8 november 2019
Mercedes-Benz GLC 300e

Mercedes-Benz GLC 300e

De fijnste

Rij-impressie | Er is nieuws te melden over de Mercedes-Benz GLC. De middelgrote SUV is aangepast voor modeljaar 2020. Het uiterlijk is opgefrist, het infotainment is vernieuwd en de GLC beschikt voortaan over de derde generatie van Mercedes-Benz' plug-in hybride aandrijving. Daarmee kunnen meer kilometers elektrisch worden afgelegd en wordt de GLC voordeliger in aanschaf en gebruik. Maak kennis met de "GLC 300e".
Nieuwe vloermatten voor de GLC?
Dat kan! Vanaf € 45,-
Just Carpets.nl

Mercedes-Benz is druk bezig met het "elektrificeren" van bestaande modellen. Dat varieert van een eenvoudige elektrische hulpmotor tot volledig elektrische aandrijving. De GLC is al sinds de introductie van het model in 2015 verkrijgbaar als hybride. Toch is ook de GLC meegenomen in de recente vernieuwingsdrang, want de afgelopen jaren heeft de techniek zich sterk ontwikkeld. Daarom komt de derde generatie van Mercedes-Benz' hybride aandrijving ook naar de GLC.

Mercedes-Benz GLC 300e

Plug-in hybride

Nog steeds is de GLC een zogenaamde "plug-in hybride". Dat betekent dat energie niet alleen wordt teruggewonnen tijdens afremmen en uitrollen, maar dat ook kan worden geladen met een stekker. Het voordeel daarvan is dat het aandeel van de elektromotor groot is en dat de auto per saldo zuiniger rijdt (zolang regelmatig wordt opgeladen). Laden kan thuis (10% tot 100% in 5 uur bij 2.3 kW, 10 A) of aan een publiek laadpunt (10% tot 100% in 1.5 uur bij 7.4 kW, 16 A). Dit is veel sneller dan bij de "GLC 350e" uit 2015, maar in tegenstelling tot andere plug-in hybrides van Mercedes-Benz kan de GLC niet snelladen. Tijdens de test met de eerste GLC hybride kon 37 km elektrisch worden afgelegd. Dankzij een grotere accu kon tijdens deze hernieuwde kennismaking 45 km geheel elektrisch worden gereden tot de accu leeg was.

Wanneer wordt gekozen voor volledig elektrische aandrijving is de "300e" nog comfortabeler en grootser dan een gewone GLC. De prestaties zijn niet noodzakelijkerwijs beter, maar omdat ze worden geleverd in volmaakte stilte en met een perfecte souplesse voelt de hybride superieur. Vergelijk het met een atleet en een recreatieve sportier die dezelfde prestatie leveren. De atleet doet het met zoveel gemak dat het toch beter lijkt. De aandrijflijn van de 300e wordt gevormd door een 2.0 liter viercilinder motor (211 pk / 350 Nm) en een elektromotor (121 pk / 440 Nm) die samen het gevoel geven dat er een riante (maar soms wat rauwe) zescilinder in het vooronder ligt. Kortom: deze aandrijflijn deugt!

Mercedes-Benz GLC 300e

De bestuurder kan er voor kiezen om één van beide motoren voorrang te geven of om beide motoren samen te laten werken. Dat laatste is handig wanneer afstanden groter dan 50 km moeten worden afgelegd. Door in het navigatiesysteem de bestemming op te geven, kan de computer berekenen hoe en waar welke motor het beste kan worden ingezet. Op die manier kan de beschikbare accu-capaciteit optimaal benut worden tot de bestemming is bereikt. Wanneer geen bestemming wordt ingegeven, wordt de benzinemotor op hoge snelheid en de elektromotor op lage snelheid gebruikt. In beide gevallen is de GLC vlot en comfortabel. Slechts een enkele keer wordt de rust verstoord doordat het samenspel van de beide motoren en de versnellingsbak niet soepel verloopt (concurrenten die beide motoren koppelen met een CVT-automaat of een "planetair"-stelsel zijn hier in het voordeel).

