Peugeot 5008 (2009 - 2017)
Ruimte voor persoonlijkheid
Peugeot biedt een enorm aantal modellen aan: van de kleine 107 via de fraaie 308 CC tot de chique 607. Zelfs aan bijzondere wensen kan Peugeot voldoen met de 1007 (een eigenzinnig ruimtewondertje met schuifdeuren) of 4007 (een terreinauto met stijl). Maar vreemd genoeg was Peugeot al jaren niet vertegenwoordigd in de klasse van de middelgrote gezinsauto's, terwijl deze zogenaamde "MPV's" (Multi Purpose Vehicles) juist razend populair zijn. Daarom heeft Peugeot nu de oude "5"-reeks van stal gehaald; een nummer dat van oudsher wijst op royale gezinsauto's.
De 5008 wordt doelbewust gepresenteerd als een gezinsauto en niet als een "familiebusje". Bij het ontwerp stond de binnenruimte voorop, maar het gestroomlijnde uiterlijk doet denken aan een hoge stationcar. De slanke lijnen en aankleding met veel chroom geven de 5008 de flair die kenmerkend is voor Peugeot.

Ruimte
De 5008 biedt, afhankelijk van de uitvoering, plaats aan vijf of zeven personen. Beide varianten hebben dezelfde wielbasis. Wanneer wordt gekozen voor de vijfpersoons-uitvoering, is in de bagageruimte een extra vak onder de vloer te vinden.
De zevenpersoons-variant gebruikt dat vak om twee extra stoeltjes in op te bergen wanneer deze niet in gebruik zijn. Deze derde zitrij kan met een eenvoudige beweging worden uitgeklapt. De extra stoelen bieden ruimte aan twee kinderen of uiterst inschikkelijke volwassenen. Omdat de achterbank op rails staat, is eventueel meer beenruimte op de achterste zitrij te creëeren en dan zijn de achterste zitplaatsen iets minder krap dan gebruikelijk in dit segment. Met name de hoofdruimte achterin is bovengemiddeld goed. De zijairbags strekken zich uit over alle zitrijen, dus de veiligheid is zelfs op de achterste stoeltjes gewaarborgd.
De tweede zitrij (de achterbank) biedt volop hoofd- en beenruimte. De rugleuningen van de voorstoelen zijn voorzien van klaptafeltjes. In de vloer voor de achterbank zijn bergvakken gemaakt.
Optioneel kan de 5008 worden voorzien van een videosysteem dat links en rechts gescheiden is. Zo kan de ene passagier een film kijken, terwijl de andere met een spelcomputer speelt. Dit multimediasysteem wordt geleverd met twee draadloze (Bluetooth) hoofdtelefoons, zodat het vermaak achterin niet ten koste gaat van de rust voorin de auto.
Uitrusting
Zoals eerder aangegeven moet de 5008 de indruk geven van een gewone personenauto. Voorin geeft de auto daarom geen uitgesproken gevoel van ruimte, maar is het dashboard juist nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heengebouwd (zoals bij de 3008). De 5008 biedt de hoge zit van een MPV, maar het stuurwiel ligt juist onder dezelfde hoek als bij een personenauto.
De 5008 vormt voor Peugeot een nieuwe referentie op het gebied van bouwkwaliteit. De gebruikte materialen zijn inderdaad erg mooi. Dat geeft opnieuw het gevoel van een luxe auto en geen rijdende kinderkamer. De afwerking is echter voor verbetering vatbaar. De versnellingshendel heeft veel speling. Wanneer de middentunnel met de knie wordt geraakt, komt deze krakend in beweging en ook dat geeft niet het idee dat de 5008 solide is gebouwd.
De 5008 is voorzien van "head-up display" en dat werkt in de praktijk zo prettig dat deze voorziening zelfs van doorslaggevend belang kan zijn bij de keuze van een auto. De snelheidsmeter wordt in de voorruit geprojecteerd, zodat de bestuurder de ogen altijd op de weg kan houden. Naast de snelheid, wordt de afstand tot de voorligger in seconden getoond. Wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt, verschijnt een waarschuwing. Dezelfde elektronica wordt gebruikt om alvorens te parkeren te bepalen of de auto in het beoogde parkeervak zal passen.
Ook het navigatiesysteem is bijzonder. Het toont de landkaart niet alleen in 3D, maar zelfs compleet met glooiend berglandschap. Bij een afslag wordt een bijna fotorealistische weergave van het betreffende plaatsnaambord getoond. Een laatste nieuwigheid is dat het navigatiesysteem melding maakt van flitspalen (alleen in landen waar dit is toegestaan).
Het audiosysteem heeft een ingang voor externe apparaten en beschikt over twee (!) sleuven voor het lezen van SD-geheugenkaartjes, maar niet over een USB-aansluiting.

