Smart #5
We kunnen niet eeuwig bescheiden blijven
Smart begon bescheiden met de #1 en #3. De #5 heeft echter een lengte van 470 en is daarmee ongeveer even groot als een Audi Q5, Tesla Model Y of Mercedes-Benz EQB. De vormgever wilde de #5 met een hoog opgetrokken neus, koplampen met een venijnige blik, grote wielen en een gespierde heuplijn het onverzettelijke karakter van een SUV geven. De #5 bedient zich tegelijkertijd van pure lijnen en afgeronde hoeken, waarmee deze SUV veel moderner en speelser oogt dan de gemiddelde SUV.
Ruimte
De #5 is niet alleen een SUV omdat er veel vraag naar dat type auto is, maar ook omdat de fabrikant de meeste binnenruimte uit dit type koetswerk kan halen. En daarin is Smart absoluut geslaagd! De ruimte voorin is goed, waarbij opvalt dat de voorstoelen goede ondersteuning bieden en daarom uitnodigen tot lange ritten. De ruimte achterin is zelfs bovengemiddeld voor een auto van deze omvang.
Alle ruimte voor passagiers gaat niet ten koste van de bagageruimte, want ook die is royaal bemeten. Daarbij heeft de #5 een bergruimte onder de motorkap ("frunk"). Bij de achterwielaangedreven versie is die voldoende voor een forse tas. In het geval van vierwielaandrijving resteert slechts ruimte voor een kleine tas of een zorgvuldig opgerolde laadkabel.
Om het avontuurlijke karakter kracht bij te zetten heeft de #5 een bijzondere functie: camping-modus. Nadat alle hoofdsteunen zijn verwijderd en de achterbank is opgeklapt, bewegen de voorstoelen elektrisch naar voren en naar boven om tot een min-of-meer vlakke vloer te komen. Als accessoire is een opblaasbaar matras leverbaar (inclusief elektrisch pompje) dat precies op de laadvloer en de opgevouwen voorstoelen past. Een kort proefje leert dat de lengte van de auto uitstekend is en dat ook voldoende ruimte tot het dak resteert om zonder claustrofobie te kunnen slapen.
Uitrusting
De gebruikte materialen zijn duidelijk van een hogere kwaliteit dan in de kleinere Smarts en dankzij de texturen heeft de auto een uitnodigend interieur. Echter, de bekleding lijkt vuil aan te trekken. Nog geen dag nadat de cabine grondig was gereinigd, zagen de stoelen en het dashboard er alweer "smoezelig" uit.
De bestuurder kijkt uit op een groot beeldscherm in een afgeronde behuizing dat de gehele breedte van het dashboard bestrijkt. En dit is waar de Chinese fabrikant een waar huzarenstukje levert! Hij heeft namelijk de vrij beschikbare broncode van Android genomen en op basis hiervan zelf een infotainment-systeem ontwikkeld. Dit betekent dat het onafhankelijk is van Google en daarom meer vrijheid heeft om een systeem op maat te maken. Bovendien beperkt deze aanpak de risico's voor de privacy (Smart belooft dat alle gegevens op een centrale computer in Europa blijven). Daarbij maakt Smart gebruik van een andere rekeneenheid (AMD V2000) dan andere fabrikanten, waarmee het tegen een lagere prijs meer slagkracht kan leveren. Daar kunnen andere Europese autofabrikanten die kant-en-klaar Android Automotive inbouwen nog wat van leren!
Alhoewel de techniek onderhuids deugt, verkeert het systeem overduidelijk in een prille eerste versie. Zo probeert de auto met de bestuurder mee te denken, maar faalt steevast. Tevens gaat vorm voor functie, wat betekent dat alles er prachtig uitziet, maar niet al te logisch werkt. Voor sommige veelgebruikte functies (uitschakelen bemoeizuchtige veiligheidsvoorzieningen) moet de gebruiker diep in menu's duiken en de integratie met Apple CarPlay en Android Auto verloopt moeizaam. Zo zijn sommige functies van de auto bij gebruik van de mobiele telefoon domweg niet meer beschikbaar (o.a. dodehoek-camera bij richting aangeven). Ondanks de forse rekenkracht is het verkeersinzicht van de computer matig. Bij gebruik van de semi-zelfrijdende functies rijdt de #5 zo houterig, dat niet alleen de passagier, maar uiteindelijk zelfs de bestuurder er misselijk van werd. Ook haalt de #5 rechts in, waardoor de bestuurder regelmatig moet ingrijpen. De slimme assistent zou alleen aan moeten slaan op de woorden "Hey Smart", maar blijkt in de praktijk op alles wat als "ey at" klinkt te activeren. Het klimaatcontrolesysteem blijft onophoudelijk blazen en lijkt de ingestelde temperatuur nooit te realiseren. Dit alles moet beter en dat kan gelukkig middels software-updates.
Voor het audiosysteem werkt Smart samen met Sennheiser. De klank ervan is dynamisch en aansprekend als een commercieel audiosysteem. Ook op dit punt is de #5 echt als een hoogwaardiger product dan de kleinere modellen van Smart ervaren.
Elektrische auto
Smart bouwt sinds de overname door het Chinese Geely alleen nog elektrische auto's en dus is de #5 ook een elektrische auto. Echter, de aandrijflijn is anders dan die van de kleinere modellen. De basisversie ("Pro") heeft een lithium-ijzer-fosfaat accu met een capaciteit van 76 kWh op basis van 400 volt-techniek. Alle andere versies gebruiken 800 volt-techniek (lithium-kobaltoxide-mangaan batterij) om snel opladen en ontladen mogelijk te maken.
