Opel Ampera
Opel Ampera debuteert in 2011
De vijfdeurs Ampera telt vier zitplaatsen en werd geïnspireerd op de combinatie van beeldende kunst en Duitse precisie die centraal staat in Opels designfilosofie. Hij neemt ook diverse stijlelementen van de showauto's Flextreme en GTC Concept over.
Aerodynamica is een cruciale factor als men de actieradius wil maximaliseren. De GM-ingenieurs en -designers hebben samengewerkt om de luchtstroom rond de voorruit en buitenspiegels van de Ampera te optimaliseren. Ze besteedden ook veel aandacht aan de achterkant, met een speciaal ontworpen spoiler en zuivere scheidingselementen. Voor de grille aan de voorkant en de remschijfbevestigingen op de vijfspakige lichtmetalen 17'-sportvelgen werden lichte materialen gebruikt in de vorm van heldere afdekkingen in policarbonaat. Dat hielp de luchtweerstand in kritieke luchtstroomzones te beperken.
De Ampera voldoet qua ruimte, comfort en gebruiksgemak aan de eisen die klanten stellen aan een vijfdeurs auto met vier plaatsen en een bagageruimte van 301 liter. Het interieur is afgewerkt in de kleur Jet Black, met accenten in Spice Red en lak in Dark Argent Metallic op het centrale gedeelte van het dashboard voor een sportieve uitstraling.
De wielen van de Ampera worden op elk moment en bij elke snelheid elektrisch aangedreven. Voor gecombineerde ritten tot 60 km rijdt hij op elektriciteit met de energie opgeslagen in de lithium-ionbatterij van 16 kWh en stoot hij dus helemaal geen CO2 uit. Wanneer de energie van de batterij is opgebruikt, breidt de motor-generator de actieradius van de Ampera uit tot meer dan 500 km. De Ampera kan aan een standaard 230V-stopcontact worden opgeladen. GM Europe bestudeert momenteel samen met energiebedrijven, zoals het Spaanse Iberdrola, de vereisten van een oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's.
GM zal het batterijpack van de Ampera produceren in de eerste lithium-ionfabriek die door een grote Amerikaanse autofabrikant zal worden uitgebaat. De ruim 220 lithium-ioncellen in het T-vormige pack bieden voldoende vermogen. De nagenoeg stille elektromotor levert direct 370 Nm koppel, het equivalent van 150 pk, en dat volstaat voor een sprint van 0 tot 100 km/u in ongeveer negen seconden en een topsnelheid van 161 km/u.
Opel schat dat een kilometer in de elektrisch aangedreven Ampera met de huidige brandstofprijzen ongeveer een vijfde kost van een kilometer met een conventionele benzinemotor.
