Cupra Ateca
Een goed begin is het halve werk
Cupra lijkt het meest onhandige tijdstip te hebben gekozen om zich als sportwagenwerk te introduceren. Deelauto's verdringen autobezit, dus steeds minder mensen investeren nog in een droomauto. Tegelijkertijd veroveren elektrische auto's de markt en is een rokende, brullende sportwagen achterhaald. Daar bovenop is de eerste Cupra geen lage, gestroomlijnde sportwagen, maar een SUV.
En laat dat nu precies het punt van Cupra zijn! Juist om te laten zien dat het ook anders kan, kiest Cupra als eerste model een SUV. Een meer praktisch punt: de Seat Leon wordt binnenkort vervangen door een nieuw model en de Ateca was simpelweg het eerste nieuwe model dat wachtte op een Cupra-variant. Wat betreft de aandrijving: de eerste prototypes van Cupra (voor gebruik op het circuit) waren elektrische auto's. Het is uit praktische overwegingen dat deze eerste Cupra nog wordt aangedreven door een verbrandingsmotor. Cupra wacht op elektrische techniek van moederdrijf Volkswagen, maar om de introductie van het merk niet onnodig uit te stellen worden de eerste Cupra's aangedreven door een benzinemotor.
Prestaties
En wat voor een motor! Onder de motorkap ligt een 2.0 liter viercilinder die niet minder dan 300 pk / 400 Nm ontwikkelt. Dat vermogen wordt via een zeventraps automaat met dubbele koppeling over alle vier de wielen overgebracht. De krachtbron ademt uit via vier uitlaatpijpen. Kortom: Cupra biedt alles wat de autosport-divisie van Seat in huis heeft.
In de zogenaamde "comfort modus" rijdt de Cupra Ateca als een heel gewone SUV. Het is merkbaar dat de motor altijd een forse reserve heeft, want vrijwel ongeacht het toerental is veel koppel voor handen. Toch is de auto nooit agressief of uitdagend, ook de rijgeluiden zijn bescheiden. De Cupra Ateca kan daarom dagelijks worden gebruikt als een gewone, comfortabele gezinsauto.
Het karakter verandert wanneer wordt gekozen voor de Sport-stand, of nog een stapje verder: voor de Cupra-stand. Dan wordt de reactie op het gaspedaal directer, klinken knallen uit de uitlaatpijpen tijdens het schakelen en vraagt het heel veel zelfbeheersing om niet ieder vrij stukje asfalt te benutten om maximaal te accelereren. Door gebruik te maken van "launch control" (kies Cupra-modus, zet anti-slip regeling in sport-stand, trap de rem stevig in, trap het gas vol in, voel hoe de kracht opbouwt en laat de rem los) kan iedereen genieten van de sprint van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconden. Dankzij de vierwielaandrijving verloopt die exercitie zonder wielspin en accelereert de auto kaarsrecht. De 100 km/u is echter pas het begin van de pret en ook ver daarboven blijft de Ateca gretig accelereren en komt de horizon soms angstwekkend snel dichterbij.
Vanwege de hoge zit is de ervaring anders dan in een snelle hatchback. De hoge zit geeft aan de ene kant een groot gevoel van macht, maar zorgt tegelijkertijd voor een minder intense snelheidssensatie. Daarmee is de Cupra Ateca niet beter of slechter dan een snelle hatchback, maar simpelweg anders. Vanwege de hoge bouw is het verbruik van de Ateca wel hoger dan van een traditionele, lage auto: reken op 1 op 10 bij gewoon gebruik.
Weggedrag
Ook het rijden is vanwege de hoge bouw en hoge zit anders dan anders. Ten opzichte van een Seat Ateca heeft de Cupra Ateca een 10 mm verlaagd koetswerk. Dankzij variabele demping is de Cupra Ateca comfortabel of juist snaarstrak. Ook wanneer het onderstel en de besturing op scherp staan, helt de Ateca iets over in snelle bochten. Voor een SUV is het weggedrag echter van grote klasse. Wanneer de Ateca met ferme hand wordt bestuurd, is de auto gretig en geeft het veel voldoening om hard te rijden.