Rijden
Om de 5008 een zo veilig en dynamisch mogelijk weggedrag te geven, heeft Peugeot waar mogelijk gewicht bespaard. Zo is de motorkap van aluminium en zijn de zijschermen van kunststof. Een blik op de specificaties van soortgelijke auto's leert echter dat Peugeot hier slechts enkele kilo's mee heeft gewonnen; het verschil met de tegenstrevers is minimaal.
Het onderstel is afgekeken van de Citroën C4 Picasso, maar is aangepast door Peugeot. Het resultaat is dat de 5008 niet uitgesproken zacht is geveerd, zoals gebruikelijk bij Franse auto's. De 5008 heeft juist een stevig onderstel en dat zorgt er voor dat het weggedrag ook goed is met zeven personen of een flinke hoeveelheid bagage aan boord. De besturing is indirect, waardoor de auto niet uitdaagt tot snel bochtenwerk.
De gekozen velgmaat is in de praktijk van grote invloed op het weggedrag. Wanneer wordt gekozen voor 17 of 18 inch velgen, helt de auto minder over en is de besturing iets scherper. De 16 inch velgen in combinatie met Michelin-banden leveren een lager verbruik op (4 gram CO2 / km en 0,2 liter brandstof / 100 km minder). Let dus goed op de gemonteerde velgen bij een eventuele proefrit, dit is mede bepalend voor het karakter van de auto.
Diesel
De 5008 is bij introductie leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. De testrit vangt aan met de twee liter diesel. De "2.0 HDiF" is een product van deze tijd: de motor is sterk (150 pk / 340 Nm) en toch heel zuinig. Het karakter is vooral ontspannen: de dieselmotor biedt ongeacht het toerental volop trekkracht en is in alle situaties zeer stil.
Juist daarom valt het windgeruis op de snelweg op. Dit is niet het gebruikelijke bulderende geluid, maar een wat hogere toon met eenzelfde frequentie als de menselijke spraak. Daarom is de 5008 in decibellen gemeten een zeer stille auto, maar gevoelsmatig juist niet.
Benzine
De 1.6 liter turbo benzinemotor (156 pk / 240 Nm) heeft een bijzonder karakter. De "THP" (turbo high pressure) levert al bij een uitzonderlijk laag toerental heel veel souplesse. Pas bij een hoog toerental wordt de motor ook levendig. Mede daarom voorziet Peugeot in een schakelindicator, die aangeeft wat het beste moment is om een hogere of lagere versnelling te kiezen.

De "1.6 THP" is zo sterk, dat deze indicator onwaarschijnlijk vroeg suggereert een hogere versnelling te kiezen. Dit vraagt enige gewenning, maar uiteindelijk is juist deze turbomotor een echte aanrader. Wanneer kalm wordt gereden, is deze benzinemotor sterk als een diesel. Dan kan vroeg worden geschakeld, heerst rust in het interieur en blijft het verbruik laag. Wanneer de turbomotor wordt geprovoceerd, is deze forse familieauto aangenaam vlot.
Desondanks zijn de prestaties en het verbruik vergelijkbaar met die van de meeste andere auto's in dit segment. De ambiance in het interieur, het bijzondere motorkarakter en de moderne uitrusting zorgen er voor dat de 5008 wel een heel eigen persoonlijkheid heeft.

Conclusie
Peugeot wilde met de 5008 een auto maken die de ruimte en praktische mogelijkheden van een MPV biedt, maar het uiterlijk en de verfijning van een gewone personenauto benadert. Daarin is het merk geslaagd, maar de verschillen zitten slechts in details. Ook de 5008 is een grote, vierkante ruimteauto waarin iedere kubieke centimeter nuttig is gebruikt. De vormgeving geeft de 5008 net iets meer flair dan gebruikelijk.
Ook technisch zijn het slechts details waarin de 5008 verschilt van de belangrijkste concurrenten, maar ook hier slaagt Peugeot er in het gevoel van een personenauto net iets meer te benaderen. Het weggedrag is prima en het onderstel goed afgesteld op rijden met een volle lading. De motoren zijn modern en leveren prima prestaties, terwijl het verbruik laag is.
- Geslaagde vormgeving
- Sterke, zuinige turbomotoren
- Voelt en rijdt als een personenauto
- Geen solide gevoel
- Storende windruis op hoge snelheid
- Versnellingshendel heeft veel speling