Publicatiedatum: 24 mei 2012
Opel Astra bi-fuel
Rij-impressie

Opel Astra bi-fuel

Verantwoord groen

Rij-impressie - Het klinkt te saai om waar te zijn: een Opel Astra en die dan ook nog eens op LPG. Met andere woorden het middelgrote model voor de gemiddelde klant, nu in de minst opwindende uitvoering. Wilt u daar een testverslag van lezen? Als u autoliefhebber bent en er benzine door uw aderen stroomt waarschijnlijk niet. Als u op zoek bent naar een verantwoorde, praktische auto tegen een lage kilometerprijs zeker wel.

Rijden op LPG heeft een aantal voordelen. Het belangrijkste is dat LPG goedkoop is. Daarbij is de uitstoot van een auto op LPG minder schadelijk dan die van benzine of diesel. Het nadeel is dat bij problemen met een auto op LPG niemand thuis is. De autofabrikant geeft de leverancier van de LPG-installatie de schuld, de LPG-installateur verwijst naar de autofabrikant. Er is een oplossing: Opel levert diverse modellen voortaan af-fabriek op LPG.

De Opel Astra op LPG biedt nog een voordeel: de lage uitstoot wordt voor zakelijke rijders door de belastingdienst beloond met een lagere bijtelling. De hier gereden "Astra 1.4 Bi-Fuel" stoot 129 gram CO2 per kilometer uit en komt daarom in aanmerking voor 20 in plaats van 25% bijtelling.

Opel Astra bi-fuel

LPG of aardgas?

Opel kiest voor LPG en niet voor aardgas omdat LPG enkele belangrijke voordelen heeft. De belangrijkste daarvan is dat LPG zowel in Nederland als in de rest van Europa beter verkrijgbaar is dan aardgas. LPG is bovendien een restproduct van de olie- en aardgaswinning. Als er niets nuttigs mee wordt gedaan, wordt het door de oliemaatschappijen "afgefakkeld".

Bovendien bevat een liter LPG meer energie dan een liter aardgas. Daarom kunnen met minder LPG, meer kilometers af worden gelegd. Omdat er minder LPG nodig is, volstaat het om dit onder een minder hoge druk op te slaan. Een LPG tank vereist daarom eenvoudigere techniek en is derhalve voordeliger in aanschaf.

Opel Astra bi-fuel
Opel Astra bi-fuel

Opel plaatst de LPG tank op de plaats van het reservewiel. Toch biedt de "Bi-Fuel" minder bagageruimte dan een gewone Astra, want de in hoogte verstelbare laadvloer is komen te vervallen. De laadvloer ligt nu altijd op de maximum hoogte. Het reservewiel wordt vervangen door een bandenreparatieset.

De Astra bi-fuel wordt niet ontsierd door een lelijke vulmond in de bumper of flank. Achter het klepje van de benzinetank is ook de vulmond van de gastank te vinden.

Uitrusting

Nog een voordeel van inbouw van een LPG-installatie door de fabrikant: het dashboard van de Astra wordt niet "vervuild" door extra displays of opgeplakte knoppen. Op de middentunnel is nabij de toetsen van de radio en het navigatiesysteem een "LPG"-knop te vinden. Hiermee kan de bestuurder kiezen om op benzine dan wel gas te rijden.

De Astra onderscheidt zich van andere auto's in dit segment met enkele bijzondere voorzieningen. Favoriet bij de redactie zijn de "gezonde ruggen"-stoelen die meer dan voortreffelijk zitten. Alleen deze zijn al een reden om een Opel te kopen.

„Ondanks het groene karakter is dit een prima presterende auto“
Opel Astra bi-fuel

Daarnaast is de Astra te voorzien van het "Opel Eye" dat met de bestuurder meekijkt. Deze camera leest verkeersborden en toont de maximumsnelheid (en andere geheugensteuntjes) in een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Ook kan de camera andere auto's herkennen en waarschuwen voor naderend onheil (i.e. te grote snelheidsverschillen). Een andere unieke voorziening van de Astra is de uitschuifbare fietsendrager, die monteren en demonteren overbodig maakt.

Prestaties

De 1.4 liter motor levert als vanouds 140 pk / 200 Nm. De krachtbron doet dat met een zeker enthousiasme, ook op LPG. De koppeling grijpt kordaat aan en al vanaf een laag toerental bouwt de turbomotor gretig vermogen op. Ondanks het groene karakter is dit een prima presterende auto. Wie even niet oplet, schiet onbedoeld als eerste weg bij het verkeerslicht!

Opel Astra bi-fuel

Niet alleen in de stad, ook op de snelweg presteert de Astra 1.4 prima. Ook hogere snelheden worden met groot gemak gerealiseerd en vastgehouden. De turbomotor is ook bij zeer lage toerentallen sterk, hetgeen zowel het verbruik als het comfort ten goede komt.

Om het verbruik te verlagen voorziet Opel in een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Een stop/start systeem ontbreekt helaas.

Weggedrag

Het extra gewicht van de gastank is niet van invloed op het weggedrag. De Astra is en blijft een "allemansvriend" die niet te hard en niet te zacht is geveerd. De besturing is niet uitgesproken direct of indirect, maar precies er tussenin.

Alhoewel de Astra geen uitgesproken karakter heeft, is het een prima rijdende auto die een zo breed mogelijke doelgroep weet aan te spreken.

Opel Astra bi-fuel

Conclusie

Het belangrijkste nieuws is dat de Astra 1.4 turbo even goed presteert op LPG als op benzine. Rijden op LPG verlaagt het motorvermogen niet en het extra gewicht van de gastank heeft geen merkbare invloed op het weggedrag. Omdat de LPG-installatie door Opel is ingebouwd, is deze keurig geïntegreerd in de auto en blijft de garantie behouden.

Net als iedere andere Astra is deze "bi-fuel" een prima rijdende auto waar weinig op valt aan te merken. Met de juiste opties is het zelfs een vooruitstrevende auto die extra veiligheid ("Opel Eye"), extra mogelijkheden ("FlexFix"), extra rijplezier ("FlexRide") of extra comfort (ergonomische stoelen) biedt. De komst van een "bi-fuel"-versie voegt daar extra efficiency aan toe.

plus
  • Lage prijs per kilometer met bi-fuel
  • Ruimte en garantie belijven behouden
  • Vooruitstrevende techniek indien juiste opties aanwezig
min
  • Weinig uitgesproken karakter