„van alle uitvoeringen van de GLC die in de loop der jaren zijn getest, is deze nieuwe 300e zonder twijfel de fijnste“

De GLC werd gereden tijdens een door Mercedes-Benz georganiseerd evenement waarbij alle elektrische en deels elektrische modellen beschikbaar waren. Naast de veel grotere GLE valt op dat de GLC beter in balans is. De verhoudingen tussen gewicht, onderstel, lengte en breedte van deze auto kloppen helemaal. Daarom geeft de GLC de bestuurder als vanzelf veel vertrouwen in de capaciteiten van de auto en dat zorgt weer voor ontspannen autorijden. Sterker nog: van alle uitvoeringen van de GLC die in de loop der jaren zijn getest, is deze nieuwe 300e zonder twijfel de fijnste.

Mercedes-Benz GLC 300e
Mercedes-Benz GLC 300e

Facelift

De nieuwe hybride-aandrijflijn is de belangrijkste vernieuwing voor modeljaar 2020, maar er is meer nieuws te melden. Zo is de GLC 300e standaard voorzien van LED-koplampen die een grotere lichtopbrengst hebben en kleiner van omvang zijn. Daarom is het front iets aangepast en heeft de GLC recht van voren gezien een venijnigere blik gekregen. Aan de achterzijde loopt het chromen sierdeel nu om de uitlaten en de bodembescherming heen, niet meer alleen er bovenlangs.

Omdat bij het ontwerp van de GLC al rekening was gehouden met elektrische aandrijving, is de binnenruimte van de hybride en de versies met alleen een verbrandingsmotor gelijk. Ook de nieuwe, grotere accu brengt daar geen verandering in. Alleen de bagageruimte is en blijft een fractie kleiner dan die van de standaard GLC en meet nu 395 liter (1.445 liter met opgeklapte achterbank). De ruimte voor- en achterin is als vanouds prima, waarbij opvalt dat het dashboard nadrukkelijk om de inzittenden heen is gebouwd. Deze SUV is geen ruimtewonder waarbij de bestuurder hoog op de bok zit omringd door zeeën van ruimte. De GLC daarentegen geeft het geborgen gevoel van een gewone personenauto, maar dan met een iets machtiger gevoel en beter zicht rondom.

Voor modeljaar 2020 is de uitrusting op details aangepast. De GLC kreeg een modern infotainment-systeem, maar het innovatieve "MBUX" met grote beeldschermen en spraakherkenning komt niet naar de GLC. Daarvoor zouden onderhuids te veel aanpassingen nodig zijn en dat is te ingrijpend voor een facelift. Dat wil niet zeggen dat de GLC ouderwets is, want het beeldscherm achter het stuurwiel (met wisselende weergave voor elektrisch rijden en hybride rijden) en het grote scherm op het dashboard bieden nog steeds alle mogelijkheden die mogen worden verwacht van een auto in dit segment. Ook op het gebied van integratie met mobiele telefoons is de GLC helemaal bij de tijd.

Mercedes-Benz GLC 300e

Conclusie

De Mercedes-Benz GLC heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2020. Daarbij draait het nauwelijks om het uiterlijk of de uitrusting, maar vooral om de aandrijflijn. De GLC was al bij de introductie van het model in 2015 leverbaar als hybride. Nu is de GLC voorzien van de derde generatie van Mercedes-Benz' hybride-techniek. Het verschil is in de praktijk overduidelijk: er kan een grotere afstand geheel elektrisch worden afgelegd en vervolgens kan sneller worden geladen. Ook het samenspel van de benzine- en de elektromotor is verfijnd (maar nog niet perfect).

Daarnaast heeft de GLC talloze kleine aanpassingen ondergaan waardoor het gehele plaatje nog beter klopt. Van de zitpositie tot het weggedrag: alles deugt aan de GLC. Daardoor is de Mercedes-Benz GLC 300e niet alleen een verstandige keuze, maar ook een hele fijne auto om te rijden.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Vlot, stil en zuinig
  • Voordelig in gebruik
min
  • Niet voorzien van MBUX
  • Samenspel benzine- en elektromotor niet altijd perfect
247autoverkopen
Volvo XC60Volvo XC60
"Recht op het doel af"
Jaguar I-PACEJaguar I-PACE
"De beste Jaguar"
Mitsubishi OutlanderMitsubishi Outlander
"Vandaag is alles beter"
Lexus NXLexus NX
"De slimste"
Honda CR-VHonda CR-V
"Omdat het altijd slimmer kan"