Publicatiedatum: 23 oktober 2019
Mercedes-Benz CLA
Autotest

Mercedes-Benz CLA

Vorm voor functie?

Autotest - Wie denkt aan een Mercedes-Benz, denkt aan een klassiek gelijnde sedan. En dat beeld koestert Mercedes-Benz sinds jaar en dag voor de trouwe klanten. Tegelijkertijd wil Mercedes-Benz ook vernieuwen en daa nieuwe klanten aanspreken. Zo biedt het merk met de ster diverse mengvormen tussen bestaande modellen aan. De CLA is een mix van een sedan en een coupé. Is de CLA daarmee alleen anders, of biedt dit ongewone model ook echt meerwaarde?

Mercedes-Benz heeft diverse modellen waarmee het een nieuwe, jonge doelgroep wil aanspreken. De  A-Klasse biedt de geavanceerde techniek en de verfijning die kenmerkend is voor Mercedes-Benz, maar dan in een compacte verpakking en tegen een "compacte" prijs. De B-Klasse is de ruime gezinsauto op basis van de A-Klasse. De CLA gaat nog een stap verder: die voegt aan dit alles ook nog eens onderscheidende vormgeving toe. De CLA is namelijk een combinatie van een sedan en een coupé.

Mercedes-Benz CLA

Lijdend voorwerp voor deze test is de tweede generatie van de CLA en die heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt ten opzichte van de eerste. Het concept is hetzelfde gebleven, maar de eerste CLA was kort en gedrongen om tot een gespierde uitstraling te komen. De verhoudingen van deze tweede generatie benadrukken juist de lengte, waardoor deze CLA uitgesproken elegant voor de dag komt. Tegelijkertijd zorgen de stompe neus en de "powerdomes" op de motorkap voor een sportieve uitstraling.

Van binnen combineert de CLA de ruimte van een sedan met het geborgen gevoel van een coupé. De ruimte voor- en achterin is heel behoorlijk. Het coupé-gevoel is te danken aan stijlloze zijruiten, kleine buitenspiegels, stevige stoelen (voor sommigen misschien te stevig) met geïntegreerde hoofdsteunen en de zithouding.

Mercedes-Benz CLA

MBUX

Het interieur vormt een combinatie van luxe, sportiviteit en moderne techniek. De luxe komt van het uitrustingsniveau, de hoogwaardige materialen en de hoge afwerkingskwaliteit. De sportiviteit is te danken aan kleurige accenten (rode stiksels in het geval van de testauto), luchtroosters in de vorm van turbines (die uiterst hinderlijk reflecteren in de zijruiten) en de eerder genoemde sportstoelen.

Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz CLA

De moderne techniek komt van "MBUX". Dit staat voor "Mercedes-Benz User eXperience" en wordt gevormd door twee schermen die samen het dashboard domineren. Een beeldscherm achter het stuurwiel neemt de taak van de klokken (snelheidsmeter / toerenteller) over en biedt als voordeel dat de bestuurder uit diverse layouts zelf een favoriet kan kiezen. Een beeldscherm midden op het dashboard wordt gebruikt voor het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het navigatiesysteem werkt met "augmented reality": over camerabeelden worden pijlen getoond, zodat de bestuurder precies ziet welke afslag of rijstrook moet worden genomen.

Wat MBUX echt bijzonder maakt, is de bediening. Dit gebeurt primair met knoppen en aanraakgevoelige paneeltjes (vergelijkbaar met de "touchpad" op een laptop) op het stuurwiel, die zo logisch werken dat zelfs complexe handelingen kunnen worden verricht zonder de handen van het stuur te halen. Daarnaast accepteert MBUX gesproken commando's, net zo als een slimme assistent op een telefoon of luidspreker. Daarbij kan MBUX gebaren herkennen en houdt bij het uitvoeren van een commando rekening met wie het gebaar maakt (de bestuurder of de bijrijder, bijvoorbeeld in het geval van activeren van de stoelmassage of -verwarming). Op het moment van schrijven is MBUX zo'n twee jaar op de markt en nog steeds heeft Mercedes-Benz hiermee een royale voorsprong op de directe concurrenten. Sterker nog: MBUX werkt zo prettig, dat alleen dit al een reden is om voor Mercedes-Benz te kiezen.

