Mercedes-Benz E300e
Meer E voor de E
De "E300e" is voorzien van de vierde generatie hybride-techniek van Mercedes-Benz, dus was er logischerwijs ook een derde generatie. Het verschil tussen de E300e en de voorganger ("E350e") zit in het vermogen van de elektromotor, de kracht van de accu en de snelheid van het laden. Bovendien was de E350e alleen leverbaar als sedan en alleen als "Lease Edition", terwijl de E300e er ook is in alledaagse uitvoeringen en als stationcar.
Theorie
Eerst het geheugen even opfrissen: hybride-aandrijving betekent dat er twee motoren aan boord zijn. Voor de E-Klasse is dat een elektromotor en naar keuze een benzinemotor ("E300e") of een dieselmotor ("E300de"). Voor deze test is gereden met de variant met benzinemotor, want hybride-techniek wordt juist ingezet om diesel overbodig te maken. Een benzinemotor is sterk op lange afstanden met een constante en relatief hoge snelheid, terwijl een elektrische motor ook efficiënt is op korte afstanden met wisselende snelheden. Door beide te combineren wordt een auto zuiniger. Hybride-aandrijving maakt een auto ook nog eens comfortabeler omdat een elektromotor meer souplesse biedt, terwijl de prestaties verbeteren wanneer beide motoren samenwerken.
Bij een standaard hybride wordt de batterij die nodig is om stroom te leveren aan de elektromotor opgeladen tijdens het remmen. Bewegingsenergie wordt dan omgezet in elektriciteit. De E300e is een plug-in hybride en dat betekent dat behalve opladen tijdens het remmen ook kan worden opgeladen van het stopcontact. Het voordeel daarvan is dat meer energie beschikbaar is voor de elektromotor, waardoor deze intensiever kan worden gebruikt en de verbrandingsmotor per saldo minder vaak hoeft te werken.
Om het allemaal in getallen uit te drukken: de E300e heeft een 13.5 kWh sterke batterij (was 6.4 kWh voor de E350e) aan boord waarmee volgens de NEDC norm 50 km geheel elektrisch kan worden afgelegd (was 33 km voor de E350e). Bij een publiek laadpunt kan de batterij in 1.5 uur worden opgeladen, aan het stopcontact thuis duurt dat 5 uur. Wanneer de batterij bijna leeg is, gedraagt de E300e zich als een niet-plugin hybride en assisteert de elektromotor de benzinemotor slechts. Met andere woorden: het strekt tot de aanbeveling om trouw op te laden, maar wanneer dat een keer niet lukt is de E300e nog altijd zuiniger dan een standaard E-Klasse.
Praktijk
In de praktijk is het verschil tussen een doorsnee E-Klasse en deze hybride enorm. Dat begint al bij het indrukken van de startknop, omdat er vervolgens niets is te horen. Alle displays (en dat zijn er heel wat in een E-Klasse!) komen tot leven en het klimaatcontrole-systeem begint te zoemen, maar de motor blijft volmaakt stil. De benzinemotor komt namelijk pas tot leven wanneer dat écht moet.
De E300e laat zich rijden zoals iedere andere E-Klasse. Maar... indien gewenst kan de bestuurder bepalen hoe de energie wordt verdeeld. Wanneer de af te leggen afstand kort is, kan worden gekozen voor de volledig elektrische modus. Dan gedraagt de E300e zich als een pure elektrische auto met nul uitstoot. Omgekeerd is het mogelijk om de verbrandingsmotor voorrang te geven en elektriciteit te bewaren voor later (bijvoorbeeld in de stad). In de automatische stand bepaalt de computer wanneer welke energiebron wordt ingezet. Dat is niet alleen afhankelijk van de rijstijl, ook de route in het navigatiesysteem kan worden gebruikt om van tevoren te bepalen wanneer welke energiebron wanneer zal worden ingezet. Heel slim!
De E300e heeft nog meer slimmigheden in huis. "ECO Assist" kan zorgen voor een zekere weerstand in het gaspedaal om duidelijk te maken wanneer het energieverbruik (te) sterk oploopt. In de praktijk is zelden iets merkbaar van die weerstand, want de prestaties in de elektrische modus zijn zo uitzonderlijk goed dat de benzinemotor niet vaak hoeft bij te springen. De elektromotor heeft een vermogen van 90 kW (120 pk) en dat lijkt weinig indrukwekkend. Maar... de elektromotor maakt gebruik van dezelfde versnellingsbak als de benzinemotor en dankzij de korte eerste versnelling is de reactie op het gaspedaal vanuit stilstand ronduit agressief. De E300e is in elektrische modus zelfs zo fel, dat het de bestuurder enige moeite kost om de passagiers niet bij ieder verkeerslicht in de stoelen te drukken. Een hybride mag in de basis misschien zijn bedoeld om energie te besparen, maar het doet in de E300e wonderen voor de prestaties!
