Publicatiedatum: 21 februari 2013
Fiat 500S
Autotest

Fiat 500S

Voor ferme knapen en stoere meiden

Autotest - De Fiat 500 is een leuke auto, maar wel een beetje een damesauto? Dat dachten ze bij Fiat ook. Daarom is er nu een extra stoere versie van Fiats succesnummer: de 500S. De Fiat 500S heeft een sportieve aankleding om ferme knapen en stoere meisjes aan te spreken. Om het uiterlijk kracht bij te zetten gaat de introductie van de 500S bovendien gepaard met de komst van een nieuwe, extra sterke dieselmotor.

Eigenlijk is het een geluk bij een ongeluk. Fiat wilde de 500 in Amerika op de markt brengen. Daar kreeg men te maken met andere regels. Dus moest de 500 worden aangepast om te voldoen aan de Amerikaanse wetgeving.

Omdat men toch bezig was, werd het uiterlijk iets aangepast om te appeleren aan de Amerikaanse smaak. Eenmaal op de markt bleken de verplichte aanpassingen de auto goed te hebben gedaan. Daarom besloot Fiat de Amerikaanse 500 in Europa onder de naam "500S" (voor Sport) te introduceren.

Het front van de Fiat 500S heeft dankzij de dikkere bumper, prominentere breedstralers en grote grille een iets stoerder aanzicht dan de gebruikelijke 500. Ook de dorpels zijn iets dikker aangezet om de 500 tot een prominentere verschijning te maken. Daarnaast is de auto voorzien van een verchroomde uitlaat, een achterspoiler en donkergetinte achterruiten.

Fiat 500S

Alhoewel de gewijzigde lijnen duidelijk zichtbaar zijn bij de testauto, blijft de 500S in het rood een aandoenlijk autootje waar niets stoers aan is te ontdekken. Gelieve de 500S in het "vuilniszakkengrijs" of matzwart te bestellen voor het beste resultaat.

Bij het instappen vallen de dorpels met de opdruk "500"-logo op. De voorstoelen zijn voorzien van grove stiksels en wederom prominente logo's. Het logo op het dashboard is voor de gelegenheid in het rood uitgevoerd.

Fiat 500S
Fiat 500S

De ruimte voorin is zoals gebruikelijk heel behoorlijk. De ruimte achterin is kleiner dan gemiddeld bij een auto van deze omvang. Gezien de prijs is de uitrusting prima verzorgd. Fiat is daarbij nog steeds uniek met het "Blue & Me" systeem dat SMS-berichten kan voorlezen en veel andere functies met de stem laat bedienen. "Blue & Me" kan worden uitgebreid met een op maat gemaakt TomTom-navigatiesysteem. Dit plant niet alleen perfecte routes, maar kan ook het rijgedrag analyseren om het verbruik te verlagen.

Weggedrag

De 500S heeft geen verlaagd onderstel en de dempers zijn niet anders afgesteld. Kortom: de Amerikaanse Fiat 500 rijdt even goed als de Europese. Als er enig verschil met een standaard Fiat 500 merkbaar is, dan komt dat door het kleinere stuurwiel en/of de standaard gemonteerde 16 inch velgen.

De Fiat 500 is in 2007 op de markt verschenen, maar ook nu is het weggedrag nog bovengemiddeld goed. De 500 stuurt heerlijk direct, helt nauwelijks over in snel genomen bochten en heeft bijzonder veel grip.

Fiat 500S

Diesel

Om de "S" exclusief te houden, is deze meest sportieve versie alleen leverbaar met de meest krachtige motoren die leverbaar zijn op de 500. Bovendien introduceert Fiat met de komst van de 500S een nieuwe dieselmotor. Voorheen was de Fiat 500 leverbaar met een 85 pk sterke dieselmotor. Deze zelfde motor is nu goed voor 95 pk / 200 Nm, terwijl het verbruik nauwelijks is gewijzigd (lees: in Nederland nog steeds 20% bijtelling).

„Direct na het starten loopt de motor al zo mooi rond, dat het nauwelijks hoorbaar is dat dit een diesel is“
Fiat 500S

In tegenstelling tot de eigenzinnige tweecilinder "TwinAir" heeft de viercilinder diesel een veel rustiger, meer volwassen karakter. Direct na het starten loopt de motor al zo mooi rond, dat het nauwelijks hoorbaar is dat dit een diesel is.

Ook onderweg is zelden het traditionele "nagelende" geluid hoorbaar dat kenmerkend is voor een dieselmotor. Ondanks het toegenomen vermogen is de reactie op het gaspedaal indirect. Andere kleine autootjes met dieselmotor veranderen spontaan in raceautootjes, maar de "Fiat 500 1.3 Multijet" reageert ronduit loom.

Fiat 500S

Het tamme karakter betekent niet dat de 500 diesel ook traag is; de auto komt moeiteloos mee met de verkeersstroom en leent zich bovendien goed voor hoge kruissnelheden op de buitenweg. Het vraagt alleen enige overredingskracht om de anders zo levendige 500 aan te zetten tot actie.

Naast de stille loop en het volwassen karakter heeft de Multijet nog een groot voordeel. Met deze traditionele dieselmotor is het door Fiat beloofde streefverbruik veel gemakkelijker te realiseren dan met de tweecilinder benzinemotor. Ondanks een veeleisende testroute (veel stadsverkeer en een langdurige fotostop) bedroeg het gemiddelde verbruik slechts 4.3 liter per 100 km (fabrieksopgave: 3.7 liter per 100 km).

Fiat 500S

Conclusie

De Fiat 500 is nu ook leverbaar als "S". De "S" staat voor sport en wijst op een extra stoere aankleding. Daarmee wil Fiat klanten verleiden die de 500 tot nu toe afwijzen vanwege de aandoenlijke uitstraling. Daarnaast heeft het interieur enkele wijzigingen ondergaan die de auto goed hebben gedaan.

De nieuwe sportieve versie staat op hetzelfde onderstel en heeft dezelfde afstelling als iedere andere Fiat 500. Om het uiterlijk kracht bij te zetten is de 500S alleen leverbaar met de sterkste motoren op de prijslijst. Met name de nieuwe dieselmotor overtuigt met kracht, rust en een aangenaam laag verbruik.

plus
  • Prima weggedrag
  • Volwassen karakter dieselmotor
  • Minder damesauto in Sport-uitvoering
min
  • Matige ruimte achterin
  • Weinig bergruimte in het interieur
  • Gordels niet in hoogte verstelbaar