Renault 5 Turbo 3E
Supercar op zakformaat
Het idee achter een compacte supercar is niet helemaal nieuw voor Renault. In het verleden bood de Franse fabrikant al snelle versies van bestaande hatchbacks aan. Voorbeelden zijn de Clio V6 (2001) en 5 Turbo (1980). Dat waren bestaande auto's met een nieuwe motor. Voor de "Turbo 3E" gaat Renault een flinke stap verder, want het is een compleet nieuwe auto met alleen uiterlijke kenmerken van de Renault 5. Alleen de achterlichten, spiegels en voorruit zijn overgenomen van de 5. De Turbo is langer, lager en veel breder dan de gewone 5.

Dat is gedaan om ruimte te maken voor de techniek en om de auto stabieler te maken. De 5 Turbo 3E is grofweg half zo breed (203 cm) als lang (408 cm) en dat hint naar de extreme verhoudingen van een supercar. Het uiterlijk is wat Autozine betreft te radicaal. De verhoudingen tussen de bumper en de koplampen zijn bijvoorbeeld zoek. De onderbumper is zo groot als een sneeuwschuiver, terwijl de kleine koplampen deze sportwagen bijna een zielige blik geven. Hier zit echter een gedachte achter. De stroomlijn begint bij de neus en samen met de enorme luchthappers bij de achterwielen genereert de 5 Turbo zoveel neerwaartse druk, dat een grote achterspoiler overbodig is. Renault kon het zich desondanks veroorloven één van de luchthappers op te offeren voor de laadaansluiting. Heel slim allemaal!
De achterzijde oogt het meest harmonieus. De achterkant is veel "schoner" omdat spoilers of andere luchtgeleiders het lijnenspel niet doorbreken. Mede daarom verraadt vooral de achterzijde duidelijk hoe breed en laag de auto daadwerkelijk is.
Volop in ontwikkeling
Op het moment van schrijven is de Renault 5 Turbo 3E te bestellen, maar nog volop in ontwikkeling. Dat heeft twee redenen. Omdat klanten nu al een aanbetaling doen (50.000 euro), vermindert Renault het financiële risico. Het geeft de klanten tevens invloed op de verdere ontwikkeling van de auto. Zo kunnen ze kiezen uit diverse "liveries" (huisstijlen en bestickeringen) die zijn afgeleid van rallyauto's van weleer. Denk daarbij aan een DIAC, Maxi Philips, Marlboro en Rothmans versie.

Het interieur is nog niet klaar en klanten mogen meedenken over de cabine totdat de 5 Turbo in productie gaat. Nu is al duidelijk dat de 5 Turbo, net als het origineel uit 1980, geen achterbank krijgt. Een rolkooi is daarentegen standaard, evenals een forse bagageruimte. Om toch een indruk te geven van het interieur, heeft Renault een racesimulator gebouwd met de beoogde kuipstoel en een digitale versie van het dashboard. Het stuurwiel krijgt knoppen om de rijmodi en overboost te activeren, waarmee tijdelijk nog meer vermogen beschikbaar is. De uitrusting en veiligheidsvoorzieningen worden overgenomen van de alledaagse Renault 5.
Motoren
De Turbo is groter dan een standaard Renault 5 om ruimte te kunnen bieden aan een grotere batterij. Deze heeft een capaciteit van 70 kW voor een actieradius van zo'n 400 km. Veel belangrijker is echter de belofte dat de auto onder maximale belasting minimaal twee rondes over de Nürburgring kan rijden. De Turbo beschikt over vier motoren die in de wielen zijn gebouwd. Dat concept is niet nieuw, maar de Turbo is wel de eerste productieauto die ermee is uitgerust. De motoren zijn samen goed voor 555 pk / 4.800 Nm en daarmee een topsnelheid van 270 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconden.
De eerder genoemde rijmodi moeten ervoor zorgen dat afhankelijk van de situatie meer of minder vermogen beschikbaar is. Op die manier zou de 5 Turbo 3E zich zowel voor gebruik op het circuit als op de openbare weg lenen.

Conclusie
Wat is de meerwaarde van de Renault 5 Turbo 3E boven reguliere supercars? De compacte afmetingen zorgen voor meer wendbaarheid, terwijl het ongebruikelijke uiterlijk zorgt voor meer exclusiviteit. Alhoewel de bodemvrijheid gering is, zou de compacte bouw ook voor meer dagelijkse bruikbaarheid moeten zorgen.
De ongebruikelijke techniek met elektrische aandrijving en motoren in de wielen maakt de 5 Turbo 3E uniek om mee te rijden. Wie met deze compacte supercar wil rijden zal nog even geduld moeten hebben, want de eerste exemplaren rollen pas in 2026 van de band. Over een periode van twee jaar zullen in totaal 1980 exemplaren worden gebouwd.