Tom
(S)Tom?
TomTom is groot geworden met het verkopen van navigatiesystemen. De kastjes waren in bijna iedere auto te vinden, tot de smartphone het overnam. En sindsdien zoekt TomTom naar nieuwe manieren om het grote publiek te bedienen. "Tom" is een nieuw kastje voor in de auto. Het is zo groot als een luciferdoosje, heeft een luidsprekertje en LED-verlichting rondom.

De theorie
Dat lijkt een stap terug na de kastjes met beeldscherm van TomTom. Het idee achter Tom is echter dat auto's met grote beeldschermen afleiden. Een ledje zou voldoende moeten zijn. Door in verschillende kleuren op te lichten, waarschuwt Tom voor gevaar, flitsers of een naderende file.
Tom laat zich eenvoudig installeren en heeft een opmerkelijk sterke batterij. Daarom volstaat slechts periodiek opladen (via USB-C). Er loopt dus geen draad in de auto naar Tom. Tom wordt bij voorkeur op het dashboard geplaatst, want laag in de auto vallen de licht-signalen nauwelijks op. Tom functioneert niet zelfstandig, maar wordt gekoppeld aan de TomTom navigatie-app voor de mobiele telefoon. Dat is eenvoudig: door Bluetooth op een smartphone in te schakelen en de TomTom navigatie-app te starten, vinden beide apparaten elkaar vanzelf (waarna soms eerst een firmware wordt geïnstalleerd). Tom schakelt automatisch in en uit, dus daar heeft de gebruiker geen omkijken naar.
De praktijk
Autozine heeft vele maanden met Tom gereden, maar heeft geen meerwaarde in Tom gevonden. Het lost geen echt probleem op. De informatie die Tom verstrekt is namelijk niet essentieel. De gemiddelde bestuurder wil niet worden gewaarschuwd voor een naderende file, maar wil instructies om de file te vermijden! Bovendien zorgen matrixborden boven de weg voor die waarschuwing. Een waarschuwing voor een flitser is aardig, maar dan moet ook worden gemeld wat de geldende maximumsnelheid is.
Wat Autozine betreft leiden beeldschermen helemaal niet af. In moderne auto's zijn ze grotendeels te configureren en hebben ze een nachtmodus, waardoor ze ook 's nachts niet verblinden. Daarbij vereist Tom dat TomTom op de mobiele telefoon actief is en dan is het logischer om op die telefoon te kijken omdat die meer informatie in meer detail weergeeft.
Wat dan wel?
In de maanden dat Autozine met Tom heeft rondgereden is het toestel getoond aan familie, vrienden, collega's en buitenstaanders, maar niemand ziet de logica achter het toestel. Met heel veel fantasie zou Tom zinvol kunnen zijn in klassieke auto's die het dashboard niet willen "vervuilen" met moderne techniek. Omgekeerd hebben sommige nieuwe auto's zo'n steriel dashboard, dat het monteren van een smartphone vrijwel onmogelijk is (voorbeeld: Firefly of Honda e). Tesla maakt het niet mogelijk om een smartphone te koppelen en ook dan kan Tom aanvullende informatie leveren.
Het idee van een nieuw kastje van TomTom is logisch, maar dat moet dan echt meerwaarde bieden. In oudere auto's wordt soms provisorisch gejongleerd met een bij de klokken geplaatste telefoon. Een klein kastje is dan een elegantere oplossing, maar dat moet dan wel zinvolle informatie geven. Het moet een verlengstuk van de mobiele app zijn: oplichten om aandacht te vragen, waarna een gesproken of visuele instructie volgt.
Conclusie
De belangrijkste les van drie maanden rondrijden met Tom is dat TomTom een zeer goede navigatie-app levert. De app is gratis, plant uitstekende routes (rekening houdend met actuele verkeersinformatie) en heeft een fraai verzorgde en duidelijke gebruikers-interface. TomTom is bevorderlijk voor de privacy, want de app vereist geen account of login. TomTom is dus een prima alternatief voor applicaties van "big tech" die persoonsgegevens verzamelen. Bovendien werkt TomTom ook op alternatieve besturingssystemen zoals CalyxOS en GrapheneOS. Voor de Autozine-redactie heeft TomTom daarom Apple Maps / Google Maps definitief vervangen!
"Tom" heeft potentieel, maar vooralsnog zien we het als een dappere doch mislukte eerste poging van TomTom om een nieuw kastje aan de consument te verkopen. Het verstrekt geen relevante informatie en lost geen bestaand probleem op. Als het een telefoon in een houder volledig overbodig maakt (instructies tonen!), dan kan de opvolger van Tom in de toekomst wel zinvol zijn.