Publicatiedatum: 6 oktober 2016
Mercedes-AMG E43
Autotest

Mercedes-AMG E43

Onruststoker

Autotest - De Mercedes-Benz E-Klasse staat bekend als een comfortabele reisauto. Bij de nieuwste generatie waakt innovatieve techniek over de veiligheid voor nog meer gemoedsrust. Maar... er is een uitvoering waar comfort of techniek niet op de eerste plaats staan: bij de E43 AMG draait het om pure prestaties! Maak kennis met de onruststoker van Mercedes-Benz.

De "Mercedes-AMG E43" is niet alleen een onruststoker vanwege het opvliegende karakter, maar ook omdat deze nieuwe uitvoering relatief goedkoop is. En dat zal voor onrust zorgen! In de regel worden AMG-modellen namelijk aangedreven door achtcilinder motoren die tot vijf- of soms wel zeshonderd paardenkrachten leveren. De E43 AMG wijkt in dat opzicht af van de norm. De E43 AMG moet het doen met "slechts" zes cilinders en komt dankzij twee turbo's tot 401 pk.

Rust en comfort

En dan nog iets: de Mercedes-AMG E43 moest zich ook nog eens beschaafder gedragen bij een kalme rijstijl. Omdat een sterke motor moet worden warmgereden voordat maximale prestaties mogen worden gevraagd, begint de testrit daarom uiterst beschaafd. De E43 beschikt voor dat doel zelfs over een economische modus om brandstof te kunnen besparen.

Mercedes-AMG E43

Met alle systemen in de comfortabele danwel economische modus, rijdt de E43 als een heel gewone E-Klasse. Het rijden wordt zo makkelijk gemaakt, dat de aandacht al snel uitgaat naar de elektronica.

Ook in de E43 AMG wordt het dashboard namelijk gedomineerd door een breed beeldscherm, dat zowel de klokken achter het stuurwiel als een centraal display vervangt. Links worden de snelheidsmeter en toerenteller getoond, waarbij meteen opvalt dat de E43 meer informatie toont dan een gewone E-Klasse. Zo geeft de boordcomputer ook informatie over de turbodruk, de G-krachten, het afgegeven vermogen, de olietemperatuur en meer. Op het centrale beeldscherm kan zelfs precies worden getoond hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld en wat de stand van het gaspedaal is.

Mercedes-AMG E43
Mercedes-AMG E43

Net als bij iedere andere E-Klasse kijken camera's en andere sensoren met de bestuurder mee om te waarschuwen voor gevaar en desnoods in te grijpen. De E-Klasse gaat een stap verder dan gebruikelijk door ook een automatische piloot ("Drive Pilot") aan te bieden waarmee de computer tijdelijk (zo'n 10 seconden) het gas, de remmen en de besturing overneemt. In complexe situaties of bij druk verkeer werkt dit niet altijd perfect, op rustige wegen zou de automatische piloot in theorie honderden kilometers zelfstandig af kunnen leggen.

Weggedrag

Ook de ambiance in het interieur is anders dan anders. De hemel met zware bekleding geeft een veel "knusser" gevoel dan gebruikelijk, de sportstoelen geven meer zijdelingse steun en het kleine stuurwiel geeft het idee dat de E43 kleiner is dan een gewone E-Klasse.

Dat laatste gevoel wordt versterkt door de directe, levendige besturing. Daardoor heeft de bestuurder simpelweg meer controle over de auto. Daarmee is een statige rijstijl, zoals de E-Klasse het beste past, nog steeds goed mogelijk. Maar... tegelijkertijd kietelt het mechaniek de enthousiaste bestuurder continu, die daarop gaandeweg de snelheid opvoert.

Mercedes-AMG E43

Bij iedere bocht neemt het vertrouwen in de auto toe omdat het koetswerk veel neutraler reageert dan bij de op comfort gerichte E-Klasses. De aangepaste vierwielaandrijving zorgt ook voor extra dynamiek, omdat standaard 69% van het vermogen naar de achterwielen gaat (om het gevoel in de besturing niet te verstoren). Dit tegenover een verdeling van 50/50 bij de gewone E-Klasse met 4Matic.

Een groot verschil met volbloed sportwagens is dat de E-Klasse AMG niet fataal "toehapt" wanneer de bestuurder een bocht onderschat danwel zichzelf overschat. Ook daarom neemt de bochtsnelheid gaandeweg toe, tot het zo hard gaat dat de bestuurder eerder uit de kuipstoel wordt gedrukt dan de banden hun fenomenale grip verliezen.

Mercedes-AMG E43

Prestaties

Hoe hard het dan gaat? De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt geklaard in 4.6 seconden (E63 AMG vorige generatie E-Klasse: 4.5 seconden), maar pas boven die snelheid komt de motor écht los. Dankzij aangepaste software schakelt de negentraps automaat veel sneller dan gebruikelijk. In vergelijking met een E63 is de zescilinder van de E43 veel levendiger en worden toeren veel gretiger opgebouwd.

Want daar gaat het om: de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd. In tegenstelling tot de reguliere E-Klasse is deze AMG ronduit agressief. Het razendsnelle schakelen gebeurt ruw en na het inleggen van een volgende versnelling bouwt de motor merkbaar op naar een piek in het vermogen. Het zou allemaal best subtieler kunnen, maar juist dit agressieve karakter draagt bij aan de sensatie.

Mercedes-AMG E43

Ook niet onbelangrijk: dankzij aangepaste remmen is het stopvermogen al even indrukwekkend als het accelererend vermogen. Zelfs vanaf hoge snelheden remt de E43 AMG kaarsrecht en vastberaden, om het hele feest van accelereren daarna nog eens bruut te herhalen.

Conclusie

De Mercedes-Benz E-Klasse is nu ook beschikbaar in een sportieve AMG-uitvoering. De hier gereden E43 bedient zich niet van de gebruikelijke achtcilinder motor, maar van een zescilinder. Dat scheelt niet alleen fors in prijs, het maakt de auto ook nog eens levendiger en gretiger terwijl de prestaties nauwelijks onderdoen voor die van de vorige generatie E63. En waar een E63 "domme kracht" levert, is de E43 juist venijnig en giftig, waardoor beide evenveel sensatie leveren.

Tegelijkertijd is de nieuwe generatie Mercedes-AMG veelzijdiger geworden. De E43 is dynamischer dan voorheen, maar leent zich tegelijkertijd nog beter voor een comfortabele dagelijkse rit. Ook daarmee zal de E43 AMG voor de nodige onrust in het segment zorgen.

plus
  • Innovatieve techniek
  • Relatief betaalbaar voor een AMG
  • Snel wanneer het mag, comfortabel wanneer het moet
min
  • Stevig verbruik
  • Claustrofobisch gevoel met zwarte hemelbekleding