Het is altijd duidelijk voelbaar wat er onder de wielen gaande is. Zelfs de vierwielaandrijving doet zijn werk doelbewust minder subtiel dan in een luxe auto om de best mogelijke communicatie tussen auto en bestuurder te bieden. Wie minder zelfverzekerd is, kan daarom simpelweg "luisteren" naar het mechaniek en het tempo gaandeweg opbouwen.
Optioneel kan de Ateca worden voorzien van remmen van Brembo. Hiermee is het gevoel in het rempedaal matig, maar wanneer stevig wordt geremd is het remvermogen uitstekend. Bovendien hebben de Brembo-remmen minder snel last van "fading"; ze kunnen intensief worden gebruikt zonder dat het remvermogen vermindert. De optionele sportstoelen zorgen voor de broodnodige extra zijdelingse steun, maar zijn tegelijkertijd voldoende comfortabel om lange afstanden te kunnen afleggen. Omdat de kuipstoelen geen harde schelp aan de achterkant hebben (zoals meestal het geval), blijft de beenruimte achterin behouden.
Uitrusting
Dankzij het enorme motorvermogen en de prima wegligging overtuigt de Cupra Ateca als sportief model. Om de auto ook nog eens exclusief te maken, voorziet Cupra in een unieke aankleding. De Ateca toont meer durf dan een sportieve Duitser, heeft meer flair dan een snelle Japanner en is extravaganter dan de Seats die hij vervangt.
Uiteraard is de Ateca voorzien van alle luxe en veiligheidssystemen die leverbaar zijn op de Seat Ateca. Denk daarbij aan 360 graden camera's, een elektrisch bedienbare achterklep, een modern infotainment-systeem en een beeldscherm in plaats van traditionele klokken (snelheidsmeter en toerenteller). Zoals het hoort bij een sportwagen kan centraal een toerenteller worden getoond, met in het hart een digitale weergave van de snelheid. De boordcomputer is uitgebreid met informatie over de turbodruk, olietemperatuur en zelfs een g-krachten meter; met name die laatste nodigt sterk uit tot baldadig rijden...
Uiteraard is de veiligheid niet vergeten. De Cupra Ateca biedt alle gangbare semi-zelfrijdende functies, zodat de bestuurder kan rekenen op assistentie van de computer wanneer dat echt nodig is. Daarbij biedt de Ateca de nodige functies om off-road rijden makkelijker te maken, want deze alleskunner redt zich ook nog eens heel behoorlijk in het terrein.
Conclusie
Is het nieuwe merk Cupra een aanwinst? Na een intensieve testrit met de Ateca is het antwoord op die vraag een volmondig "ja". De Cupra Ateca is anders door te kiezen voor een SUV in plaats van een hatchback en dat geeft een andere ervaring. Daarbij is de aankleding uniek Spaans. In de toekomst wil Cupra elektrisch aangedreven sportwagens gaan aanbieden, maar dit eerste model is nog voorzien van een verbrandingsmotor. Die verbrandingsmotor laat weinig te wensen over: de Ateca is opwindend snel wanneer het mag en verder altijd even comfortabel als een doorsnee SUV.
Het unieke concept zorgt er ook voor dat de Cupra Ateca vooralsnog geen echte concurrentie kent. Andere snelle SUV's zijn veel duurder, terwijl "hot hatches" minder functionaliteit bieden. Kortom: de Ateca heeft een goede indruk achtergelaten als eerste model van Cupra, want de autosport-divisie vormde een uitstekend uitgangpunt voor dit nieuwe merk.
- Heel veel rijplezier
- Onderscheidend vermogen
- Even comfortabel en functioneel als een gewone SUV
- Fors verbruik
- Geen gasveren onder motorkap
- Techniek vrijwel gelijk aan Seat Cupra-modellen