Lancia Delta
Schoonheid maakt het verschil
De gemiddelde autojournalist woont zo'n beetje in hotels. Nieuwe auto's worden over de hele wereld gepresenteerd en ondergetekende reist daarom de hele wereld af. In de loop der jaren heeft dat van ieder land een heel eigen beeld opgeleverd.
In Duitsland weet een hotel de gasten hartelijk te ontvangen en voelen ze zich echt welkom. De kamers zijn schoon en tot in de puntjes verzorgd. In Frankrijk wordt de gast getolereerd omdat hij/zij betaalt. De kamer voldoet, maar de gast voelt zich niet thuis. Een Deens hotel is een welgeorganiseerde oase van rust en reinheid.
Maar een Italiaans hotel is altijd weer een ervaring op zich. De gasten worden in een oogstrelende ambiance ontvangen door receptionistes die zo lijken te zijn weggelopen bij een missverkiezing. De boodschap die zij uitdragen lijkt te zijn: "welkom, wij zijn mooi, wees mooi met ons". De kamer is vaak zo fraai dat menig gast de eerste minuten vol bewondering rondkijkt.
Kunst op wielen
En dat idee geeft de Lancia Delta ook. Deze Italiaan is zo bijzonder gemaakt dat het niet volstaat om in te stappen en weg te wezen. Dit kunstwerkje op wielen verdient het om rustig bewonderd te worden. Van welke hoek de Delta ook wordt bekeken, Lancia heeft er een prachtig stuk werk van gemaakt. Bovendien durven de ontwerpers te breken met tradities en dat maakt de Delta ook tot een originele verschijning.
De koplampen kijken wat beteuterd, maar de prominente chromen grille zorgt ervoor dat de Delta belangrijk en trots voor de dag komt. De langgerekte achterlichten zijn eenvoudig maar elegant vormgegeven. Het zijn de details die het verschil maken tussen zomaar mooi en "Lancia-mooi". Het meest tekenende daarvan is het "zwevende dak". De chromen omlijsting van de ruiten sluit niet aan op het zwarte dak, waardoor het lijkt te zweven boven de auto.
Binnenin is het niet veel anders. De hele opzet is chique, maar zeker niet ouderwets of klassiek. De ruimte voor- en achterin (!) is bovengemiddeld voor een auto van deze omvang. De stoffen bekleding geeft een hoogwaardige uitstraling. Opnieuw is het het oog voor detail waardoor de Delta steeds een stapje verder gaat dan de concurrentie. Dat kan zijn met een welgeplaatst Delta-logo of juist contrasterend materiaal op exact de juiste plaatsen. Zelfs de knop van de alarmlichten heeft de vorm van een Lancia-logo! Net als bij het Italiaanse hotel voelt iedereen die hier binnenstapt zich op slag mooi.
Schoonheidsfoutjes
Maar net als in die Italiaanse hotelkamer gaat vorm altijd voor functie. In het hotel piept het design bed, geeft de kunstzinnig vormgegeven TV een matig beeld en is de beloofde wekservice achteraf minder punctueel dan gehoopt.
In de Lancia Delta vallen de portieren dicht met een goedkope "pets". De bagageruimte heeft een onhandig hoge tildrempel. Het verklikkergeluidje van de knipperlichten is zo zacht, dat het tijdens het rijden onhoorbaar is. Na het inleggen van de achteruit klinkt geen piep ter indicatie dat de parkeerhulp functioneert. Het zijn allemaal kleine ongemakken die in dit geval letterlijk en figuurlijk als "schoonheidsfoutjes" mogen worden aangemerkt.
Uitrusting
Bovendien heeft de Delta een uiterst beschaafd prijskaartje en dan mogen geen al te hoge eisen worden gesteld. Gezien de prijs is de standaarduitrusting uitgebreid. De optionele meesturende koplampen zijn een echte aanrader, die leveren een zinvolle bijdrage aan de veiligheid.
Een andere optie is het audio-, communicatie- en navigatiesysteem "Blue & Me". Dit systeem is ook te vinden in Fiats en is na diverse eerdere kennismakingen nog steeds goed voor een haat-liefde verhouding. Het systeem is perfect geïntegreerd in het dashboard en kan vrijwel onzichtbaar worden weggebouwd. Maar de stembesturing van het navigatiesysteem is zo omslachtig dat dit in de praktijk alleen uit noodzaak wordt gebruikt. "Blue & Me" ondersteunt alle MP3-spelers, behalve de belangrijkste: de iPod.
Rijden
Bij al het genieten van de vormgeving zou bijna worden vergeten dat de Delta nog kan rijden ook. Maar ook dat begint met een gevoel. De hendel van de versnellingspook valt lekker in de hand. De zesbak schakelt licht en trefzeker. Het materiaal van het stuurwiel voelt net even prettiger dan in andere auto's. Opnieuw weet de Delta te charmeren voordat er nog maar een meter is gereden.
Verwacht echter geen fluisterstille of extreem comfortabele limousine. Ondanks al het uiterlijk vertoon blijft dit een heel gewone middenklasser die rijdt als een heel gewone middenklasser. In technisch opzicht heeft de Lancia Delta veel verwantschap met de Fiat Bravo en daar doet het rijden dan ook sterk aan denken.
Wel bijzonder voor de Delta is het "absolute handling" systeem. In aanvulling op de gebruikelijke anti-slip en anti-uitbreek systemen, zorgt Lancia ervoor dat de kracht van de motor afhankelijk van de situatie optimaal over de voorwielen wordt verdeeld. Op die manier is de auto niet alleen veiliger, maar ook sneller! De Delta laat zich daarom desgewenst uiterst sportief rijden.
De hier gereden 1.4 liter basismotor daagt daar echter niet toe uit. Deze lichtste motor is vooral bedoeld om economisch te rijden. Het testverbruik met zowel stadsverkeer als snelwegkilometers kwam uit op een keurige 6,8 liter per 100 km.
Tegelijkertijd zijn de prestaties verdienstelijk. Wanneer nodig is een vlot tussensprintje geen enkel probleem. Dan geeft deze "T-Jet" bovendien een typisch turbo-gevoel: eenmaal op toeren krijgt de motor een tweede adem en dan kan de Delta heerlijk accelereren.
Conclusie
Eigenlijk was het de bedoeling om een zeer radicale test van de Lancia Delta te maken. De kop zou luiden: "wat is 'ie mooi he?". De rest van het artikel zou bestaan uit louter foto's zonder een woord tekst. Maar de eindredactie vond dat te ver gaan en keurde het plan af.
Maar achteraf bezien is het nog steeds geen gek idee: bij de Lancia Delta draait alles om uiterlijk en uitstraling. De auto is op geen enkel punt beter dan andere auto's, maar op bijna ieder punt wel mooier.
Bovendien: de Delta is zeker niet slechter dan andere auto's. De matige afwerking en kleine ergonomische foutjes wennen snel. Het genieten van de bijzondere vormgeving blijft. De wegligging is prima. De 1.4 liter T-Jet motor presteert prima. Maar bij de Lancia Delta is het toch vooral de schoonheid die het verschil maakt.
- Mooi!
- Prima wegligging
- Nette prestaties, laag verbruik
- Mag stiller
- Matige afwerkingskwaliteit
- Wel mooier dan andere auto's, niet beter