Mazda 3 (2003 - 2008)
Wie van de drie?
1: Uiterlijk
De Mazda3 is vooralsnog in twee uitvoeringen leverbaar: sedan en sport. Dit laatste is een alternatieve benaming voor "hatchback". De gereden "sport" geeft in eerste instantie geen reden tot opwinding. Alhoewel duidelijk zichtbaar is dat de ontwerpers werk hebben gemaakt van het lijnenspel, straalt de auto weinig karakter uit. Terwijl de laatste Japanse auto's meer persoonlijkheid hebben dan ooit te voren, is dat bij de testauto ver te zoeken. Dit heeft echter puur te maken met de (basis) uitvoering van de testauto. Mazda toont na de testrit een luxe 2-liter variant en die heeft dankzij andere bumpers, grille, spoilers en achterlichten alle flair en uitstraling om ook de meest verstokte Europeaan over de streep te trekken.
Ongeacht de uitvoering, is het interieur van iedere 3 reden om de ogen eens goed de kost te geven. Het ontwerp is een mengvorm van het interieur van de Mazda2 en Mazda6. Het dashboard is zwart, maar dankzij witte opdruk en rode accenten zowel fraai als overzichtelijk. Het lederen stuurwiel is voorzien van een verchroomd Mazda-logo en ligt prima in de hand. Bovendien is de bediening van het audiosysteem op het stuurwiel te vinden. De hier gereden "Touring" versie is een basismodel, maar heeft toch al elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning en het genoemde audiosysteem (dat standaard overigens alleen een radio bevat). Op het gebied van passieve veiligheid is de testauto voorzien van zes airbags en ABS.
2: Motor
Zodra de sleutel wordt omgedraaid verschijnt de tekst "Hello!" in het centraal geplaatste display. Daarop komt een 1.6-liter benzinemotor tot leven. Ook dit is één van de basismotoren, want de 3 is ook leverbaar met een 2-liter benzinemotor of een tweetal diesels. De motor is stil en heeft een levendig karakter. De auto reageert alert op het gas en zet bovendien prima prestaties neer. In de stad en op provinciale wegen is de Mazda3 1.6 een vlotte auto. Op de snelweg is bij snelheden boven de 120 enig geduld nodig tijdens een tussensprint, maar ook dan wil de auto nog graag.
Het motorgeluid is steeds bescheiden, maar dat geldt helaas niet voor de andere rijgeluiden. Het rollen van de banden is nadrukkelijk hoorbaar. Ook matige wind zorgt al -afhankelijk van de windrichting ten opzichte van de auto- voor bijgeluiden.
Gedurende de test valt op dat de benzinemeter het eerste uur vastberaden op "max" blijft staan. Na een volle dag rijden en fotograferen, is het niveau nog maar met een kwart gedaald. Dit komt niet alleen omdat de auto relatief zuinig is. De tankinhoud bedraagt 55 liter en dat is bijzonder royaal bemeten voor een auto als deze. Wie niet graag bij de pomp staat, heeft aan de 3 een goede.
3: Rijplezier
In vergelijking met de Mazda 323, biedt deze opvolger duidelijk meer rijplezier. Het onderstel is iets steviger en vooral communicatiever. Het comfort van de 323 is aangevuld met een levendig gedrag, waardoor de bestuurder precies weet wat de auto wel en niet kan. Wat de Mazda3 kan blijkt al snel. De wegligging is bovengemiddeld goed en de 3 laat zich met hoge snelheid door bochten sturen. Hoe harder, hoe leuker en hoe beter de auto lijkt te reageren.
Dat een goede wegligging niet alleen leuk is, maar ook heel veilig, blijkt aan het einde van de testperiode. Een Engelse auto staat op de vluchtstrook en maakt aanstalte om met onwaarschijnlijk lage snelheid in te voegen. Ondergetekende gaat alvast een baan naar links om problemen te voorkomen. De toerist rijdt echter stapvoets de tweede rijbaan op, waarop de testauto met hoge snelheid een ongeplande uitwijkproef moet doen (de "eiland uitwijkproef"). De Mazda3 heeft geen enkel probleem met de plotselinge manoeuvre en bewijst dat rijplezier bij Mazda ook veiligheid betekent.
Conclusie
De Mazda3 heeft drie punten om zich duidelijk van de concurrentie te onderscheiden. De eerste daarvan is een sportieve ondertoon die veel rijplezier en actieve veiligheid biedt. Daarbij komt een vlotte en levendige 1.6-liter benzinemotor. Dankzij een fors bemeten brandstoftank komt de auto ook nog eens bovengemiddeld ver zonder tankstop. Het derde onderscheidende punt is het fraaie interieur dat daarbij bovengemiddeld veel ruimte voor- en achterin biedt. Rest alleen de vraag: wie van de 3 moet het worden? De Exclusive, Active of Touring?
- Fijne 1.6 motor
- Fraai en ruim interieur
- Uitstekende wegligging / veel rijplezier
- Zijwindgevoelig
- Onopvallende vormgeving