Publicatiedatum: 5 oktober 2006
Ford Galaxy (2006 - 2015)
Autotest

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Grote broer

Autotest - Tegelijkertijd introduceerde Ford twee nieuwe MPV's: de S-MAX en de Galaxy. De basis van beide auto's is gelijk, maar ieder heeft een eigen karakter. De S-MAX is een luxe reisauto die het comfort dankt aan overvloedige ruimte. Het is een uniek ruimtewonder dat in de test als best rijdende MPV van dit moment werd beoordeeld. Nu is het de beurt aan de Galaxy: een familieauto waarbij diezelfde ruimte wordt ingezet voor een maximum aan praktische mogelijkheden.

Omdat de S-MAX en Galaxy technisch veel overeenkomsten vertonen, is voor deze tweede test van het tweetal bewust voor een compleet andere uitvoering gekozen. De eerder gereden S-MAX was voorzien van de sterkst leverbare benzinemotor en een bescheiden uitrustingsniveau. De nu geteste Galaxy heeft een dieselmotor in het vooronder en kent de meest riante uitrusting.

Groots

De Galaxy is nog groter dan de S-MAX en behoort daarmee tot de allergrootste MPV's (multi purpose vehicle) op de markt. De Galaxy past nauwelijks in een parkeervak. Door de hoogte van 1 meter 81 is menig parkeergarage of wasstraat te laag voor de Galaxy. Krappe bochten moeten zorgvuldig worden gestuurd, anders pakken de achterwielen een stoeprandje mee. Helaas heeft alleen de linker buitenspiegel een dodehoek-voorziening; het zicht naar rechts is daarom iets minder.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

De wegligging van de Galaxy is niet zo goed en vertrouwenwekkend als die van de S-MAX. De Galaxy is 15 cm hoger dan de kleinere broer en het onderstel is iets zachter afgeveerd. Vooral wanneer de auto zwaar is beladen, hangt de Galaxy nadrukkelijk over in de bocht. Dit is echter niet ongebruikelijk voor mastodonten als deze en als vanzelf dwingt de Galaxy een aangepaste rijstijl af. Zowel parkeerhulp als een elektronisch stabiliteits programma zijn niet standaard is dat is een gemis op een auto als deze.

De twee liter viercilinder "Duratorq" dieselmotor (met roetfilter) past goed bij het karakter van de auto. Dat is te omschrijven als: niet snel, maar wel heel sterk. Snel ergens voor- of tussenduiken is lastig, maar eenmaal op snelheid blijft de Galaxy diesel moeiteloos accelereren. Ook bij volle belasting heeft de zelfontbrander altijd voldoende reserve om vlot met het overige verkeer mee te komen. Dankzij de zesde versnelling is de Galaxy aangenaam stil. Op de buitenweg zijn motor en banden nauwelijks hoorbaar. Afhankelijk van het weer is de rijwind iets of goed hoorbaar.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Luxe

Zoals eerder aangegeven is voor deze test gekozen voor het meest luxueuze "Ghia"-uitrustingsniveau. Daar bovenop is de testauto voorzien van vrijwel alle leverbare opties. De prijs loopt daarom op van 41.000 euro voor de standaard Ghia-uitvoering tot 58.000 euro voor de rijklare testauto.

Standaard is de Galaxy Ghia voorzien van links/rechts gescheiden airconditioning (inclusief pollenfilter en luchtroosters achterin), dakrails, licht- en regensensor, elektrisch verstelbare voorstoelen, een uitgebreide boordcomputer, een audiosysteem (met MP3) en cruisecontrol. De laatste drie zijn met knoppen op het stuurwiel te bedienen wat zowel prettig als heel veilig is.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

In de geteste uitvoering doet deze luxe familiebus niet onder voor een chique zakenauto met eenzelfde prijskaartje. Maar de goedbedoelde weelderige uitstraling maakt het interieur rommelig. Het dashboard is gemaakt van twee tinten donker kunststof, glimmend chroom, strak aluminium en klassieke houtstrips. Dat is te veel van het goede en geeft een onrustige aanblik.

De indeling van het beeldscherm van het navigatie-, audio- en communicatiesysteem geeft zo veel informatie tegelijk dat het eveneens onoverzichtelijk wordt. De Bluetooth telefoonkoppeling werkt matig: de stem van de gebelde buldert het interieur in, terwijl de Galaxy-rijder aan de andere kant slecht is te verstaan.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Ruimte

De Galaxy is de familie-variant van Ford's nieuwe MPV duo, maar is net als de hippe S-MAX voorzien van gewone scharnierende achterdeuren. Dat is jammer, want kinderen gooien het portier vaak overenthousiast open met lakschade als gevolg. Met een schuifdeur bestaat dat risico niet.

De royale portieren geven toegang tot een gigantische binnenruimte. De been- en hoofdruimte voorin is overweldigend, een gevoel dat door de ver naar voren geplaatste voorruit nog eens wordt versterkt. Voorin telt de Galaxy legio bergruimte, waaronder een groot vak midden op het dashboard. Een aan te bevelen optie is het "Travel Pack 1" dat bestaat uit een serie forse bergvakken in het dak, inclusief een praktische tweede binnenspiegel om kinderen op de achterbank in de gaten te houden.

Ford Galaxy (2006 - 2015)
Ford Galaxy (2006 - 2015)

Op de eerste achterbank is de ruimte wederom overvloedig. Zelfs als de voorstoelen ver naar achteren staan, zitten grote volwassenen nog ruim achterin. De klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen zijn handig, maar ingeklapt kan het harde plastic onaangenaam tegen de knieën drukken. Het optionele "DVD family entertainment system" bestaat uit beeldschermen achterop de hoofdsteunen van de voorstoelen, draadloze hoofdtelefoons en een DVD-speler onder de bijrijdersstoel. Het functioneert in de praktijk prima en kinderen zijn er dolgelukkig mee.

De tweede achterbank biedt geen uitzicht op de mobiele bioscoop. Deze stoelen bieden minder ruimte dan de eerste achterbank. De hoofdruimte is voldoende, maar de hoge laadvloer betekent dat de achterste passagiers altijd met opgetrokken benen moeten zitten. De stoelen van de eerste achterbank maken voldoende ruimte om de klim naar de tweede achterbank makkelijk te maken.

Alle stoelen kunnen ook geheel plat worden gevouwen om de Galaxy om te toveren tot een riante bestelbus. De stoelen hoeven hiervoor niet uit de auto te worden genomen. Het "Ford Fold Flat" systeem werkt logisch en eenvoudig, kinderen hadden het bij de eerste poging meteen door.

Conclusie

Ford doet een uniek aanbod door een duo van nieuwe MPV's te introduceren. Na twee proefritten is duidelijk dat de beide auto's ondanks de technische verwantschap ieder een heel eigen karakter hebben. De S-MAX is de best rijdende auto van het tweetal en is bovendien zo mooi dat een vrijgezel er nog met plezier mee rijdt.

De Galaxy is een echte familie-auto die van voor tot achter en van boven tot onder is volgestopt met ruimtebesparende vindingen, kindvriendelijke voorzieningen en moderne techniek. Daarmee zijn de rollen verdeeld: de S-MAX is jong, snel en wild. De Galaxy is de grote broer: verstandig, degelijk en familiaal.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Prima rijeigenschappen
  • Ruim, doordacht en praktisch
min
  • Geen schuifdeuren
  • ESP en parkeerhulp niet standaard