16 oktober 2014
Jeep Renegade

Jeep Renegade

Origineeltje

Autotest | Een kopie is altijd minder dan het origineel. En als die kopie ook nog eens wordt verkleind, gaat er nog meer verloren. Kleine Jeeps waren daarom tot nu toe weinig succesvol. Ze hadden wel de naam, maar niet de kwaliteiten van de legendarische voorgangers. De Renegade zou daar nu verandering in brengen...
 

Eigenlijk is iedere SUV een kopie. Tenminste, dat is hoe Jeep er over denkt. Niet geheel ten onrechte, want in spreektaal wordt met een "Jeep" vaker een terreinauto dan een model van het Amerikaanse merk bedoeld. Aan die haast legendarische naam dankt het merk tot op de dag van vandaag zijn succes.

Maar... dat succes is tanende. Jeep probeert zich uit alle macht te vernieuwen, maar tot nu toe met weinig succes. Men wil niet te veel afwijken van het oermodel van destijds, maar anno 2014 is de markt voor spartaanse legervoertuigen nihil. Logischerwijs koos Jeep daarom voor kleinere modellen en modernere lijnen, maar daarmee ging het Jeep-gevoel verloren.

Jeep Renegade

De Renegade doet een stapje terug in de vernieuwingsdrang. En met succes! Terwijl de andere modellen vooral indruk proberen te maken met robuuste vormen en enorme afmetingen, straalt de Renegade levenslust uit. Recht van voren gezien blijft de boze blik van weleer, recht van achter straalt de Renegade met sterretjes in de achterlichten.

Ruimte

Het interieur mag welhaast een revolutie heten. De lijnen zijn speels, zonder dat het avontuurlijke karakter is vergeten. Alles aan de Renegade is groot, grof en stevig. Tegenover de bijrijdersstoel is een handgreep te vinden waar zelfs een olifant voldoende houvast aan zou hebben!

Jeep Renegade

Uit de vele details blijk dat de vormgevers plezier in hun werk hadden. Zo is in de stoelen de vorm van de grille (de "blik" van de auto) terug te vinden, staat boven het beeldscherm van het navigatiesysteem trots de tekst "Since 1941", zitten er "modderspatten" op de toerenteller en is in de schaduwrand van de voorruit de beeltenis van een oer-Jeep verwerkt. De Renegade-rijder heeft mede daarom iedere seconde van iedere rit het gevoel een bijzondere auto te rijden.

Bovendien heeft de bouwkwaliteit een sprong vooruit gemaakt. Dat is onder andere te danken aan de inmenging van Fiat, dat tegenwoordig eigenaar is van Jeep. Jeep mag dan een Amerikaans merk zijn, de Renegade wordt in Italië gebouwd en daar liggen de normen hoger. Perfect is het interieur zeker niet, diverse onderdelen doen nog steeds goedkoop aan.

Jeep Renegade

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto in dit segment, maar de Renegade voelt als een enorme auto. De bestuurder zit hoog en kijkt uit over een grote motorkap. Bovendien is het dashboard diep, waardoor de afstand tussen auto en bestuurder gevoelsmatig nog verder wordt vergroot.

Uitrusting

Ook als het gaat om het uitrustingsniveau maakt Jeep een sprong vooruit met de Renegade. Zo is dit instapmodel van Jeep voorzien van sleutelvrije toegang, stuurt de auto automatisch terug als de belijning van het wegdek per ongeluk wordt overschreden en wordt gewaarschuwd (maar niet geremd) voor naderend onheil.

Jeep Renegade

De Renegade is voorzien van het "U-Connect" audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Dit is uitgebreid, gebruikersvriendelijk maar helaas niet al te betrouwbaar. Tijdens de testrit bleef het systeem hangen tijdens het plannen van een route en moest de testrijder terugvallen op zijn eigen, inmiddels uiterst roestige, wegenkennis.

Jeep Renegade

Motoren

Met de Renegade wil Jeep letterlijk de wereld veroveren. De Renegade zal in meer landen te koop zijn dan ooit tevoren. Die zelfverzekerdheid is mede te danken aan de moderne dieselmotoren van Fiat. Zo is de testauto voorzien van een 1.6 liter "MultiJet" diesel die ook in de modellen van Fiat, Alfa Romeo en Lancia is te vinden.

De 120 pk / 320 Nm sterke viercilinder heeft geen enkele moeite met de Renegade. De versnellingsbakverhoudingen passen bovendien goed bij het karakter van de motor. Snel of uitdagend is deze lichtste dieselmotor op de prijslijst zeker niet, maar vanwege het gemak waarmee de krachtbron presteert heeft de bestuurder wel degelijk het "machtige" gevoel dat auto's als deze voor velen zo aantrekkelijk maakt.

Jeep Renegade

Ondanks een uiterst kalme rijstijl, bleek het door Jeep beloofde verbruik in de praktijk niet te realiseren. Volgens de brochure zou een verbruik van 1 op 21.7 mogelijk zijn, het testverbruik bleef steken op 1 op 14.7.

Rijeigenschappen

Het weggedrag van de Renegade kan worden samengevat als "gemiddeld". De Renegade heeft niet zo'n scherpe besturing en heeft niet zo'n goede wegligging als een gewone personenauto, maar voor een SUV is het allemaal dik in orde.

Jeep Renegade

Optioneel is de Renegade te voorzien van vierwielaandrijving. Dit is niet alleen bedoeld als veiligheidsvoorziening: de zogenaamde "Trailhawk"-variant dankt zijn naam aan het feit dat deze uitvoering tijdens de ontwikkeling een testroute heeft afgelegd die alleen echte Jeeps zouden kunnen volbrengen.

Voor deze test is echter gekozen voor de variant met tweewielaandrijving, want in Nederland is het aantal steile bergwanden, modderpaden en zandverstuivingen uiterst gering. De belangrijkste reden om voor vierwielaandrijving is kiezen is het extra trekgewicht. De voorwielaangedreven Renegade mag een aanhanger van maximaal 1.000 kg (geremd) trekken, de sterkere 4WD versie 1.500 kg.

Jeep Renegade

Conclusie

De Renegade is het nieuwe instapmodel van Jeep. Alleen al vanwege de naam heeft iedere Jeep automatisch een streepje voor. In vergelijking met de concurrentie ziet de Renegade er bovendien hoogst origineel uit. Dat geldt niet alleen voor het exterieur, maar ook voor het interieur. Wie een SUV koopt om anders te zijn dan anders, zal daarom alleen al vanwege de vormgeving voor de Renegade kiezen.

Maar... de Renegade heeft meer te bieden dan alleen imago! Wanneer de auto puur rationeel wordt beoordeeld zijn de ruimte, de uitrusting en het weggedrag allemaal gemiddeld goed voor een auto in dit segment. De moderne (diesel)motoren van moederbedrijf Fiat zijn zelfs zeer goed en een echte aanwinst voor Jeep. Daarmee is de Renegade niet alleen hoogst origineel, maar ook een logische opvolger van het legendarische origineel.

plus
  • Nette prijs
  • Originele vormgeving
  • Soepele, sterke dieselmotor
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Onbetrouwbaar navigatiesysteem
  • Vieze handen bij openen achterklep (vergendeling te laag)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!