilte binnen én minder geluidsoverlast voor de omgeving, iets waar u rekening mee kan houden bij het kiezen van nieuwe banden.
5. Carburateur
De carburateur is een stukje nostalgie voor autoliefhebbers. Dit apparaat mengt lucht en brandstof om de motor soepel te laten lopen. Hoewel moderne brandstof auto's meestal brandstofinjectie gebruiken, blijft de carburateur een belangrijk onderdeel van oudere voertuigen en zeker bij oldtimers.
6. Bobine en bougies
De bobine en bougies maken onderdeel uit van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. U zult ze dan ook niet vinden in een elektrische auto. De bobine is een transformator die de bougie van stroom voorziet. De bougie zorgt voor een vonk om het lucht-brandstofmengsel in de cilinders te ontsteken. Zonder dit duo zou uw motor niet starten en kan de auto geen vermogen geven. Kleine onderdelen, maar cruciaal voor uw auto.
7. Royementsverklaring
Als u overstapt naar een andere autoverzekeraar, wilt u natuurlijk uw verdiende schadevrije jaren meenemen. Hiervoor heeft u een royementsverklaring nodig. In dit document staat hoeveel schadevrije jaren u heeft opgebouwd, zodat u kunt profiteren van no-claimkorting en hogere tredes binnen de bonus-malus ladder bij uw nieuwe verzekeraar.
8. Nippel
De eerste keer dat u dit hoort in de garage kijkt u waarschijnlijk raar op, echter is de nippel een heel onschuldig iets. Het is simpelweg een verbindingsstuk tussen twee buizen. Het kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld een spaak aan te draaien.
9. Koppel en paardenkrachten
Het vermogen van een motor wordt uitgedrukt in paardenkrachten en koppel. Er bestaat veel verwarring over de verschillen tussenbeide. Koppel is de daadwerkelijke kracht van de motor. Het aantal paardenkrachten staat voor het vermogen dat een motor bij een bepaalde snelheid kan leveren (formule: vermogen = kracht * snelheid). Veel paardenkrachten zorgen voor levendigheid, veel koppel zorgt voor slagkracht. Een autofabrikant zoekt altijd de ideale combinatie tussen verbruik, levendigheid en kracht op basis van de motorinhoud, de software die de motor aanstuurt de versnellingsbakverhoudingen.
10. Facelift
In de autobranche betekent een facelift niet dat een auto naar de plastisch chirurg gaat. Het is een subtiele opfrisbeurt van een bestaand model. Autofabrikanten geven de auto bijvoorbeeld een rijkere uitrusting, een andere bumper of vernieuwde software. Het resultaat? Een fris uiterlijk waarmee het model nog een paar jaar mee kan voordat de opvolger op de markt komt.
Neem deze begrippen goed door, zodat u de volgende keer bij de APK-keuring beter begrijpt wat er tegen u gezegd wordt.