7 augustus 2021

Audi e-tron GT

Snelle vooruitgang

Autotest | Audi verkoopt nog auto's met verbrandingsmotor, maar achter de schermen legt de fabrikant zich volledig toe op elektrische auto's. Onder de noemer "e-tron" zijn de eerste exemplaren daarvan al verschenen. Naast de "e-tron SUV" introduceert Audi nu de "e-tron GT". Is Audi's "Gran Turismo" alleen elektrisch om elektrisch te zijn, of biedt het daadwerkelijk voordelen boven conventionele techniek?
AutoCoach

Een "Gran Turismo" is een auto die de eigenschappen van een luxe reisauto en een sportwagen verenigt. Het zijn in de regel exclusieve modellen die in alle luxe op hoge snelheid lange afstanden kunnen afleggen. De e-tron GT is daarom bepaald geen kleintje! De e-tron GT is beduidend groter dan de Audi A6 of A7, maar een maatje kleiner dan de A8.

Audi e-tron GT

De vormgeving maakt duidelijk dat de e-tron GT tot de nieuwste generatie Audi's behoort. De lijnen zijn zo dik aangezet, dat het lijkt alsof ze buiten de auto doorlopen en dat geeft een zeer sterke uitstraling. Van voren gezien geven de gesloten grille en venijnige blik in de koplampen een moderne uitstraling. De ronde lijnen aan de achterzijde zijn uiterst gespierd.

De scherpe observeerder merkt dat de testauto aan beide kanten een laadaansluiting heeft. De optionele tweede aansluiting voorkomt dat de auto nooit aan de "verkeerde kant" van de laadpaal staat. Ook bijzonder: de kleur "tacticalgreen" is in feite beige.

Audi e-tron GT
Audi e-tron GT

Ruimte en uitrusting

Binnenin houdt de e-tron GT duidelijk het midden tussen een luxe auto en een sportwagen. De zit is diep, als in een sportwagen. Het dashboard heeft dezelfde wilde vormen als het exterieur. Kwistig gebruik van kevlar en de donkere bekleding van de hemel geven de dreigende, gespannen sfeer die hoort bij een sportwagen.

„Vanuit de bestuurder gezien maakt de e-tron GT zowel de Audi A8 als R8 overbodig“

De (optionele) sportstoelen passen ook in de GT-gedachte. Ze zijn comfortabel, maar bieden tegelijkertijd extra zijdelingse steun. Omdat de voorstoelen zeer groot zijn, zijn de beenruimte en voetruimte (onder de voorstoelen) achterin matig. Ook de bagageruimte is minder groot dan gebruikelijk bij een auto van deze omvang. Als goedmakertje heeft de e-tron GT een extra bergruimte onder de voorklep. Hierin passen bijvoorbeeld twee sets laadkabels. Een hint: de voorklep is te openen met een knop op het uiteinde van het bestuurdersportier.

Audi e-tron GT

De vormgeving en aandrijving zijn radicaal anders dan die van de conventionele modellen van Audi. De uitrusting is grofweg hetzelfde. Centraal op het dashboard staat een beeldscherm waarmee Audi's standaard audio-, communicatie- en navigatiesysteem kan worden bediend. Dit is modern en gebruikersvriendelijk, maar stijgt op geen enkele manier uit boven soortgelijke systemen van andere merken. Tijdens de testperiode functioneerden alle systemen naar behoren, inclusief de smartphone interface (Apple CarPlay / Android Auto).

Prestaties

De e-tron GT wordt niet gestart zoals een conventionele auto. Door simpelweg voor "drive" te kiezen gaat de auto vanzelf "aan". Vervolgens zet deze GT zich zo stil en soepel in beweging, dat de meerwaarde boven een auto met verbrandingsmotor direct duidelijk is. Tegelijkertijd gaat alles zo makkelijk, dat het opwindende gevoel om een machtige machine te rijden ontbreekt.

Maar... trap het stroompedaal dieper in en er is helemaal niets saai aan de e-tron GT. Omdat het volledige vermogen van 476 pk / 630 Nm (530 pk / 640 Nm kortstondig in "boost"-modus) direct beschikbaar is, schiet de e-tron GT er vandoor met een brutaliteit en venijn die voor een verbrandingsmotor simpelweg onmogelijk zijn. Verbrandingsmotoren moeten toeren en daarmee vermogen opbouwen, maar een elektrische auto laat het maximale vermogen in één keer los en dat is veel heviger. Er is nog een snellere RS-versie (598 pk / 830 Nm), maar de hier gereden basisversie zet al prestaties neer waar sportwagens met een veel gepeperder prijskaartje absoluut geen antwoord op hebben. Om een voorbeeld te geven: het sprintvermogen is zo overweldigend, dat al op een invoegstrook snelheden worden bereikt die voldoende zijn om het rijbewijs kwijt te raken!

