Honda Insight
Meer inzicht
Een hybride-auto voor het gewone volk, zo kon de Honda Insight het beste worden omschreven toen het model in 2009 op de markt verscheen. De belangrijkste concurrenten waren de Toyota Prius en Honda's eigen Civic Hybrid. Die auto's zijn echter beduidend duurder en dankzij de lagere prijs bracht de Insight hybride-rijden binnen het bereik van een grotere groep kopers.
Ondertussen zijn er diverse voordelige hybride-auto's op de markt verschenen. Toyota biedt de Yaris Hybrid aan en Honda voorziet de kleine Jazz van hybride-aandrijving.
Om concurrerend te blijven heeft Honda de Insight daarom aangescherpt voor modeljaar 2012. De wijzigingen zijn echter gering. Een nieuwe voorbumper, een nieuwe achterbumper en een reepje chroom aan de achterzijde. Dat zijn de uiterlijke wijzigingen. Ook in het interieur is de vernieuwingsdrang beperkt. Alleen de bekleding van de stoelen en de deurpanelen is aangepast.
Ergonomie
De layout van het interieur is ongewijzigd. En dat is jammer, want met name het navigatiesysteem is onhandig geplaatst. Het zit te laag en te veel naar rechts, waardoor de bestuurder de ogen zeer nadrukkelijk moet verplaatsen van het verkeer naar het beeldscherm. De kleine lettertjes maken het bedienen van het systeem er ook niet eenvoudiger op.
Alhoewel alle gangbare functionaliteit voor handen is, werkt Honda's geïntegreerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem minder handig dan andere systemen.
Als vanouds biedt de Insight volop binnenruimte. Ook lange bestuurders zitten prima in de Insight. De ruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Achter de achterbank is een royale (408 liter) bagageruimte te vinden. Juist dankzij de forse binnenruimte onderscheidt de Insight zich nog altijd nadrukkelijk van de nieuwkomers op de markt voor hybrides.
Hybride
De Insight dankt de overvloedige binnenruimte aan de relatief eenvoudige constructie van de aandrijving. Een hybride auto heeft zowel een verbrandingsmotor (benzine of diesel) als een elektromotor aan boord. Afhankelijk van de situatie kiest de computer de meest efficiënte aandrijving.
Toyota gaat er prat op "full hybrids" aan te bieden. Dat wil zeggen dat zo'n auto desgewenst geheel elektrisch kan worden aangedreven. Dat vereist een grote elektromotor en logischerwijs grote accu's. Omdat een elektromotor bij uitrollen en remmen dienst doet als dynamo, genereert een "full hybrid" veel meer energie dan een "mild hybrid".
De "mild hybrid" van Honda bestaat grof gesteld uit een benzinemotor met slechts een elektrische hulpmotor. Alhoewel de Insight in staat is om geheel elektrisch te rijden, is dit niet door de bestuurder te forceren. Bovendien kan de Honda niet vanuit stilstand wegrijden op de elektromotor. De elektromotor springt bij op momenten waar de benzinemotor extra kracht nodig heeft en normaal gesproken extra brandstof zou verbruiken.
Het voordeel van deze eenvoudige opzet is tweeledig: Honda's IMA (Integrated Motor Assist) is voordeliger in aanschaf en vereist minder ruimte. Bovendien is de Insight in de praktijk even zuinig als een "full hybrid". In vergelijking met de Toyota Prius is de werking van Honda's hybride-aandrijving iets minder verfijnd, maar daar is de prijs dan ook naar.
Verbruik
Honda belooft een gemiddeld verbruik van 4.3 liter per 100 km (de iets eenvoudiger uitgeruste "S" en "Trend" verbruiken 4.1 liter per 100 km). Daar hoort een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer bij. Daarmee geniet de Insight ook met de nieuwe belastingmaatregelen in Nederland van maximaal voordeel. Voor particulieren is de auto wegenbelastingvrij, zakelijke rijders betalen slechts 14% bijtelling.
De bestuurder wordt op diverse manieren aangemoedigd zuinig te rijden. Zo verkleurt de achtergrondverlichting van de snelheidsmeter. Bij een zuinige rijstijl is deze groen, harder rijden veroorzaakt een blauwe achtergrond.
Mede dankzij deze "aansporing" bedroeg het testverbruik 4.5 liter per 100 km. In vergelijking met een eerdere test van de Insight is dit inderdaad een fractie zuiniger. De ingreep in het motormanagement (mechanisch is de Insight niet gewijzigd) voor modeljaar 2012 is dus effectief.
Weggedrag
Het onderstel is niet aangepast, maar kan zich nog steeds probleemloos meten met alle andere auto's in deze prijsklasse. Zoals het hoort bij een Honda, heeft de Insight een licht sportieve ondertoon. De besturing is niet te zwaar, maar zeker niet te licht. Ook het onderstel is comfortabel, maar absoluut niet zweverig.
In snelle bochten bijt de Insight zich heerlijk vast, met de veiligheid zit het dus wel goed. Net zo makkelijk laat de Insight zich kalm rijden en dat komt zowel het comfort als het verbruik ten goede.
Conclusie
De Honda Insight, de "hybride voor iedereen", is aangepast voor modeljaar 2012. Sinds de introductie van het model in 2009 zijn er diverse concurrenten op de markt verschenen. Wie een hybride auto zoekt, heeft inmiddels een bredere keuze.
Honda heeft de Insight daarom iets aangepast. De uiterlijke wijzigingen zijn minimaal, maar dankzij een nieuw motormanagement is de Insight iets zuiniger geworden. In vergelijking met de nieuwkomers biedt de Insight bovendien meer binnenruimte en meer comfort.
- Ruim
- Prima weggedrag
- Comfortabel en zuinig
- Matig zicht naar achteren
- Onhandige plaatsing beeldscherm navigatiesysteem