Jaguar XF
Precies hetzelfde, maar dan anders
"Meer XF", dat was simpelweg het doel dat de technici zich stelden bij het ontwikkelen van de nieuwe Jaguar XF. De vorige XF was een eerste stap naar het nieuwe Jaguar. Imago maakte plaats voor kwaliteit, traditie maakte plaats voor moderne techniek.
De nieuwe XF is overduidelijk een volgende stap in die richting. De XF blijft een echte Jaguar met een chique uitstraling, maar de sportieve ondertoon is sterker dan voorheen. De uitstraling is stoer, gespierd en mannelijk. Dat geldt zeker voor de hier gereden "R-Sport"-uitvoering met sportieve bumpers, aangepaste dorpels en een subtiele achterspoiler. De zijruiten zijn voor de gelegenheid zwart omlijst.
Ruimte
In het interieur zijn warme tinten en de traditionele hout-inleg mogelijk, maar de testauto is wederom strak en modern waarbij alles in zwart is uitgevoerd. Dat zorgt weliswaar voor een zakelijke uitstraling, maar fraaie details, zoals de lijn die van het ene portier onder de voorruit doorloopt naar het andere portier, valt bijna weg in al dat zwart. Het dashboard is aan de bovenkant afgewerkt met leder en dat staat chique.
Qua maatvoering komt de XF prima met de concurrentie mee. Bovendien is de binnenruimte slim gebruikt, waardoor de auto niet alleen voorin maar ook achterin veel ruimte biedt (24 mm meer beenruimte dan de vorige XF). De bagageruimte is groot (540 liter) en vooral heel diep, waardoor er wonderlijk veel in past.
Uitrusting
Ook de uitrusting vormt een geslaagde balans tussen luxe en techniek. De luxe komt van een audiosysteem van Meridian, dat vooral tot leven komt bij hoge volumes. De stoelen zijn dankzij de vele verstelmogelijkheden uiterst comfortabel. Op technisch vlak is de XF te voorzien van de inmiddels gebruikelijke camera's en sensoren die meekijken met de bestuurder en waar nodig ingrijpen. Helaas was de testauto niet van deze opties voorzien, waardoor geen uitspraak kan worden gedaan over de werking. Overigens behoort de XF niet tot de generatie auto's die (deels) zelfstandig kan rijden, de XF komt dus goed mee maar loopt niet voorop.
Het audio-, navigatie- en communicatiesysteem wordt gekenmerkt door prachtige graphics, waarbij zelfs het kaartmateriaal net even mooier is dan bij soortgelijke systemen van andere merken. Ook de overvloeiers waarmee menu's verschijnen en verdwijnen geven "InTouch Control" net dat beetje extra dat hoort bij een luxemerk zoals Jaguar.
Tegelijkertijd wordt de XF geplaagd door schoonheidsfoutjes. Net als tijdens een eerdere test van de Jaguar XE, leidt het infotainmentsysteem soms een eigen leven. Zo ging de achteruitrijcamera meer dan eens spontaan aan op de snelweg. Ook vroeg het systeem zonder enige aanleiding om een login en wachtwoord. Waar dat toe zou dienen bleef onduidelijk.
Diesel
De XF is niet leverbaar met hybride-aandrijving, elektromotoren of andere alternatieve aandrijvingsvormen. Het aanbod van benzinemotoren bestaat uit enkele echte krachtpatsers. Jaguar legt de nadruk op de dieselmotoren. Die lopen uiteen van zeer zuinig (lage bijtelling!) tot pure mannetjesputters, desgewenst met vierwielaandrijving.
Voor deze proefrit is gekozen voor de lichtste dieselmotor in combinatie met een achttraps automaat. Deze laatste verstaat zijn werk uitstekend. De computer voelt de bestuurder goed aan en schakelt daarom vrijwel onmerkbaar en steeds op het juiste moment.
De 163 pk / 380 Nm sterke dieselmotor heeft een bijzonder karakter. De "E-Performace" reageert op de kleinste beweging van het gaspedaal. Wanneer echter echt wordt doorgetrapt, weet de dieselmotor nauwelijks door te bijten. Daardoor heeft de bestuurder altijd een superieur gevoel, zonder continu te hoeven "trappen" om de auto tot leven te wekken. En alhoewel de prestaties alles behalve verpletterend zijn, komt de instapdiesel allerminst tekort in het dagelijkse verkeer.
Wel jammer: ondanks het dociele karakter van de motor en ondanks een kalme rijstijl, lag het praktijkverbruik een stuk hoger dan de fabrieksopgave. Na een kleine week rijden, met vooral lange ritten, kwam het testverbruik uit op 5.8 liter per 100 km. Dat is zelfs meer dan het theoretische verbruik van de sterkst leverbare dieselmotor met vierwielaandrijving!
Weggedrag
Om een goede combinatie van comfort en sportiviteit te kunnen bieden, heeft Jaguar veel werk gemaakt van de carrosserie. Door waar mogelijk voor aluminium in plaats van staal te kiezen, weegt de nieuwe XF tot 190 kg minder dan de oude. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met 28% toegenomen.
Mocht dat te abstract klinken: de nieuwe aanpak zorgt ervoor dat de XF lichtvoetig aanvoelt en alert reageert op commando's van de bestuurder. Het is overigens niet de besturing die zo goed is, maar vooral de reactie van het koetswerk op stuurbewegingen. Zonder vertraging, zonder overhellen en zonder wringen (het motorvermogen wordt namelijk variabel verdeeld over het linker- en rechter achterwiel), volgt de XF het ingezette spoor uiterst nauwkeurig!
De kleinere Jaguar XE geeft dergelijke capaciteiten alleen prijs wanneer meer dan sportief wordt gereden. De XF daarentegen weet altijd te overtuigen. Ook wanneer het mechaniek niet hoeft te werken, is altijd voelbaar waartoe de XF in staat is en dat geeft een goed gevoel over de auto.
Conclusie
Biedt de Jaguar XF rationeel gezien dezelfde kwaliteiten als de concurrentie en voegt deze zakensedan daar het bevoorrechte gevoel van Jaguar-rijden aan toe? Grotendeels wel!
Het "infotainment" systeem kent te veel schoonheidsfoutjes. Het lijkt te zijn ontwikkeld door een eersteklas vormgever en een beginnend programmeur. Ook is het jammer dat het praktijkverbruik bovengemiddeld veel afwijkt van het opgegeven verbruik. Als het gaat om de rijeigenschappen en de prestaties, wordt de belofte van Jaguar juist helemaal waargemaakt. Bovendien zorgt de sportief-elegante vormgeving ervoor dat de XF aangenaam anders is.
- Exclusief gevoel
- Uitstekende rijeigenschappen
- Prima prestaties, zelfs met basis-dieselmotor
- Niet innovatief
- Schoonheidsfoutjes infotainment-systeem
- Vebruik E-Performance diesel veel hoger dan beloofd