Uiteraard is de CLA ook voorzien van de nodige semi-zelfrijdende functies, waarmee de veiligheid en het comfort worden vergroot. Afhankelijk van de gekozen opties kan de CLA assisteren bij het remmen, sturen en gas geven. Dit werkt grofweg even goed als bij andere merken. Een groot verschil zit in de manier waarop Mercedes-Benz ingrijpt bij gevaar. In plaats van een stuurcorrectie, wordt gekozen voor een kortstondige remingreep op het linker- of rechterwiel. Hierdoor krijgt de auto een ruk naar links of rechts en wie daar niet op bedacht is kan hier flink van schrikken. Mercedes-Benz kiest voor deze weinig subtiele aanpak omdat het in noodsituaties effectiever zou zijn.

„Bij de CLA gaat het niet alleen om de bestemming, maar net zo zeer om de reis daar naartoe“

Rijeigenschappen

De CLA onderscheidt zich niet alleen met het uiterlijk, maar ook met de rijeigenschappen. Terwijl de A-Klasse waarop hij is gebaseerd een goedmoedig karakter heeft, staat de CLA op scherp. Zeker de hier gereden CLA 220 met AMG-pakket en optionele 19 inch velgen geeft iedere rimpeling in het wegdek luid en duidelijk door aan de inzittenden. Dit is daarom geen auto die zich leent voor een vloeiende rijstijl, zoals de klassieke sedans van Mercedes-Benz. In plaats daarvan moet de CLA met een ferme hand gereden worden! Bij sportief rijden geeft dit eerst zo onrustige karakter juist heel veel voldoening en dan is de CLA merkbaar in "zijn" element. Bovendien reageert de CLA dan uiterst alert op commando's van de bestuurder en toont zich uiterst capabel met een prima wegligging.

Mercedes-Benz CLA

Alhoewel de CLA ongebruikelijke rijeigenschappen heeft voor een Mercedes-Benz, is het DNA van het merk wel degelijk terug te vinden. Een deel van de testrit is gereden bij hevige regenval en sterke wind en dat had vrijwel geen invloed op de rijeigenschappen. Ook onder zware omstandigheden toont de CLA zich capabel en bleef een zekere rust in de cabine bewaard.

Prestaties

Eerder maakte Autozine al kennis met de CLA Shooting Brake, de "stationcar" variant van de CLA. Dat was een CLA 200 met 163 pk / 250 Nm sterke viercilinder 1.4 liter benzinemotor. Voor deze "sedan" is gekozen voor de CLA 220, die wordt aangedreven door een viercilinder 2.0 liter benzinemotor die 190 pk / 300 Nm levert. Op papier zijn dat al finke verschillen, in de praktijk zijn ze nog groter.

De A-Klasse en CLA met "200" motor worden gekenmerkt door rust en souplesse. De CLA 220 biedt diezelfde rust, maar geeft vanaf het eerste moment ook nog eens het gevoel dat er heel veel meer mogelijk is. De CLA 220 laat zich kalm rijden en dankzij de zevende versnelling is het toerental op de snelweg aangenaam laag. Geef echter meer gas (of activeer de sportmodus!) en de CLA 220 zet een luide keel op, hangt nerveus aan het gas en ontpopt zich als echte mannetjesputter. De automaat houdt het toerental hoog, waardoor het volle vermogen altijd paraat staat. Dan is de CLA minstens zo spannend om te rijden als om naar te kijken!

Mercedes-Benz CLA

Conclusie

De Mercedes-Benz CLA is een bijzondere auto, dat is na één blik duidelijk. Maar biedt de CLA ook meerwaarde? Na uitgebreid testrijden luidt het antwoord op die vraag: ja, zeker. De verschillen met zowel de concurrentie als de andere compacte modellen van Mercedes-Benz zijn overduidelijk.

Ondanks de uitgesproken vormgeving, gaat vorm zeker niet voor functie. Onder het bijzonder gelijnde koetswerk gaat een relatief ruime en praktische auto schuil. En omdat de CLA de technische basis deelt met onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse, is de uitrusting net zo compleet en zelfs vooruitstrevend te noemen. Het grote verschil zit in de rijeigenschappen: de CLA heeft een uitgesproken sportief karakter. Wie een auto zoekt die zichzelf bij voorkeur wegcijfert en het rijden zo comfortabel en veilig mogelijk moet maken, zal zich daarom prettiger voelen bij de A-Klasse en B-Klasse. De CLA daarentegen is een bijzondere auto die altijd duidelijk aanwezig is. Bij de CLA gaat het niet alleen om de bestemming, maar net zo zeer om de reis daar naartoe.

plus
  • Bijzonder om te zien en te rijden
  • CLA 220 is vlot en relatief zuinig
  • Even ruim en praktisch als een doorsnee auto
min
  • Hevige remingrepen i.p.v. subtiele stuurcorrecties
  • Hinderlijke reflectie ventilatieroosters in zijruiten