Opel Astra
Opel volgt zijn eigen kompas
De belangrijkste ontwikkeling is het kompas. Gaandeweg toonde Opel al in prototypes een kruis op de neus dat als een kompas de weg wijst. Omdat nieuwe regels van de Europese Unie dat toestaan, heeft de Astra nu over de volle breedte van de neus verlichting. Het logo is ook verlicht, met erboven en eronder lijntjes die het idee van een kompas geven.
Nieuwe velgen moeten de stroomlijn en de uitstraling van de Astra verbeteren. Het meest in het oog springend is de nieuwe groene kleur, zoals te zien op de stationcar. Wat Autozine betreft is dit wel erg frivool voor zo'n serieuze auto, maar het staat de Astra desondanks prima. Naast een nieuwe groene kleur is de Astra voortaan ook leverbaar in metallic wit. Accenten in chroom zijn vervangen door zwart, want dat staat moderner en is minder milieubelastend (chroom behoort samen met leder tot de meest vervuilende onderdelen tijdens de productie van een auto).
De nieuwe koplampen zijn niet alleen beeldbepalend, maar zorgen ook voor extra veiligheid. De Opel Grandland was al voorzien van slimme koplampen met 25.000 elementen per lamp. Deze kunnen het landschap voor de auto heel precies uitlichten, zonder dat andere weggebruikers daar last van hebben. Het was volgens de technici van Opel een hele uitdaging, maar die geavanceerde koplampen zijn nu in de veel kleinere Astra gemonteerd. De ervaring met andere auto's met matrix-licht is dat dit een wezenlijke bijdrage aan de veiligheid levert bij het rijden in het donker.
Cabine
Bij het vernieuwen van de Astra stonden reacties van klanten centraal en werd minder gekeken naar concurrenten. Een van de klachten van Astra-rijders was dat vingerafdrukken achterblijven op de pianolakzwarte panelen in het interieur. Die zijn daarom voortaan in matzwart uitgevoerd. Ook de weergave op de beeldschermen is aangepast, zodat de bediening logischer en dus eenvoudiger is.
Dat laatste heeft ook te maken met extra functionaliteit voor de elektrisch aangedreven Astra. Die heeft voortaan hendels achter het stuurwiel waarmee in drie stappen kan worden bepaald hoe sterk op de motor wordt afgeremd bij het loslaten van het stroompedaal en dus hoeveel energie wordt teruggewonnen. Op het beeldscherm is te zien welke modus is geselecteerd en wanneer energie wordt gerecupereerd. Helaas komt deze voorziening niet naar de Astra met plug-inhybride aandrijving, want daar is volgens Opel geen vraag naar bij de huidige gebruikers.
Opel onderscheidt zich al lange tijd met de stoelen die zijn ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen. Hierin gaat de fabrikant nu een stap verder met de "Intelliseat". Deze term is wat overdreven, want het staat slechts voor een sleuf in het midden van de stoel, zodat er minder druk staat op het stuitje en de ruggengraat van de inzittenden. Deze stoelen zijn al te vinden in andere modellen van het moederbedrijf van Opel (Stellantis) en daar zijn deze zetels als aangenaam, maar niet baanbrekend ervaren. De stoelen zijn voortaan geheel uit gerecyclde materialen gemaakt en voelen desondanks zacht en prettig aan. Bij de "Edition"-uitvoering is het gehele interieur in lichtere tinten uitgevoerd voor een vriendelijkere uitstraling.
Elektrisch en hybride
De elektrisch aangedreven Astra heeft voortaan een iets groter bereik. Door de lagen in de cellen iets strakken op elkaar te winden kan meer energie worden opgeslagen, zonder de batterij groter te maken of de chemie aan te passen. Daarnaast maakt de Astra gebruik van een nieuwe, efficiëntere motor van het moederbedrijf en ook dat draagt bij aan een grotere actieradius. Voortaan kan de batterij worden voorverwarmd op weg naar de snellader, om daar dan sneller te kunnen opladen.
Ook de plug-inhybride ("PHEV") is gemoderniseerd voor modeljaar 2026. Deze krijgt eveneens een batterij met een grotere capaciteit, waardoor de hybride Astra voortaan 83 km volledig elektrisch kan afleggen. De 1.6 liter motor is zelfs geheel nieuw en op maat gemaakt voor samenwerking met een elektromotor. De nieuwe krachtbron maakt gebruik van een zogenaamde Miller-cyclus waarbij een motor veel zuiniger, maar ook veel minder soepel is. De elektromotor compenseert dat laatste. Om de benzinemotor zuiniger te maken kiest Opel voor een hogere druk bij de inspuiting, een variabele oliepomp en exactere aansturing (timing).
Voorheen bediende de Astra-automaat zich van traditionele techniek. Vanaf modeljaar 2026 heeft de Astra automaat een dubbele koppeling, zodat deze sneller en onmerkbaar schakelt. Een bijkomend voordeel is dat deze automaat meer vermogen kan verwerken. Daarom is de plug-inhybride voortaan voorzien van de elektromotor van de elektrische Opel Frontera en levert deze in de Astra PHEV zelfs meer vermogen (125 pk i.p.v. 110 pk).
Conclusie
Opel volgt zijn eigen kompas. Bij de vernieuwde Astra staan niet de concurrentie of de nieuwste techniek centraal, maar de wensen van de klanten. Daarom is de auto niet alleen luxueuzer en moderner geworden, maar vooral praktischer en duurzamer. De plug-inhybride en de volledig elektrische Astra bieden dankzij verbeterde accutechniek een groter bereik. De modellen met verbrandingsmotor schakelen sneller en soepeler dankzij een automaat met dubbele koppeling.
Daarnaast is de vormgeving aangepast. De vouw in de motorkap was al lange tijd een kenmerk van Opel. Door nu in de grille een lichtbalk te plaatsen (en andere lijnen minder prominent te maken), ontstaat een groot kruis met het Opel-logo in het midden. Het geheel ziet er uit als een kompas en dat is tekenend voor Opel, want dat volgt een geheel eigen weg met de vernieuwde Astra

