Publicatiedatum: 24 september 2013
BMW 5-Serie (2010 - 2016)
Autotest

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Vijf voor drie

Autotest - "Het is vijf voor twaalf, er moet nu echt iets gebeuren", roepen de politiek en milieuorganisaties. De autobranche gehoorzaamt en bouwt steeds zuinigere auto's. Voor echte autofanaten lijkt dat slecht nieuws. De nieuwe aanpak brengt echter onverwachte voordelen met zich mee. Zo is er nu een nieuw instapmodel van de BMW 5-Serie dat dankzij alle brandstofbesparende maatregelen in een veel lagere prijsklasse valt. Een 5-Serie voor de prijs van een 3-Serie, kan dat echt?

In de regel is een testauto flink aangekleed. Dat doet het goed op de foto en het zorgt ervoor dat alle mogelijke opties kunnen worden uitgeprobeerd. Bij de Duitse "premium" merken kan de prijs daarom zomaar met enkele tienduizenden euro's oplopen. De "518d" is echter bedoeld als instapmodel van de BMW 5-Serie en het is daarom wel zo gepast om het eenvoudig te houden. De testauto is daarom een standaard 5-Serie, zonder extravagante optiepakketten.

Uitrusting

Aan de andere kant: het blijft een 5-Serie. De royale afmetingen en de chique donkerblauwe kleur zorgen ervoor dat het iedereen duidelijk is dat dit niet zomaar een "instappertje" is. Het front is iets aangepast voor modeljaar 2014 en dat zorgt voor een nog zelfverzekerdere uitstraling.

Zoals mag worden verwacht van een auto van deze omvang, is het interieur ruim opgezet. De stoelen zijn royaal bemeten en uiteraard elektrisch verstelbaar. De hoofd- en beenruimte voorin is goed. De ruimte op de achterbank is gering voor een auto van deze omvang.

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

De combinatie van zwart lederen bekleding met een zwart dashboard is uiterst sober, maar dit kan net zo goed worden uitgelegd als "zakelijk". Het dashboard wordt niet onderbroken door een middentunnel en loopt in een doorgetrokken lijn van links naar rechts om de breedte van het interieur te benadrukken.

De uitrusting is compleet, alles wat elektrisch bedienbaar moet zijn is dat ook (i.e. stoelverstelling) en alles wat automatisch moet activeren (koplampen, ruitenwissers) doet dat ook.

Toch ontbreekt de overvloed die het rijden met een BMW tot het welbekende feestje maakt. Zo is er geen "head up" display en moet de snelheid van de traditionele klok achter het stuurwiel worden afgelezen. Ook houdt de testauto niet automatisch afstand, wordt de bestuurder niet gewaarschuwd voor objecten in de dode hoek en parkeert de auto zichzelf niet in. Stuk voor stuk zijn dit pure luxe-voorzieningen, maar in de loop der jaren zijn ze vanzelfsprekend geworden voor een auto in dit segment.

BMW 5-Serie (2010 - 2016)
BMW 5-Serie (2010 - 2016)

BMW is nog steeds kampioen op het gebied van audio, navigatie en communicatie. Onder de naam "iDrive" combineert BMW al deze functies in een systeem dat eenvoudig is te bedienen met een centraal geplaatst druk-en-draai wiel. Dankzij de logische opzet en elegant eenvoudige vormgeving is de gebruikersvriendelijkheid optimaal.

Prestaties

Ook als het gaat om de rijeigenschappen is er niets op de "518d" aan te merken, maar ontbreekt de overdaad die hoort bij een auto als deze. Zo is de dieselmotor hoorbaar, terwijl andere 5-Series zo stil zijn, dat de krachtbron volmaakt stil is. Omdat de geluiden van de banden en rijwind in iedere 5-Serie volledig worden onderdrukt, valt het dieselgeluid in dit exemplaar des te meer op.

Deze lichtst gemotoriseerde 5-Serie beschikt over een 2.0 liter viercilinder dieselmotor die goed is voor 143 pk / 360 Nm. Dit vermogen wordt via een zestraps automaat op de achterwielen overgebracht. In de stad en op provinciale wegen zijn de prestaties voldoende, maar de 518d doet zijn werk niet met zoveel gemak als de andere uitvoeringen.