En het blijft niet bij de acceleratie vanuit stilstand. Wanneer beide motoren samenwerken is de E300e goed voor 320 pk / 700 Nm en daarmee is dit "groene" model sensationeel snel. Tussensprints op de snelweg zijn alleen maar te omschrijven als "brutaal". Tegelijkertijd worden alle prestaties met zoveel souplesse en gemak geleverd, dat zelfs de sterkste E-Klasse met verbrandingsmotor hier niet tegenop kan (en die maakt op de koop toe ook nog eens primitieve brullende geluiden).
Hoe zuinig de E300e daadwerkelijk is, hangt af van de mix tussen elektrisch rijden en rijden op de verbrandingsmotor. Tijdens de testritten kon gemiddeld 33 km geheel elektrisch worden afgelegd. Wanneer de batterij daarna steevast weer wordt opgeladen, is het verbruik nul. Hoe langer de ritten, hoe minder groot de invloed van de elektromotor en hoe hoger het verbruik. Officieel is de co2-uitstoot van de E300e sedan vastgesteld op 45 gram co2 per kilometer (NEDC, teruggerekend van WLTP), maar dit is een puur theoretische waarde om te kunnen vergelijken met andere auto's.
Een gewone E-Klasse
De E300e biedt betere prestaties, meer souplesse en meer rust dan een gewone E-Klasse, maar is op alle andere punten gelijk. Van het extra gewicht van de batterijen is bij gewoon gebruik weinig tot niets merkbaar. Alleen wie rijdt alsof iedere rit een race is, kan merken dat de balans in de auto minder gunstig is. De E300e laat zich gemakkelijk rijden en voelt groots en statig. De reactie op het stuurwiel is indirect, maar wanneer toch sportief wordt gestuurd is de auto stabiel en voorspelbaar.
Ook de uitrusting is gelijk aan die van een doorsnee E-Klasse. De traditionele klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door een beeldscherm, dat naadloos overloopt in een tweede beeldscherm midden op het dashboard. Op de beeldschermen wordt de informatie die de bestuurder wil zien getoond hoe en waar hij/zij het wenst. Toen de huidige generatie van de E-Klasse (W123) in 2016 werd geïntroduceerd, liep het model voorop met semi-zelfrijdende functies onder de naam "Drive Pilot". Nog steeds is de auto op dit punt koploper. Dankzij de assistentie van de computer is het rijden met de E-Klasse makkelijker en veiliger, waarmee dit veel meer is dan alleen een technisch hoogstandje. Voor muziekliefhebbers is de E300e optioneel te voorzien van een hoogwaardig audiosysteem van Burmester, dat wat Autozine betreft nog steeds tot de top in het segment behoort. Het enige verschil zit uiteindelijk in de bagageruimte: die is bij de E300e iets kleiner vanwege de batterij, maar nog steeds goed bruikbaar.
Conclusie
De Mercedes-Benz E-Klasse is vanaf begin 2019 ook leverbaar als "E300e". Een proefrit leert dat de hybride-aandrijving (bijna) alleen maar voordelen biedt. De combinatie van een benzine- en een elektromotor maakt de E-Klasse nog comfortabeler, omdat deze aandrijving stiller en soepeler is. Als bijkomend voordeel is de E300e ook nog eens bijzonder snel, hetgeen voor het nodige rijplezier zorgt.
Van het extra gewicht van de batterij of de elektromotor is in de praktijk weinig tot niets merkbaar. Wel is de bagageruimte iets kleiner. Verder is de E300e in alle opzichten een gewone E-Klasse. Wie geen boodschap heeft aan de bijzondere techniek kan er gewoon mee rijden en geniet toch van alle voordelen. Wie actief alle hulpmiddelen gebruikt die Mercedes-Benz aanbiedt en na iedere rit trouw laadt, heeft een laag of zelfs helemaal geen brandstofverbruik.
- Zeer snel
- Groots en comfortabel
- Laag tot geen verbruik
- Instructies navigatiesysteem komen vaak te laat
- Bagageruimte iets minder groot dan bij gewone E-Klasse