Publicatiedatum: 24 november 2024

Op bezoek bij MG

De toekomst volgens MG

Special - Het merk MG heeft een lange geschiedenis. Het begon in 1924 als Brits bedrijf en ging in 2006 over in Chinese handen. De laatste jaren is het stil rondom MG, maar nu het zich opnieuw uitvindt als producent van elektrische auto's gaat laat het Brits-Chinese bedrijf weer groeicijfers zien. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Een bezoek aan het hoofdkantoor in Londen geeft het antwoord.

Het hoofdkantoor van MG valt aanvankelijk nauwelijks op. Het is geen prestigieus kantoorgebouw van glas en beton, maar een chic gebouw in de wijk Marylebone. Op de bagagegrond is een showroom te vinden, waar naast nieuwe ook klassieke MG's staan. De andere verdiepingen doen dienst als kantoor, vergaderruimte en ontwerpstudio.

Op bezoek bij MG

Design studio

In de design studio wordt gewerkt met computers die naast de gebruikelijk grafische software ook augmented reality en simulatie applicaties draaien. Het betreft hier overduidelijk een creatieve afdeling, want er zijn zitjes om informeel te overleggen of om juist ideeën tot bloei te laten komen. Tijdens ons bezoek vertellen de vormgevers vol passie hoe hun werk het midden houdt tussen kunst en commercie.

Ze houden rekening met het erfgoed van MG, maar kijken ook naar de toekomst. Ze beperken zich daarom niet tot het doorontwikkelen van de huidige stijl, maar houden ook rekening met nieuwe technieken. Een elektrische auto biedt een vormgever immers meer vrijheid omdat de aandrijflijn veel minder ruimte vraagt. Aan de andere kant is een elektrische auto zwaar en dat stelt juist eisen aan de basisvorm. Daarbij is de beoogde veiligheid van grote invloed op het ontwerp.

En... de design studio in Londen is niet de enige plek waar nieuwe MG's worden getekend! De fabrikant heeft ook studio's in Shanghai en Tokio. Alle nieuwe modellen worden in alle drie de studio's ontworpen in de vorm van een interne wedstrijd. Uiteindelijk wordt in het hoofdkantoor in China een keuze gemaakt. Volgens de vormgevers in Londen hebben zijn een geografisch voordeel, want de fysieke afstand zorgt voor meer vrijheid.

Toch oogt de nieuwste generatie MG vooral strak en modern en is geen enkel retro-ontwerp uit Londen in productie genomen. Volgens Autozine is dit echt een gemiste kans, want een MG is alleen een MG als het eruit ziet als een MG. De Chinese eigenaar heeft veel geld neergeteld voor de merknaam "MG" en kan daarom als een van de weinige Chinese merken terugvallen op een rijk erfgoed om echt begeerlijke auto's aan te bieden. De huidige modellen zijn echter vooral verstandig, maar niet begeerlijk. De "Cyberster" is weliswaar bedoeld als droomauto, maar ademt niet de sfeer van de klassieke modellen van MG.

Toekomst

Een verdieping lager houdt de CEO van Europa, William Wang, kantoor. Hij is verrassend toegankelijk en spreekt breeduit over zijn plannen. Hij vertelt hoe MG onder Chinese leiding blijft, wat de spanningen tussen Europa en China voor het bedrijf betekenen en hoe hij de toekomst ziet. Volgens Wang was MG op sterven na dood en is het niet gekocht, maar gered door de Chinezen. Wang meldt trots hoe het in de beginjaren tegen Alfa Romeo opkeek, maar het al snel voorbijstreefde in verkoopaantallen. Vervolgens had Wang Citroën in het vizier en inmiddels aast MG op soortgelijke verkoopaantallen als Skoda.

Wang is tevreden met de huidige koers, want volgens hem biedt MG een perfecte balans tussen prijs, product en innovatie. Daarom is zijn plan om volgens dit recept een breder aanbod te creëeren. Daarbij biedt MG de klant steeds de keuze tussen hybride, plug-in hybride en elektrische aandrijving. Want MG mag dan een Brits bedrijf met Chinese eigenaar zijn, het richt zich op de hele wereld en de acceptatie van elektrisch rijden verschilt per werelddeel. De komende twee jaar heeft MG negen nieuwe modellen gepland, vooral in het B en C segment ofwel de beter betaalbare modellen. Daarbij ligt de nadruk op hatchbacks en SUV's.

Op bezoek bij MG

Twee daarvan werden tijdens ons bezoek aan Londen getest door technici. De auto's zaten vol apparatuur om ieder onderdeel door te kunnen meten en fijn te kunnen regelen. De redactie van Autozine heeft met deze gecamoufleerde voertuigen in een pril stadium van ontwikkeling kunnen rijden en kan alleen maar zeggen: MG is op de juiste weg!

Conclusie

Wat zijn de toekomstplannen van MG? Uitbreiden! Het merk is naar eigen zeggen tevreden over de huidige vormgeving en kwaliteit. Het kan de auto's bovendien tegen een scherpe prijs aanbieden. Daarom wil MG uitbreiden naar meer segmenten. De nadruk ligt op compacte, middelgrote en grote auto's met zowel hatchbacks als SUV's. Om wereldwijd aan te kunnen spreken biedt MG steeds de keuze tussen hybride, plug-in hybride en elektrische aandrijving.

Wat het kijkje achter de schermen vooral oplevert is een interessant inzicht in de totstandkoming van de nieuwe modellen. MG heeft drie ontwerpstudio's die onderling strijden om het beste ontwerp. Daarbij wordt steeds een balans gezocht tussen stijl, techniek, productiekosten en wettelijke eisen (lees: veiligheid).

Toch laat MG wat Autozine betreft ook kansen liggen. Als het de Chinese merken aan een ding ontbreekt, dan is dat erfgoed. MG verkeert in de unieke positie om terug te grijpen op historische en zelfs iconische modellen, maar tot nu toe worden de ontwerpen van de Londense studio steeds afgewezen. Echter, MG richt is nu op een wereldmarkt en daarom kiest het voor een meer pragmatische aanpak met functionele producten en scherpe prijzen. En zo kan MG zijn voortbestaan garanderen: door Brits erfgoed te voorzien van Chinese kennis en techniek.