Audi e-tron GT

Laden en actieradius

De prestaties zijn niet alleen te danken aan sterke elektromotoren op de voor- en achteras, maar ook aan een sterke batterij die in één keer heel veel vermogen kan afgeven. De 93 kWh sterke accu (85 kWh netto) is volgens een officiële meting naar de WLTP-standaard goed voor een actieradius van 472 km. De test vond plaats onder gunstige weersomstandigheden, maar met een testrijder die het potentieel van de GT niet kon weerstaan. Desondanks kon 450 km worden afgelegd op een volle accu.

Daarna blijkt de e-tron GT ook te presteren bij de snellader. Daar kon met een snelheid van 240 kW worden geladen. Dat is minder snel dan de door Audi beloofde 270 kW, maar nog altijd zo snel dat de auto eerder klaar was met laden (10% tot 60%) dan de testrijder met lunchen!

Audi e-tron GT

Weggedrag

Veel elektrische auto's zijn SUV's omdat de hoge bouw van zo'n auto het makkelijk maakt om veel accu's te combineren met veel binnenruimte. De e-tron GT biedt zeker niet de ruimte van een SUV, maar is wel het rijdende bewijs dat een lage auto andere voordelen biedt. De combinatie van het lage zwaartepunt en het brede koetswerk geeft de e-tron een uitzonderlijk goede wegligging. Remmen voor bochten is  optioneel en alleen op het circuit is het volledige potentieel van de e-tron GT optimaal te benutten.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de testauto is voorzien van 21 inch velgen (meer gevoel in de besturing), adaptieve luchtvering (groter verschil tussen comfort- en sportmodus), een gereguleerde achteras-sperdifferentieel (minder "wringen" in de bochten) en dynamische vierwielbesturing (kleinere draaicirkel op lage snelheid, meer stabiliteit op hoge snelheid). Ondanks al deze opties kan de e-tron GT zijn hoge gewicht niet verhullen op verkeersdrempels of bij een noodstop. In snelle bochten weet de e-tron GT het gewicht juist in het voordeel te gebruiken. Hoe harder het gaat, hoe beter de banden zich vastbijten in het asfalt. Vanuit de bestuurder gezien maakt de e-tron GT zowel de Audi A8 als R8 overbodig.

Audi e-tron GT

Conclusie

Is de "Audi e-tron GT" alleen elektrisch omdat dat modern is, of biedt de techniek daadwerkelijk voordeel? Een uitgebreide test leert dat elektrische aandrijving vele voordelen biedt en geen nieuwe nadelen introduceert.

Als luxe reisauto biedt de e-tron GT meer comfort dankzij de stille en soepele aandrijflijn. Dankzij een zeer grote accu en supersnel opladen leent deze elektrische auto zich prima voor lange reizen. Tegelijkertijd levert de e-tron GT betere prestaties dan conventionele sportwagens. Dankzij de lage bouw, het gunstige zwaartepunt en het (optioneel) geavanceerde onderstel is ook de wegligging uitstekend.

Tenslotte is de e-tron GT ook nog eens voordeliger dan soortgelijke auto's die vergelijkbare prestaties neerzetten. Dat geldt niet alleen voor de aanschaf, maar ook voor het gebruik. Kortom: de e-tron GT brengt letterlijk en figuurlijk snelle vooruitgang.

plus
  • Sublieme wegligging
  • Uiterst comfortabel, supersnel
  • Groot bereik, snel op te laden
min
  • Op drempels merkbaar zwaar
  • Niet met 1 pedaal te rijden
  • Matige ruimte achterin i.c.m. sportstoelen voorin
Wittebrug
Tesla Model STesla Model S
"Hoe ouder hoe beter?"
Maserati GhibliMaserati Ghibli
"Een kleine stap voor de Ghibli, een grote stap voor Maserati"
Mercedes E-KlasseMercedes E-Klasse
"Onruststoker"
 

 

Info

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum

Print