MINI Cooper D
Schoonheid
Deze eerste in Nederland verkrijgbare MINI met dieselmotor schaamt zich er niet voor. Druk op de startknop en de zelfontbrander nagelt er lustig en goed hoorbaar op los. Het lijkt wel een vrachtwagentje! De motor is ontwikkeld door Peugeot, maar de fijnregeling (lees: chiptuning) is in handen van Mini.
Zakelijk alternatief
Mede daarom presteert de Cooper D als een echte MINI. Net als de gewone MINI is dit zakelijk verantwoorde alternatief vanaf het eerste moment levendig en zelfs uitdagend. De verleiding is onweerstaanbaar om alles en iedereen te laten zien waar dit kleintje toe in staat is. Zowel in de stad als op de snelweg zijn de prestaties uitstekend. De Cooper D is sneller dan een "MINI One" (het basismodel) en een fractie trager dan de "Cooper" op benzine.
Toch is de Cooper D niet alleen bedoeld om werkgevers tevreden te stellen die alleen dieselauto's willen leasen. De Cooper D is een regelrecht zuinigheidswondertje. Zelfs wanneer het snelheidspotentieel regelmatig ten volle wordt benut, bedraagt het gemiddelde testverbruik over ruim duizend kilometer 4.1 liter per 100 km. Wie de rijstijl aanpast en gaat voor het milieu kan op 3,6 liter dieselolie per 100 km uitkomen.
Milieuridder
Daarmee is de Cooper D niet uniek, maar wel beduidend zuiniger dan gemiddeld. Alleen echte milieuridders als de "Volkswagen Polo Blue Motion" en de "Smart ForTwo CDi" doen het significant beter.
Vanaf modeljaar 2008 (dat al in augustus 2007 aanvangt!) wordt de MINI voorzien van diverse brandstofbesparende voorzieningen, waardoor het verbruik nog lager wordt. Daaronder is een stop/start systeem, dat de motor automatisch uitschakelt bij het verkeerslicht en weer start bij het wegrijden. Bij remmen en uitrollen wordt verloren energie herwonnen en omgezet in elektriciteit, wat het verbruik ook verlaagt. Een roetfilter is nu al standaard.
Remmen is optioneel
Het gunstige verbruik doet niet af aan de prima prestaties en al helemaal niet aan de wegligging. De wegligging van de Cooper D is zo goed dat remmen voor bochten puur optioneel is. Het onderstel is stevig, maar zeker niet oncomfortabel. Het gevoel in het stuur is nagenoeg perfect; menig "wannabe" sportwagen doet het slechter.
Bij volstrekt dwaze snelheden kan het stuur worden omgegooid. Daarop bijten de banden zich vast, vliegen alle losliggende spullen door het interieur en zetten eventuele passagiers zich schrap. Het onderstel geeft geen krimp, de bestuurder (m/v) geniet.
Wanneer de MINI-coureur er een heel enkele keer in slaagt te ver te gaan, glijdt de auto over de voorwielen weg. Dankzij de goede communicatie tussen auto en bestuurder is dit verbluffend eenvoudig weer te corrigeren.
Sneeuwwitje
Een deel van de pret is te danken aan het ijzersterke imago van de MINI. Sinds de jaren '60 van de vorige eeuw staat Mini voor durf, charme, vrijheid en levenslust. De testauto is uitgevoerd in de modekleur van dit moment: wit ("Pepper White" is de vakterm voor deze tint). Iedereen vindt de nieuwe MINI leuk en mooi, overal ontvangt de testauto een warm onthaal.
Een nadeel van de retro-vormgeving is de rechtopstaande voorruit. Die vangt zeer veel vuil en ook het risico op steenslag is beduidend groter dan bij menig andere auto.
Interieur
Het interieur is eveneens gebaseerd op de oer-Mini. Dat komt terug in het gebruik van tuimelschakelaars en de gigantische snelheidsmeter midden op het dashboard. Een leuk detail van deze ijdeltuit op wielen is de traploos instelbare kleur van de sfeerverlichting.
De binnenruimte is matig. Voorin zit iedere bestuurder ongeacht het postuur prima. Maar de achterbank is zo goed als onbruikbaar door de minimale beenruimte. De bagageruimte is klein voor een auto als deze.
In vergelijking met de eerste generatie "New Mini" is deze nieuwste incarnatie moderner en ergonomischer. De uitrusting is ondanks de nostalgische uitstraling zeer modern met voorzieningen voor MP3 (zowel van CD-ROM als via een externe aansluiting) en koppeling met een Bluetooth telefoon.
Conclusie
Wie is de schoonste van het land? De Mini Cooper D is in absolute zin niet de allerzuinigste of de minst vervuilende auto die er is. Maar de Cooper D is wel degelijk zeer zuinig en relatief schoon. Vanaf modeljaar 2008 (lees: augustus 2007) wordt de auto dankzij diverse aanpassingen zelfs nog schoner.
Bovendien heeft de MINI een ijzersterk imago, een moderne uitrusting en uitmuntende rijkwaliteiten. Een goed karakter is een essentieel onderdeel van echte schoonheid en daarom is de Mini Cooper D de schoonste van het land!
- Zeer zuinig
- IJzersterk imago
- Heel veel rijplezier
- Matige ruimte achterin
- Gordels niet in hoogte verstelbaar
- Groot risico om achteruit i.p.v. eerste versnelling te kiezen