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Door te kiezen voor de "Sport"-modus reageert het gaspedaal alerter en lijkt de 518d een zeer snelle auto. De nadruk ligt op het woord "lijkt", want wanneer het gaspedaal daadwerkelijk tot de vloer wordt ingetrapt, valt de kleine dieselmotor door de mand. Zeker bij snelheden boven de 100 km/u blijven de prestaties ver achter bij die van de andere 5-Series. Net als bij kleinere auto's valt de snelheid op de buitenweg zelfs gaandeweg terug als de bestuurder niet doelbewust probeert een hoge snelheid vast te houden.

„Bij de nieuwe 5-Serie gaat het niet om maximaal presteren, maar om maximale efficiency“
BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Voor alle duidelijkheid: in vergelijking met een eenvoudige middenklasser is de 518d stil en voldoende snel, maar in het segment van de 5-Serie liggen de normen hoger.

Verbruik

BMW heeft echter doelbewust voor dit karakter gekozen. Bij de nieuwe 5-Serie gaat het niet om maximaal presteren, maar om maximale efficiency. En daarin slaagt de 518d met vlag en wimpel! Wanneer voor de "eco pro"-modus wordt gekozen, gaan alle systemen in de spaarstand. De airconditioning neemt het iets minder nauw met de gevraagde temperatuur, de reactie op het gaspedaal wordt minder direct en de bestuurder wordt met tips in het display gewezen op manieren om zuiniger te rijden.

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Heel bijzonder is, dat met een druk op de knop kan worden gekozen hoe het mechaniek handelt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Naar keuze houdt de auto in en wordt meer energie teruggewonnen, of rolt de auto juist uit en worden "gratis" extra meters afgelegd.

Volgens de brochure neemt de 518d genoegen met 4.5 liter per 100 km. Wanneer uiterst kalm lange afstanden worden afgelegd, is dit daadwerkelijk te realiseren. Inclusief stadsverkeer bedroeg het testverbruik 4.9 liter per 100 km.

Weggedrag

Als het om het weggedrag gaat, is de 518d een volbloed 5-Serie. Dankzij het graffineerde onderstel, de gunstige gewichtsverdeling en de forse afmetingen is de wegligging uitstekend. Het gewicht van de auto is relatief laag. Daarom is de 5-Serie van nature iets dynamischer dan andere grote sedans. De 518d is op zijn beurt weer lichter dan de andere uitvoeringen en dat komt het weggedrag merkbaar ten goede!

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Op de snelweg is de "rechtuitstabiliteit" opmerkelijk goed, waardoor nauwelijks stuurcorrecties nodig zijn en met groot gemak enorme afstanden kunnen worden afgelegd. En dankzij het lage verbruik zijn daarbij nog minder tankstops vereist...

Conclusie

De "518d" is het instapmodel van de BMW 5-Serie. En wie de prijslijsten goed bestudeert ziet dat voor ditzelfde bedrag ook een rijk aangeklede 3-Serie te koop is. Een proefrit leert dat de "518d" niet de grandeur van de andere 5-Series biedt. Het echte verwennen blijft uit. Voor hetzelfde geld biedt een "dikke" 3-Serie zowel een rijkere uitrusting als meer rijplezier.

De 5-Serie blijft echter superieur als het gaat om uitstraling, ruimte en comfort op de lange afstand. De bescheiden dieselmotor en de slimme techniek zorgen voor bescheiden prestaties, maar ook voor een laag verbruik. Bovendien is de 518d in de praktijk even zuinig als in theorie. Dat maakt de 5-Serie bereikbaarder voor een grotere groep kopers en dat maakt de auto politiek correcter is dan ooit tevoren.

plus
  • Zuinig
  • Beschaafde uitstraling
  • Comfortabel en toch dynamisch
min
  • Matige ruimte achterin
  • Motor nadrukkelijk hoorbaar
  • Matige prestaties op hoge snelheid