En met "snel" bedoelt Smart ook snel! De testauto wist met een bijna lege accu op te laden met een snelheid van 300 kW, om bij 80% te dalen tot een snelheid van 150 kW. Pas bij 90% lading daalde de laadsnelheid onder de 100 kW; een snelheid die sommige concurrenten überhaupt niet halen! Deze hoge laadsnelheden zijn echter geen overbodige luxe, omdat de accu-capaciteit heel groot is. De testauto is voorzien van een 100 kWh batterij en dat is goed voor een actieradius van zo'n 550 km (gemeten bij gunstige weersomstandigheden) en uitstekende prestaties.
Dat geldt zeker voor de hier gereden Brabus-versie. Die levert dankzij elektromotoren op de voor- en achteras een gecombineerd vermogen van 646 pk / 710 Nm. In de eco- en comfort-modus is #5 niet agressief of opdringerig en laat de auto zich comfortabel rijden als een doorsnee gezinsauto. Druk het stroompedaal echter iets dieper in en het is merkbaar dat onder het oppervlak een tsunami van aandrijfkracht paraat staat. Nog steeds wordt dit geleidelijk opgebouwd, zodat de bestuurder nooit wordt verrast door plotselinge acceleratie.
Kies echter voor de sport- of Brabus-modus en het beest in de #5 komt los! Nu hangt deze middelgrote SUV aan het stroompedaal en is de geringste beweging van de rechtervoet voldoende voor een venijnige acceleratie. Trap dieper door en de neus komt omhoog, de snelheid neemt toe en wegen lijken simpelweg korter. Om aan te geven hoe kort: de uitvoegstrook van het gemiddelde tankstation langs de snelweg is voldoende om in te voegen met 200 km/u! En dan nog heeft de Brabus het volledige vermogen niet geleverd, want er is een zogenaamde "Rocket Launch" waarmee de sprint van 0 naar 100 km/u in welgeteld 3.8 seconden wordt gerealiseerd. De #5 laat dan nog meer geweld en nog meer agressie in nog minder tijd los en dat gaat door tot het asfalt, of het lef van de bestuurder, op is! Houd er rekening mee dat dit alles de nodige energie kost. De testauto noteerde na een week rijden een gemiddeld verbruik van 18.9 kWh per 100 km en dat is zeer hoog voor een auto van deze omvang (maar nog altijd zuiniger dan Smart belooft).
Weggedrag
Smart wil meerdere dingen tegelijk met de #5. Het moet een ruime gezinsauto zijn, maar deze SUV moet zich ook kunnen redden in het terrein. Voor de hier gereden Brabus-uitvoering geldt dat de #5 ook nog eens sportief moet zijn. Mercedes-Benz mag de vormgeving dan hebben verzorgd, de ondersteltechniek is Chinees en dat is helaas niet het sterkste punt van deze nieuwe autobouwende natie. De bochtsnelheden staan daarom niet in verhouding tot de capaciteiten in een rechte lijn. Juist omdat de Brabus het zo makkelijk maakt om zo extreem hard rechtuit te rijden, is het logisch om te verwachten dat dit ook een bochtenridder is, met als gevolg dat de bestuurder de auto overschat. Gelukkig zijn de remmen juist wel opgewassen tegen de kracht van de motor en laten ze zich exact doseren.
Smart is er ook in geslaagd om terreinrijden makkelijk te maken met speciale programma's. Hiermee worden de verdeling van de aandrijfkrachten en de werking van de anti-slip regeling zo aangepast, dat de bestuurder alleen maar hoeft te wijzen, waarna de auto de ingezette lijn volgt (binnen redelijke grenzen). Alhoewel de 100 kWh batterij alleen al hetzelfde weegt als een kleine stadsauto, voelt de #5 niet zwaar en ook dat is een knappe prestatie van Smart.
Conclusie
Smart introduceert de #5: een middelgrote, elektrisch aangedreven SUV voor gebruik in de stad en in het terrein. Daarvan zijn er al heel veel en toch is Smart erin geslaagd deze gezinsauto een eigen karakter te geven. Ondanks het feit dat de #5 groter, sneller, luxer en duurder is dan de ForTwo van weleer, heeft de nieuwe generatie dezelfde vriendelijke, positieve en speelse uitstraling.
Dat speelse karakter is tegelijkertijd het grootste voordeel en nadeel van de #5. Alles is gemaakt voor plezier. Dat geldt voor de vormgeving, de bediening en zelfs de rijeigenschappen. Wie op zoek is naar een degelijke en functionele auto zal zich op de lange termijn gaan ergeren aan de #5. Wie het leven juist leuker wil maken, zal volop genieten van deze nieuwkomer. Want de #5 stemt vrolijk door de vormgeving, imponeert met de prestaties, verwent met de uitrusting en overtuigt met de binnenruimte.
Kortom: met de #5 laat Smart zien dat het tot veel meer in staat is dan het bouwen van de kleine stadsautootjes van weleer. Zeker voor de Brabus geldt: ze kunnen niet eeuwig bescheiden blijven.
- Grote actieradius
- Zeer goede prestaties
- Zeer ruim, vooral achterin
- Forse prijs
- Onvolwassen software
- Beperkte in- en uitloophoeken / bodemvrijheid

