Audi RS6 Avant
Bullebak in pak
Het hart van de Audi RS6 wordt gevormd door een motor die even krachtig is als die van een supersportwagen. De verpakking is echter heel anders: de RS6 Avant is een grote, praktische stationcar. Bescheiden is de RS6 Avant echter allerminst. Zo is het plaatwerk flink "uitgeklopt", staat de auto op 20 inch velgen en maken de enorme uitlaatpijpen aan de achterzijde glashelder duidelijk dat dit niet zomaar een doorsnee Audi A6 is.
Een leuk detail: de beschikbare kleuren zijn allemaal vernoemd naar beroemde circuits. De testauto is uitgevoerd in Suzuka grijs (geen wit!).
Uitrusting
Omdat de RS6 de ultieme Audi A6 is, wordt de auto standaard geleverd met alle zaken die bij andere uitvoeringen optioneel zijn. Denk daarbij aan het uiterst kostbare B&O audiosysteem, met leder beklede stoelen, parkeercamera's voor en achter en "Audi MMI". Deze "Multi Media Interface" combineert audio, video, navigatie, communicatie en zelfs Internet. De bediening vraagt enige gewenning omdat Audi halsstarrig weigert met een aanraakgevoelig scherm te werken.
De achterklep is uiteraard elektrisch bedienbaar en geeft toegang tot een bagageruimte van maximaal 1.680 liter. De ruimte op de achterbank is goed, maar door de grote sportstoelen iets minder dan in een alledaagse A6 Avant.
Onweer
De meer dan riante uitrusting, de fraaie materialen en de overvloedige ruimte zorgen ervoor dat alleen plaatsnemen is de RS6 al een bevoorrecht gevoel geeft.
Wanneer de knop wordt ingedrukt om de motor te starten, is het alsof er een onweersbui nadert: in de verte is een diep donderend geluid te horen. De wetenschap dat er zojuist een 4.0 liter achtcilinder motor tot leven is gekomen die goed is voor 560 pk / 700 Nm zorgt onwillekeurig voor de nodige spanning.
Toch laat de RS6 Avant zich desgewenst als een statige limousine rijden. Al vanaf een zeer laag toerental is heel veel vermogen beschikbaar, waardoor de RS6 fluisterstil kan zijn. Bovendien is juist bij een kalme rijstijl te merken hoe verfijnd het mechaniek is. Net als bij een limousine wordt een kalme rijstijl beloond met heel veel rust.
Dat is onder andere te danken aan de nieuwe achttraps automaat. De achtste versnelling is een echte "overdrive" waardoor het toerental op de snelweg zeer laag is. Dat komt zowel het verbruik als de rust ten goede.
Ter illustratie: 120 km/u is slechts 1.500 tpm. Bij 180 km/u wijst de naald van de toerenteller dik 2.500 tpm aan en dat voelt nog steeds als wandeltempo. Wat ook meespeelt: de schaal van de snelheidsmeter loopt door tot ruim 300 km/u, waardoor de bestuurder zich er van bewust is slechts een fractie van het vermogen aan te spreken.
Dankzij de nieuwe achttraps automaat, gewichtsreductie, een stop/start systeem en regeneratie van energie is de nieuwe RS6 beduidend efficiënter (het woord "zuinig" is hier niet op zijn plaats) dan de vorige generatie. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd schakelen vier van de achtcilinders uit om brandstof te besparen. Dankzij al deze maatregelen kostte de testrit, inclusief hogesnelheidstests, 12.2 liter per 100 km (fabrieksopgave: 9.8 liter per 100 km).
Prestaties
Wanneer minder zachtzinnig met het gaspedaal wordt omgesprongen, toont de RS6 Avant een partij agressie waar zelfs de meest doorgewinterde voetbalhooligan nog wat van kan leren. De twee turbo's komen tot leven en even later zet de RS6 vastberaden koers naar de horizon. Dankzij de Quattro vierwielaandrijving wordt het motorvermogen zonder wielspin op het asfalt overgebracht. De RS6 accelereert daarom kaarsrecht en zonder enig drama.
De sprint van 0 naar 100 km/u kost 3.9 seconden; een tijd waar zelfs supersportwagens zich niet voor schamen. Ook bij snelheden ruim boven de 200 km/u blijft de RS6 ronduit agressief versnellen. De testauto was gelimiteerd tot 305 km/u, maar volgens de technici is de motor goed voor ruim 350 km/u. Dankzij de (optionele) keramische remschijven (10 kg lichter dan traditionele remschijven!) is stoppen al even spectaculair als accelereren.
Weggedrag
Niet alleen de prestaties, maar ook het weggedrag zorgen ervoor dat de RS6 veel sportwagens bijna ongemerkt zoek rijdt. Wederom dankzij de Quattro vierwielaandrijving is het gevoel in het stuurwiel zuiver en voelt de bestuurder precies wat zich afspeelt tussen het (op maat ontwikkelde!) rubber en het asfalt. Ondanks het verlaagde onderstel en de gigantische velgmaat, is het comfort nog steeds heel behoorlijk.
Nadat een zekere weerstand is overwonnen is de besturing ongewoon scherp voor een auto als deze. Dan is te voelen hoe de extreem brede banden zich vastbijten in de bocht en de G-krachten de inzittenden hardhandig in de zijwanden van de stoelen drukken.
Het verschil met een "echte" sportwagen zit uiteindelijk in de beleving. Op het circuit zijn lage sportwagens dankzij hun stroomlijn en middenmotor in het voordeel. Op de openbare weg is het verschil beduidend minder groot en is de RS6 in het voordeel dankzij de praktische mogelijkheden en het beschaafde uiterlijk. Wie eenmaal een proefrit met de RS6 heeft gemaakt weet echter dat dat maar schijn is: ondanks het nette pak is dit een bullebak die machtige klappen kan uitdelen.
Conclusie
Audi introduceert de geheel nieuwe RS6 Avant. Net als bij de vorige generaties ziet de RS6 er uit als een chique stationcar, maar het is in feite een imposante sportwagen. Deze nieuwe generatie overtuigt nog meer door het beste van twee werelden te bieden.
Wanneer het kan en mag, benadert de RS6 Avant de prestaties van een volbloed sportwagen. In een rechte lijn is de RS6 bloedstollend snel. In de bocht is de grip fenomenaal.
De agressie maakt binnen een fractie van een seconde plaats voor rust en comfort. De uitrusting omvat simpelweg alles wat Audi aan luxe en veiligheid te bieden heeft en daarom is dit een auto waar ook van kan worden genoten op lage snelheid. Wanneer kalm wordt gereden, is de RS6 Avant even verfijnd en comfortabel als een echte limousine.
- Zeer luxueus
- Extreem snel
- Uiterst comfortabel
- Hoofdsteunen te laag
- Onhandig grote draaicirkel
- Aansluiten iPhone vereist verloopkabel